Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dejligt med et masseovnsforum

Spørgsmål og svar om masseovne
Byg selv masseovne
Besvar
jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af jancar » 23 feb 2016 08:15

Jeg vil lige starte forummet, og sige tak for oprettelsen af det. Der er en facebookgruppe om masseovne, men det er svært at finde rundt i folks spørgsmål og svar da man ikke kan søge på dem, eller få en oversigt over dem på gruppens væg. Så dette er et kærkomment sted, som jeg håber vil blive brugt flittigt.

Jeg har selve n masseovn, som jeg har fået for at pille den ned, og så har jeg fået den genopbygget. Det er en et-skindsovn, oprindeligt bygget af Lars Helbro.

Der er rigtig mange forskellige varianter af masseovne, og til tider en del mystik om dem,- hvordan de fungere, skal bygges osv. Jeg håber at denne side kan hjælpe med at mane lidt af den "mystik" i jorden.

Mvh
Jan


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af PellX21 » 23 feb 2016 11:29

Den med 'mystikken' må jeg nikke genkendende til - der er mange variationer, eller er det navne for det samme? Raketovn, Flexovn, masseovn, stenkomfur der er sikkert flere navne - men dækker det mere eller mindre over det samme?

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af jancar » 23 feb 2016 12:49

Nej det er forskellige typer,- men dog med et fællestræk om helt eller delvist lagre varmen i en masse og afgive den langsomt.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af JClausen » 23 feb 2016 13:29

Hej Jancar

Jeg drømmer lidt i smug om at få bygget en flot masseovn engang. Når der vel at mærke er indrullet en lottogevinst eller at opsparingen kaster af sig. Men jeg vil gerne høre: Er du glad for din masseovn? Bliver den brugt? Og fungerer det fint med etskindsopbygningen? (Jeg har læst om etskinds- og toskindsovne på Lars Helbros hjemmeside, www.stenovne.dk)

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af jancar » 24 feb 2016 09:46

Hej JClausen

Ja,- umiddelbart så koster ovnene en mindre formue...Men er også en god investering. Men jeg vil også mene at hvis du har lidt gå-påmod, er lidt snild på fingrene, indhenter informationsmateriale på nettet og høster erfaringer fra andre (der er også en facebookgruppe om masseovne som er god), så kan man godt bygge en selv og til en fornuftig pris. det værste der kan ske er at du skal skille den ad igen og bygge den om. Noget af det vigtige er at der er tilpas med træk i din skorsten, du overholder regler mht afstand til brandbare materialer (spørg din skorstensfejer), og at den har et tilstrækkeligt fundament at stå på.

En et-skinsovn reagere lidt hurtigere end en dobbeltskinds. Dvs den bliver lun indenfor et par timer,- men pga den lidt mindre masse så holder den heller ikke på varmen helt så længe.
Vores står i en stue som er under en længere tids renovering, så vi har ikke brugt den kontinuerligt,- men i perioder har jeg fyret i den for at holde varme i rummet. Vi er glade for ovnen, men man kan jo altid ønske sig mere :) Der laves ovne med røgbænke, hvilket også giver mere masse for varmen at afsætte sig i, der kan laves lækre detaljer osv, varmeflytning ved at tilslutte den med gulvvarme osv. Ja mulighederne er mange. Vores har bageovn hvor vi har lavet pizzaer og langtidsstegte stege. Mums

Til yderskindet kan man bruge mursten,- evt genbrugs. De er muret op med ler og sand (fåes for næsten ingen penge og kan genbruges,- Hvis man tilsætter vand så kan det bruges igen. Hærder ikke, men tørrer op). Der skal så bruges inldfaste sten til kernen og ildfast mørtel. Det koster lidt men kan evt købes brugt. Så er der låger som også er lidt dyre,- Men en løsning kan være at høste noget fra størrer brændeovne,- evt morsø 1126 eller lignende. Ellers er der også hjemmesider der sælger dem. Du skal have nogle renselemme og et spjæld til indgangen til skorstenen.
Der skal bruges noget værktøj,- evt en vådsliber til at skære sten, men en vinkelsliber med diamantskive kan også bruges. Så diverse muregrej, blander osv.

Der er en del ting man skal sætte sig ind i. Hvordan røg flytter sig er ikke "bare lige..". men hvis lottogevinsten udebliver,- hvorfor så ikke prøve. Indgangen i skorstenen skal også være rigtig. Men skorstensfejeren er en god hjælp så tag ham med på råd,- også inden du sætter de første sten. Det afgør hvor ovnen står, og skal være rigtigt.


Jeg ved ikke om man skal have abonnement til de her artikler, men Kjeld Bjerre der skriver i Fyens STiftidende om Gør det selv,- har bygget en ovn selv. Et spændende projekt og forløb. Han fik lidt hjælp, og løb ind i lidt udfordringer,- men det er god inspiration. http://www.mitfyn.dk/article/210045


Mvh Jan


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af JClausen » 24 feb 2016 10:38

Hej Jan

Tak for beretningen, det er spændende læsning. Jeg kan godt lide din bemærkning om "at det værste der kan ske er at man skal skille den ad igen". Jeg kan godt se at der er perspektiver i at gøre det selv. Der kræves desværre abonnement til den artikel du linker til, men den ser spændende ud.

De ildfaste sten der er i din ovn, er de støbte eller tilpassede? (Lars Helbro skriver noget om forskellen på de to på sin side).

Med venlig hilsen
JClausen

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af jancar » 24 feb 2016 21:52

De er tilpassede. Der er en regel om at bygges den af prefabrikerede elementer skal ovntypen være godkendt eller have et certifikat ala det brændeovne skal have. Kan ikke huske den præcise ordlyd
Jeg har vidst artiklerne i hardcopy et sted. Send mig din mailadresse så kan jeg sende dem hvis jeg kan finde. Dem

Mvh jan

Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af holmlisbeth » 29 feb 2016 16:43

hej jeg har her i Frankrig købt en bog om bygning af masseovne - der er mange gode tegninger og forklaringer og henvisninger i forskellige lande - hvis nogen ønsker mere information kan I skrive til mig - lisbeth

jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af jancar » 01 mar 2016 13:38

Hej Lisbeth

Har den ikke et navn og forfatter så man kan google den :)

mvh Jan

Brugeravatar
holmlisbeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 maj 2010 10:47
Mit fyr: Atmos 30 kw pillefyr
Areal: 400 m2
Geografisk sted: St.Marcel i Frankrig

Re: Dejligt med et masseovnsforum

Indlæg af holmlisbeth » 01 mar 2016 14:00

hej jancar-
jo selvfølgelig - den er på fransk men let nok. "Poêles á accumulation" udgivet på et forlag "terre vivante" "levende Jord" - der har en hjemmeside:
www.terrevivante.org og bogen kan bestilles der. jeg har købt den i en almindelig boghandel her i Fr. i sin tid til 27euro
den har nr. ISBN 978-2-914717-80-9
den indeholder også danske ovnbyggere og adresser.
iøvrigt kan man i Frankrig købe ovne og ildfaste sten på specialfabrikker.
hvis spsm. så skriv til mig.
mvh lisbeth


Besvar