Gulvvarmestyring

Automatisering af alt i hjemmet som gardiner, lys, port i garage , varme og en masse andet sjovt
Zwave, Zigbee, RFXtrx433e, Domoticz, Homeseer, Google Home assistant, Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 148
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af Smoelfen »

svanggaard skrev: 01 aug 2023 17:37 Jeg fandt lige et print til opgaven: "ESP32-WROOM 8x relay". Det har lidt forskellige navne alt afhængigt af leverandøren. Priser fra 100-400,- kr alt afhængigt af hvor i verden det købes.

Der er 8 relæer og standardsoftware som kan kobles til Home Assistant. Printet har både WiFi og Bluetooth - så ingen kabeltræk. Alle benene fra microprocessoren er ført ud - så det vil være muligt at koble temperaturfølerne uden yderligere fiksfakserier. Jeg er lidt lunken ved kina-relæerne, men så længe der bruges 24V telestater, som i øvrigt max trækker et par Watt hver, kan jeg ikke forestille mig nævneværdige problemer.

Der skal selvf. programmeres lidt. Styringen kan laves indlejret og/eller overlades til home assistant. Jeg laver nok en stand-alone styring, men giver home assistant mulighed for at overstyre.
Jeg benytter selv en del ESP8266 og en del kina-relæer på print, både her på matriklen og andre steder 😊, dog af 30 A typen 46 stk. ( samme blå farve og fabrikat ). De ældste ca. 4 år gamle og har ikke haft problemer med dem. Så gå efter den løsning du har fundet der. Synes faktisk det er et genialt print til dit formål. Jeg bruger selv Linux til overvågning med RRD-tool etc., men er ikke kommet til home assistant og styring med dette endnu.
Kæmper dog lige med noget EMC ifm. den nye inverter i varmepumpen støjer ind i den ene 1-wire bus. Så det skal også fikses først.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Så er hardware kørende. 10 stk. DS18B20 temperatursensorer og 8 stk relæer.
IMG_20230808_201714.jpg
Sensorerne skal bruges til:
1 sensor pr retur fra hver gulvarmekreds (i alt 6).
Gulvvarme blandesløjfe fremløb
Fremløb (fra fyrrum)
Retur (til fyrrum)
1 disponibel

Der er i alt 8 relæer. De 6 skal bruges til telestater. De 2 sidste er disponible.


Jeg har lidt varians på de målte temperaturer. Det er vist ikke helt unormalt med Dallas sensorerne.
sensorer.png
Jeg har ikke lige et termometer jeg stoler på, så en rigtig kalibrering bliver det nok ikke. Jeg har i stedet smidt sensorerne i en spand vand. Målingerne varierer +/- 0,2C ud fra gennemsnitstemperaturen. Nu har jeg tallene og bruger dem derfor. Men det havde vist ikke været nødvendigt.

Jeg har 2 Hue bevægelsesfølere i huset og 1 udendørs. Ud over bevægelse kan de måle temperatur. Reguleringen kommer til at blive lavet ud fra de 3 Hue temperaturfølere og returtemperaturen fra de enkelte gulvarmekredse.

Jeg har ind til videre brugt ca. 550kr på styringen. Jeg havde telestater og DS18B20 følere i forvejen. Men ellers er der indkøbt kabinet, ESP32 relæprint og nogle samlemuffer. Strømforsyningen, 24VDC, er en passiv PoE forsyning fra noget nedtaget netværksgrej.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 148
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af Smoelfen »

svanggaard skrev: 08 aug 2023 21:06

Jeg har lidt varians på de målte temperaturer. Det er vist ikke helt unormalt med Dallas sensorerne.

Jeg har ikke lige et termometer jeg stoler på, så en rigtig kalibrering bliver det nok ikke. Jeg har i stedet smidt sensorerne i en spand vand. Målingerne varierer +/- 0,2C ud fra gennemsnitstemperaturen. Nu har jeg tallene og bruger dem derfor. Men det havde vist ikke været nødvendigt.
Hvis jeg husker rigtigt, er tolerancen +/- 0,5 C og opløsningen 0,0625 C med 12 bit.
Bliver spændende at høre hvordan hardware spiller. Hvis du får problemer med at ESP’en går i stå og ikke kan komme videre selvom Watchdog timer er aktiv, skyldes det oftest forsyningsproblemer af ESP’en. Forekommer selvom der er strøet godt med lytter på mange af de færdige board til ESP’er.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Jeg har monteret styringen her til aften. Lige nu styrer jeg telestaterne manuelt og observerer ændringerne i returtemperaturen for de enkelte kredse. Jeg skal lige ha' lidt føling med reaktionstider før jeg laver reguleringen. Alt er indtil videre som forventet.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere giver det mening at bruge returtemperaturer til regulering:
* Badeværelsesgulvet skal (iflg. konen) være lunt - uanset rumtemperaturen.
* Min stue er 50m2 og der blev derfor lavet 2 gulvvarmekredse i sin tid, men kun en termostat. Manifolden er nogenlunde balanceret, men der har altid været lidt forskel i gulvtemperatur mellem den østlige og vestlige ende.

Et par andre små bonus'er:
* Jeg har ikke VVB prioritering, men hvis jeg lukker gulvvarme mens VVB kalder på varme, vil den formodentligt komme hurtigere op i temperatur.
* Hvis returtemperaturen ikke stiger når jeg åbner en kreds, kan jeg sætte en alarm.
* Jeg kan slukke cirkulationspumpe til gulvvarmens blandesløjfe, hvis alle kredse er lukkede.
* Jeg går lidt til og fra et solvarmeprojekt. Når engang det kommer i gang, kan jeg bruge gulvene som led i en "nødkølings-strategi".
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Gulvvarmestyring

Indlæg af svanggaard »

Hurtig opfølgning. Min tunge gulvvarme kører rigtig fint. Stue og køkken reguleres P.T. ud fra rumtemperatur (starter når temperaturen kommer under 21.5C og slukker ved 22.5C). Badeværelse kører P.T. 1 time dagligt uanset temperatur. Jeg hælder ikke varme i bryggers og forgang P.T.

Det er helt klart en fordel at holde gulvvarmen lukket mens VVB varmes op. Opvarmningen sker langt hurtigere end tidligere, og cirkulationspumper kan styres helt skarpt. De kører ikke et sekund længere end nødvendigt.

Systemet passer sig selv, så jeg sætter projektet på pause nu, og roder videre med det når engang der bliver et reelt varmebehov.

Besvar