Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
Besvar
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af LGB » 13 feb 2017 14:32

Tak for åbning af "Styringsteknik" afdeling her på StokerPro.

Så vil jeg åbne ballet med en intro til UVR udstyret fra "Technische Alternative" i Østrig.

Første gang jeg fik sådan en lå den noget tid før jeg fik den sat til. Det var lidt svært at komme igang, da manualen er skrevet på tysk og sidenhen oversat til bl.a. Engelsk og Dansk. "Manuelt" hedder "Hand" på tysk, så det hedder også "HAND/AUTO" på engelsk - hvor vi ellers ville forvente "MAN/AUTO" i vores verden. Det med at lave det første program var også en udfordring - at forstå logikken i programmeringen. Nu hvor jeg har en CMI og programmet TAPPS2, så er det blevet en hel del nemmere.

Det er HELT KLART en fordel at ha nogen med sig første gang man skal rode med at programmere sådan en.

Kort fortalt er det en multi-funktions programmerbar boks der kører på 230 volt, som har et sæt ind- og udgange, op til 16 af hver men der er også modeller med færre ind- og udgange - uden display. Der er også flere slags displays (med touch) uden ind-/udgange - og alle apparaterne kører sammen på en 4-leder CAN bus. Her anbefales netværkskabel, da det er par-snoet og relativt billigt sammenlignet med et "rigtigt" 4-leder med skærm. Sensorer bør være 2-leder med skærm (har jeg lært den hårde vej) - med mindre man kan holde sensor kabler adskilt med min 5 cm fra AC og andet der støjer.

Den klassiske model er UVR1611, som findes i flere versioner, med integreret display i kasse, separat display (og taster) på fladkabel etc - se http://www.ta.co.at/en/products/uvr1611 ... -1611.html

Så er der den opdaterede næste-generations serie, som hedder 16x2 - og andre apparater i serien hedder "x2 teknologi". Det kan noget mere, og 16x2 versionen (som jeg endnu ikke selv har prøvet) har farveskærm med touch display. Mulighederne for programmering er bedre, og online diagrammerne kan noget mere - f.eks. betinget farveskift/farveskalaer. Det gør at man f.eks. kan fjerne eller dæmpe et "rør" eller enheder som ikke er aktive.

CMI - en boks med et SD kort i, adgang til internet - bruges til at logge, programmere, styre osv. Jeg vil sige at det er et "must" at ha i sådan et system her. En enkelt af disse kan styre flere UVR 1611, 16x2, UVR63 etc. Kan også fåes i version med sim-kort så den kan sende og modtage SMS (uafhængigt af internet, altså) - bruges typisk til alarmer. CMI kan også lave et online diagram, så man kan tegne sin installation og vise det i en hvilken som helst browser (hostes gratisk af TA). Man kan endda klikke på visse funktioner (f.eks. on/off, pumpe-hastigheder etc), og få en pop-up til at justere det - on, off, auto, værdi = x etc. Virker både på tablets, smartphones og computer browsere. Via CMI kan man også programmere sin(e) styring(er) - endda via nettet. Jeg kan opdatere programmet hvor jeg nu er, uploade det til CMI og derfra lade CMI'en overføre programmet til den enhed der skal bruges. Man skal LIGE passe meget på man overfører til den rigtige node, for et nyt program overskriver også node-nummeret! Sender jeg derfor til UVR CAN3, men kommer til at sende programmet jeg lavede til 2-eren - så har jeg lige pludselig 2 enheder med adresse nr 2! Gør man det skal man være fysisk tilstede for at kode den tilbage igen.

