Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

UVR1611/16x2 fra Østrig

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 11 feb 2017 12:23

Har et system der er temmeligt omfattende, med 4 UVR1611 på en CAN bus, med en CMI.

Har lige købt to RSM610 som jeg slutter til snart.

Er der interesse for at udveksle erfaringer med disse Technische Alternative produkter? Har efterhånden brugt en del tid på dem og har efterhånden lært en del om dem - men er på ingen måde ekspert.

Lige nu et problem med den ene UVR der har et potentiale problem så alle temperaturer viser ca 7 grader for meget.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af JFinderup » 11 feb 2017 12:38

Jeg har 2*UVR63, CMI & DLBC, så yeps jeg har en interesse.
Jeg har overvejet på et tidspunkt at skifte det ud med 16x2, når noget går i stykker eller jeg bliver rig :o) ...der går nok mange år inden noget af det sker. Det er mit indtryk at TA laver noget kram.

@Redaktører: så kunne man lave et forum for styringer som f.eks. TA eller TM ..eller hvad der ellers rør sig for styringer udafhængige af fyr/solvarme leverandører.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af JFinderup » 11 feb 2017 12:43

PS. Er der ikke en kalibreringsmenu til følerne? Det mener jeg at jeg har på på mine UVR63 styringer.
4 * 1611 er da også et seriøst anlæg! Hvormange følepunkter og udgange bruger du?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af Lintz » 11 feb 2017 12:51

JFinderup skrev:@Redaktører: så kunne man lave et forum for styringer som f.eks. TA eller TM ..eller hvad der ellers rør sig for styringer udafhængige af fyr/solvarme leverandører.
JFinderup - Du er altid velkommen til at komme med ønsker til forbedringer af Stokerpro - Det kan gøres her:
Spørgsmål vedr. sitet

Det er så op til Ulrik om han vil oprette sådan et forum.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af JFinderup » 11 feb 2017 12:54

Will Do :great:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 12 feb 2017 15:20

JFinderup skrev:Jeg har 2*UVR63, CMI & DLBC, så yeps jeg har en interesse.
Jeg har overvejet på et tidspunkt at skifte det ud med 16x2, når noget går i stykker eller jeg bliver rig :o) ...der går nok mange år inden noget af det sker. Det er mit indtryk at TA laver noget kram.

@Redaktører: så kunne man lave et forum for styringer som f.eks. TA eller TM ..eller hvad der ellers rør sig for styringer udafhængige af fyr/solvarme leverandører.
Der er flere apparater i "X2" serien, en af dem hedder RSM610:

http://www.ta.co.at/de/produkte/rsm610.html

Den findes ikke (endnu?) på de engelske sider hos TA.

Den har ikke så mange indgange og udgange, og heller ikke noget display, ellers kan den det samme som en UVR16x2 og er noget billigere. Men den er kompatibel med UVR1611, og er x2 teknologi. Jeg har som sagt købt to af dem, om som jeg kan se det er det en god måde at udvide på når man ellers har UVR1611, UVR63 etc.

Mht "andre styringer" - jeg har en Pellematic 1000 liter buffertank, som oprindeligt havde sin egen styring. Efter lyn-nedslag skulle jeg har en ny, og den kostede mere end en UVR1611 - så den røg ud, og min Pellematic er nu styret af en af mine UVR1611. Før kunne jeg ikke fjernstyre min buffertank - det kan jeg nu og det er en stor fordel.

Når man har et apparat i x2 serien, f.eks. en RSM610, så kan man gøre nogle flere ting. En af de ting jeg har savnet er grafik i online diagrammerne som kan ændre sig efter hvordan systemet står. Jeg har en del varme-lagre, og jeg kan vise om de er i brug ved at der står "ON" eller "OFF" ud for dem. Med x2 teknologi kan man gøre så linien eller hele delen bliver f.eks. grå, eller helt forsvinder, når den ikke er aktiv. Så bliver det meget nemmere at overskue skemaet. Man kan også lave gradienter, så f.eks. en varmtvands-buffer bliver mere rød når den er varmere, og mere blå når den er koldere. Alt sammen i det grafiske program "TA Designer". Som jeg i øvrigt ikke har fået til at virke på Max (med CrossOver, den kører ellers TAPPS2 og Winsol uden problemer). Så jeg har en Windows laptop (XP) udelukkende for at kunne anvende TA designer (!!!)

