Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mig og min Römer

Gourmet retter, grill opskrifter, øl, vin og alt andet der handler om mad og drikke
Lær at "pille" kartofler og "fyre" op under sovsen
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Mig og min Römer

Indlæg af Lintz » 04 mar 2017 16:20

Fik en Römertopf i julegave af konen og den er nu blevet brugt flittigt i den sidste tid.
Et fint alternativ til grillen som jeg ikke syntes er så skæg at stå ved her i de koldeste mdr.

Må siges at den er utrolig let at lave velsmagende mad i. Nogle grønsager i bunden med lidt væde og noget kød ovenpå og i ovnen til det er færdig.
Sådan !!!!

Glemmer som regel at tage et fotos af maden inden det bliver tilberedt og såmænd også efter - Men nu huskede jeg det

icon_cheesygrin.gif
1.jpg
2.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 441
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af vinther2 » 04 mar 2017 16:43

Hej Lintz og tillykke med din stegeso, den bliver du rigtig glad for.

Vi har haft vores de sidste 15 år, og vi har brugt den flittigt igennem alle årene.
Inden du bruger den, så fyld begge halvdele med vand ca. et par timer inden du skal bruge den. Leret suger vandet til sig, og afgiver det igen til kødet under tilberedningen,- og husk, altid ind i en KOLD ovn, ellers går den i stykker.

Prøv f.eks. en hel kylling på risbund. Pga. risene skal der en del vand i, 2 kopper vand til en kop ris. Og så lidt frosne ærter imellem risene og en boullionterning (grøntsags) 200 grader varmluft i ca. 1,5 time. Så er kyllingen med sprødt skind og meget meget mør. Og så ellers med salat og flutes til,- det er bare mums. :)

Men vi har lavet meget andet i den, og fordelen er bl.a., at det passer sig selv, når tiden er gået, ja, så er det spisetid.

Go` weekend til alle.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af Lintz » 04 mar 2017 16:56

vinther2 skrev:Hej Lintz og tillykke med din stegeso, den bliver du rigtig glad for.

Vi har haft vores de sidste 15 år, og vi har brugt den flittigt igennem alle årene.
Inden du bruger den, så fyld begge halvdele med vand ca. et par timer inden du skal bruge den. Leret suger vandet til sig, og afgiver det igen til kødet under tilberedningen,- og husk, altid ind i en KOLD ovn, ellers går den i stykker.

Prøv f.eks. en hel kylling på risbund. Pga. risene skal der en del vand i, 2 kopper vand til en kop ris. Og så lidt frosne ærter imellem risene og en boullionterning (grøntsags) 200 grader varmluft i ca. 1,5 time. Så er kyllingen med sprødt skind og meget meget mør. Og så ellers med salat og flutes til,- det er bare mums. :)

Men vi har lavet meget andet i den, og fordelen er bl.a., at det passer sig selv, når tiden er gået, ja, så er det spisetid.

Go` weekend til alle.
Tak for rådet - Men den bliver skam fyldt med vand inden brug, og evt. ekstra væde som tilsættes senere bliver opvarmet.
Jeg har allerede lavet flere hele kyllinger i den - dog ikke på risbund - Det må prøves en dag.
Sådan en hel majs-kylling fyldt med ekstra majs, æbler og bacon, evt. hvidløg og - Ja, kun fantasien sætter grænser. Den bliver altså bare mums - og mør.

Har efterhånden prøvet hel kylling, kyllingelår og kalkunlår, steg, nakkesteg, fisk og koteletter i den - og nok også et par ting jeg ikke lige kan huske på stående fod.

- og det bedste er nok at min kone er blevet lige så glad for den som for grillen - For så behøver hun nemlig ikke lave mad icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 441
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af vinther2 » 04 mar 2017 22:35

Ha ha,- Lintz, det sidste du skriver om at konen så overlader det til dig, det kan jeg nikke genkendende til her hos os.
Det er jo det evindelige spørgsmål,- "Hvad skal vi ha`i aften?" Hvis jeg så foreslår at vi kan da lave noget i stegesoen,- ja, så kan jeg allerede se julelysene i min kones øjne, for så ved hun hvad det indebærer, - nemlig, at så er det mig som står for det kulinariske. :|

Nu ved jeg godt at det her ikke er en madklub, men jeg tillader mig alligevel at komme med en opskrift på stegeflæsk, hvor jeg garanterer at også sværen er sprød.
Ved ikke hvad I bruger, men vi er mest til alm. stribeflæsk. Efter det er banket og saltet, så lægges det på ovnristen over bradepanden. Sættes ind i ovnen ved 100 grader (varmluft) i en time. Derefter skrues der op på 230 grader i ca. 15 min. (hold godt øje med det, det må ikke blive for mørkt, så bliver det til flæskesvær!) Derefter ud og stå og hvile en 10 minutter. Og så lige med nye kartofler til og persillesovs. (De nye kartofler varer nok lidt endnu....) Altså, er der noget bedre? I mine øjne er det bare mums...