Indgangene kan bruges til mange forskellige følere, typisk PT1000 til temperatur, men også solstrålings-indikator, fugtighed, tryk, flow, kW, kWh, varmeforbrug (eller produktion) og meget mere. Både ind- og udgange kan klare 0-10V, 20 mAh (tror jeg det er), pulser og flere andre standarder. F.eks. kan man styre pillefyr variabelt i stedet for bare en simpel on/off. Den kan også styre shunts, og har indbyggede varmetællere (kræver flow-måler) - men de kan også bruges til f.eks. kWh for solceller (har jeg også). Min regnvands-styring har et signal ud 0-10V som betyder 0-100% vand i tanken - det kører jeg ind i min UVR, så kan jeg se online hvor meget der er i tanken, få alarm ved tom/fuld etc (men lige pt er det slået fra pga "noget teknisk").

Udgangene er normalt med 230V på, dvs de kan drive pumper direkte, endda med "speed step" af selv simple pumper, hvor strømmen hakkes i stykker (nogle peaks filtreres) for at man kan variere flow på selv en gammeldags Grundfos pumpe. Har lige fået en Magna 3 pumpe (som ikke kører endnu), den får et 0-10V DC signal ind i stedet, så jeg kan tvangs-styre den. De kører også mine "telestater", dvs termiske aktuatorer der er simple, billige og pålidelige. Det tager 3-4 minutter at åbne eller lukke en ventil via telestat, men til de fleste formål med varme betyder det ikke noget.

Der er også nogle enkelte "potentialefri" udgange, dvs som ikke er 230V men bare åbne eller lukke (N.O. eller N.C.).

Manualer er gratis at hente på nettet, det er programmerne til at styre, programmere, logge etc også. Jeg bruger Mac, og "desværre" kører programmerne på Windows (XP eller 7 er bedst). Bortset fra programmet TA Designer, så kan jeg køre de programmer jeg skal bruge i CrossOver til Mac. Jeg har en ældre laptop med Windows XP, bare for at kunne designe mine online diagrammer ("TA designer").

Manualer, software, firmware mm findes her: http://www.ta.co.at/en/download.html

Kan man noget (teknisk) tysk kan man lære en del herfra: http://www.solar4me.de/forum/Das-Solarf ... ar4me.html

Det var måske lige en hård start - men jeg er klar på at besvare spørgsmål (så langt erfaring og formåen rækker).


Brugeravatar
Andreasen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 nov 2011 13:40
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt, VVP, VejrKom.
Areal: 250
Brændsel: Derome 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Årligt forbrug: 6,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af Andreasen » 13 feb 2017 14:44

4-leder CAN bus. ?
Can-BUS er da kun CAN H, CAN L og Ground
eller?

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af LGB » 13 feb 2017 14:48

Andreasen skrev:Can-BUS er da kun CAN H, CAN L og Ground
eller?
Den har også +12V på bussen når det er TA/UVR CAN bus vi taler om. Derved er der visse mindre apparater med lavt forbrug der kan køre uden egen power.

Se f.eks. manualen til UVR1611 - gratis PDF her på mange sprog, også Dansk: http://www.ta.co.at/en/download/manuals/uvr1611/

Brugeravatar
Andreasen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13 nov 2011 13:40
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt, VVP, VejrKom.
Areal: 250
Brændsel: Derome 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Årligt forbrug: 6,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Re: UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af Andreasen » 13 feb 2017 15:49

Det ser sku' lækker ud, men det koster godt nok også derefter!

P.S. Det er ikke fordi jeg ikke vil svare dig på din PM, men jeg har ikke adgang til det endnu :roll:
Du kan sende din mail i PM :great:

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af LGB » 13 feb 2017 16:06

Andreasen skrev:Det ser sku' lækker ud, men det koster godt nok også derefter!

P.S. Det er ikke fordi jeg ikke vil svare dig på din PM, men jeg har ikke adgang til det endnu :roll:
Du kan sende din mail i PM :great:
Det koster en del, ja, men en enkelt styring kan også en masse ting. Det er dog indgangene jeg først løber tør for. For de fleste vil en enkelt UVR1611 eller den nyere version UVR16x2 være tilstrækkeligt - men har man så mange varmelagre som mig, og så mange ting at styre, så skal der mere til.