Jeg synes det ville være fint med et separat forum for styringer, som JFinderup foreslår. Skulle jeg starte helt forfra ville jeg nok se lidt på enten Rasperry Pi, Arduino eller de mange variationer over emnet. Fordelen ved UVR fra TA er at de er lavet fra starten til sådan noget input-kontrol-output noget som varmeanlæg ofte er. Og nu har jeg brugt tid på det, og investeret i det, så det er hvad jeg vil bruge nu. Har også en større sejlbåd - overvejer at sætte en eller to UVR til at styre diverse funktioner på den.

De fleste fora jeg har kunne finde om UVR er på Tysk, som jeg ikke er helt stiv i. Savner noget på Dansk (evt Engelsk), så det ville være meget fint hvis det kunne være her.
Last edited by 1 on LGB; edited 12 times in total

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 12 feb 2017 15:28

JFinderup skrev:PS. Er der ikke en kalibreringsmenu til følerne? Det mener jeg at jeg har på på mine UVR63 styringer.
4 * 1611 er da også et seriøst anlæg! Hvormange følepunkter og udgange bruger du?
Ja, jeg kan kalibrere dem, og de er alle sammen plus eller minus op til 2-3 grader, alt efter kabler og følere. Men hvis alle følerne pludselig viser 7 grader for meget, så er der noget galt med installationen. Typisk fejl er at jord og føler-0 har forbindelse: Normalt virker det fint men lokale forhold kan pludselig give sådanne ændringer.

En væsentlig fejl jeg har gjort er at bruge almindelig 2-leder (uden skærm) til følerne, 4-leder til CAN bussen (også uden skærm). Det står ikke så tydeligt i manualerne men jeg foreslår helt klart:

- 2-leder med skærm til følere
- Netværks kabel (som jo er parsnoet) til CAN-bussen (2 snoede ledere til hver af de 4 signaler)
- "lampekabel" 2-leder uden skærm til udgange (230V AC)

Netværkskabel er meget billigere end 4-leder med skærm, og virker på samme måde (hvis ikke bedre).

Så undgår man at få AC signaler ind over følerne og bussen. Når jeg får ændret alle mine mange kabler så forventer jeg det bliver stabilt.

Der er også noget der hedder en DL-bus, som jeg bruger til en flow-måler. Det har jeg bøvlet meget med, og vil helst undgå at skulle bruge igen. Men jeg tror mit problem er noget spænding ind på 0-en. På det tyske solar4me forum står der en hel del om UVR, men altså på Tysk ...

Mht mine mange UVR, så er det indgangene jeg løber tør for, jeg har rigeligt med udgange til overs. Jeg skal nok vise mit system frem her en dag, muligvis også "on location", men da jeg ikke selv bor der skal det lige cleares med familien der lejer det.

thatt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01 mar 2018 12:29

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af thatt » 23 apr 2018 20:13

Hvor finder i komponenter fra tak til en fornuftig pris.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 24 apr 2018 05:20

thatt skrev:
23 apr 2018 20:13
Hvor finder i komponenter fra tak til en fornuftig pris.
www.vvfs.dk er den danske importør, som sælger direkte. Han har normalt det mest populære på lager, resten skaffer han.

Du kan også købe direkte fra diverse webshops i f.eks. Tyskland og Østrig, men så foregår det normalt på Tysk. Niels fra VVFS er nemmere at forstå, hvis man har spørgsmål - med mindre du er rigtig god til "der die das".

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af Sologgris » 17 jul 2020 21:26

Må jeg høre, om der blev oprettet en TA gruppe? Jeg spørger da jeg har anskaffet mig et ældre UVR1611 system, som jeg skal bruge som styring til min solvarme, eventuel fyr samt mod VVB.

Til mit system tænker jeg også dataudveksling så jeg kan se på ex iPad eller over web, således jeg løbende kan se status (temperatur og pumper on/off).


Besvar