RTB integration til Home Assistant

Automatisering af alt i hjemmet som gardiner, lys, port i garage , varme og en masse andet sjovt
Zwave, Zigbee, RFXtrx433e, Domoticz, Homeseer, Google Home assistant, Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

RTB integration til Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Det kostede stort set alle aftener i 2 uger, men nu virker det! HA kommunikerer direkte med fyret (v13 styring). Jeg kan udlæse alle parametre, herunder driftstatus og indstillinger. Men endnu vigtigere - jeg kan starte og stoppe fyret fra Home Assistant 8) .

Udfordringen i integrationen har været at få kryptering til at virke - samtidigt med at jeg lige skulle lære et nyt programmeringssprog at kende.

Koden er ikke i en tilstand, hvor jeg vil være bekendt at dele den. Men hvis andre har interesse for integrationen, finder vi nok en løsning.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: RTB integration til Home Assistant

Indlæg af Dunas »

Jeg forstår ikke ideen med og styre fyret via Home Assistant. Hvorfor ikke bruge stokercloud.dk med auto login direkte fra pc, mobil eller ipad.
Virker fremragende ved mig. Jeg har dem med Ikon link inkl. auto login. Fungere præcis som en App.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: RTB integration til Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Jeg bruger skam også stokercloud.dk Det fungerer fint. Men der er et par småting...

For det første er jeg frustreret over, at ugeplanen i RTB fyret kører med opløsning i blokke af 2 timer. Jeg kan starte fyret kl 4.00, 6.00, 8.00 osv., men f.eks. ikke klokken 05.00.

Dernæst får jeg behov for at kunne udlæse diverse temperaturer ifbm. styring af cirkulationspumper. Jeg styrer allerede pumperne vha. automatiseringer med Phillips Hue. Det betyder så at jeg skal holde kalenderne (Hue/RTB) synkroniserede manuelt. Med HA får jeg kun en kalender/ugeplan at holde styr på.

Endelig er jeg usikker på om jeg får lov at beholde min gratis adgang til stokercloud. Jeg mener der fulgte 2-3 års gratis stokercloud-adgang med da jeg købte fyret, men jeg mener også at jeg blev stillet i udsigt, at denne service ikke ville vedblive med at være gratis.

RTB Appen bøvler jeg meget med. Den har store problemer med at oprette forbindelse til fyret når jeg bruger mobil data. Det fungerer fint så længe min telefon er på WiFi.
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: RTB integration til Home Assistant

Indlæg af Carslen »

Lyder spændende. Tror du det vil virke mod en ver 7 styring? Så kunne jeg godt tænke mig at afprøve det.
Jeg hiver i dag data fra stokercloud, men det er lidt tå eligt at sende ting ud i cloud for at hente det hjem igen. Det er det sidste cloud service jeg jeg har i HA
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: RTB integration til Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Umiddelbart burde det virke med en V7 styring. Jeg har lavet "håndtag" til start, stop samt reset alarm. Desuden aflæser jeg indfyret effekt, kedel temperatur, VVB temperatur, Ekstern temperatur og kedel i drift (on/off). Umiddelbart vil der være enkelt at tilføje yderligere målepunkter. Hvilke parametre/variable bruger du? Har du lavet noget smart du vil dele, eller er det blot tidsstyring?

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: RTB integration til Home Assistant

Indlæg af Carslen »

Det er kun aflæsning af data, så jeg får data ind i HA. Fyret starter på ekstern kontakt (gulvarme styring) Denne styrer jeg gennem HA, så jeg har min egen tidsstying
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Besvar