Skulle jeg lave det hele om - forfra - kunne jeg nok begrænse mig lidt. Hovedformålet med min konstruktion er

1) At se hvor langt jeg kan komme ned i energiforbrug ved at bruge solvarme, varmelagre, sokkelisolering/varmelager, sæsonforskudt varmelager, spildevands-varmeveksler mm

2) Dele af mine erfaringer så andre kan lære af det (især den del der indebærer hvad man IKKE bør gøre!)

Da jeg stadig arbejder på systemet er der ikke så meget offentligt endnu - for jeg er stadig langt fra målet. Jeg kan dog allerede sige en del om hvad der virker bedre og dårligere for mig, og hvad der giver mest besparelse for pengene. F.eks. kan det betale sig for rigtig mange huse at se på soklen: Den kan isoleres udvendigt (hvis indvendigt er for omstændigt). Dette giver varmere (eller mindre kolde) gulve i stue-plan, og sparer samtidigt en masse energi. Se f.eks. video nr 3 og 4 i den her playlist: https://www.youtube.com/watch?v=vMS9Ywt ... 2111C43CF8

Så min styring - eller rettere styringER - er noget omfattende. Men for at jeg skal kunne måle, logge og dokumentere hvor godt det virker, skal jeg indsamle en masse data. Den vigtigste parameter jeg har er dog fjernvarmen: Sidste varmeår brugte jeg 54% af hvad et gennemsnits hus på samme varmecentral (95 rækkehuse). Og jeg er langt fra færdig, jeg kommer ned under 30% inden længe.


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af LGB » 23 mar 2017 07:37

Jeg havde så travlt med at bygge VVS'en i mit system for nylig, at jeg slet ikke blev færdig med styringen. Det arbejder jeg hårdt på nu.

Jeg har tilføjet 2 x "RSM610" enheder, samt en "MTx2" (tough screen kontrol). De er begge to "x2" teknologi fra TA, og det er først nu det går op for mig hvor stor en forbedring der er fra de oprindelige apparater til "x2". Jeg vender tilbage med mere info når jeg har fået det sat op.

Og så kan jeg ellers lige hilse og sige at det hjælper utrolig meget med den gulvvarme jeg har installeret: Det meste af beton-dækket mellem stue-etage og 1. sal bliver nu opvarmet at solen. På de her dage i marts hvor der er rimeligt med sol, men stadig omkring frysepunktet om natten, der kan jeg gemme varme nok bare fra en enkelt god dag til at det holder flere dage før varmen ellers kører. Den bruger så en smule til at holde det varme vand varmt nok, men mens de andre huse stadig bruger 40-50 kWh pr dag, så bruger jeg kun få kWh. Ah, det er SÅ dejligt, og besværet værd.

Solvarme+gulvvarme = guld

Der kan bare ikke være masse og overfalde nok, jo mere der er jo lavere fremløbstemperatur behøver man, og jo længere holder det før man skal brænde noget af for at holde varmen.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR styringer fra Technische Alternative i Østrig

Indlæg af LGB » 23 mar 2017 07:41

F.eks. kan man sætte længde/breddegrad ind i de nye styringer. Så regner den solopgang, solnedgang, solens position (både azimuth og elevation) ud, og det kan man bruge i systemet. Da den også nu har regnemaskine i, så kan jeg med lidt cosinus beregne hvor stor en "faktor" solvarmen yder. Altså, da jeg ved at mine paneler peger mod 164 grader (Syd-Syd-Øst), og har en vinkel på 45 grader (tagets hældning), så kan jeg regne ud hvor meget solen står lige på (hvor 1,0 er præcist lige på). Det spiller MAKS. Det gør det nemmere at styre opstart af panelerne, for nu kan jeg lave en blokerings-periode hvor jeg VED der ikke vil være nok solvarme, uanset skydække.


Besvar