Pillefyr og stegeflæsk er meget langt fra hinanden, men hva` pokker, der skal vel også være plads til at snakke om noget andet. :)

Ha´ et rigtig godt forår.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af Lintz » 04 mar 2017 22:51

vinther2 skrev:Pillefyr og stegeflæsk er meget langt fra hinanden, men hva` pokker, der skal vel også være plads til at snakke om noget andet. :)
- Og det er der netop plads til på dette forum.
Tror at folk finder til dette forum pga. pille/stokerfyret men bliver hængende fordi der er plads til at snakke om så meget andet.

Med hensyn til stegeflæsket så bliver det lavet i rotisseri på grillen herhjemme.

- Men af en eller anden grund er der aldrig flæsk nok .... :roll:

- Og med hensyn til konen er det sådan at jeg spørger om morgenen "Hvad skal vi have til aften ?"
- Hvorefter hun svarer "Det ved jeg ikke, skat - Hvad har du lyst til at lave ???"

Sandt at sige så har jeg såmænd heller ikke noget imod at lave maden - uanset om det er det lidt mere kulinariske eller bare det almindelige dagligdags.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af JFinderup » 05 mar 2017 10:07

Vil lige nævne at lammebov & skank også er virkeligt gode i stegeso. Jeg har en støbejerns udgave,som jeg er meget glad for. Specielt langtidsstegninger på 10 timer med stegen oven på rodfrugter og en øl (i soen .... og en til sig selv :o) - Det giver en skøn sky, når man koger den hårdt ind.
God søndag
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

KasperFinkNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 sep 2019 12:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7400

Re: Mig og min Römer

Indlæg af KasperFinkNielsen » 03 sep 2019 12:43

Det har været dejligt at læse mange af jeres gode oplevelser og madvarer, der kan bruges i Römertopf. Jeg er lige så vild med den, som I er. Især nu her hvor det kolde vejr banker på døren, så gider man ikke stå udenfor ved grillen. Jeg synes også bare, det er super let at lave god mad og sund mad i stegesoen, da grøntsager, kød og kartofler er perfekt dertil. Jeg er lidt bakterieforskrækket dog, så hvis der skal væde ned i stegesoen, så koger jeg det altid inden for at undgå bakterier. Det er intet problem, hvis man blot har en god elkedel. Jeg købte min på Xxx og det fungerer upåklageligt. Min yndlingsret må være en hel kylling med paprika, hvidløg og så ovenpå en bund af pastinakker, kartofler og jordskokker. Så koger jeg noget vand med lidt hønsebouillon i, og så smager det altså himmelsk og er super mørt.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af John Skov Jensen » 03 sep 2019 14:08

KasperFinkNielsen skrev:
03 sep 2019 12:43
Det har været dejligt at læse mange af jeres gode oplevelser og madvarer, der kan bruges i Römertopf. Jeg er lige så vild med den, som I er. Især nu her hvor det kolde vejr banker på døren, så gider man ikke stå udenfor ved grillen. Jeg synes også bare, det er super let at lave god mad og sund mad i stegesoen, da grøntsager, kød og kartofler er perfekt dertil. Jeg er lidt bakterieforskrækket dog, så hvis der skal væde ned i stegesoen, så koger jeg det altid inden for at undgå bakterier. Det er intet problem, hvis man blot har en god elkedel. Jeg købte min på Xxx og det fungerer upåklageligt. Min yndlingsret må være en hel kylling med paprika, hvidløg og så ovenpå en bund af pastinakker, kartofler og jordskokker. Så koger jeg noget vand med lidt hønsebouillon i, og så smager det altså himmelsk og er super mørt.
Spam link slettet
Redaktørerne vil beslutte om spammeren skal smides ud

/John
Redaktør

pendec

Re: Mig og min Römer

Indlæg af pendec » 03 sep 2019 17:10

John Skov Jensen skrev:
03 sep 2019 14:08
Spam link slettet
Redaktørerne vil beslutte om spammeren skal smides ud

/John
Redaktør
Så fik brugeren lige lagt signatur på sit indlæg istedet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Mig og min Römer

Indlæg af John Skov Jensen » 04 sep 2019 05:27

KasperFinkNielsen skrev:
03 sep 2019 12:43
Det har været dejligt at læse mange af jeres gode oplevelser og madvarer, der kan bruges i Römertopf. Jeg er lige så vild med den, som I er. Især nu her hvor det kolde vejr banker på døren, så gider man ikke stå udenfor ved grillen. Jeg synes også bare, det er super let at lave god mad og sund mad i stegesoen, da grøntsager, kød og kartofler er perfekt dertil. Jeg er lidt bakterieforskrækket dog, så hvis der skal væde ned i stegesoen, så koger jeg det altid inden for at undgå bakterier. Det er intet problem, hvis man blot har en god elkedel. Jeg købte min på Xxx og det fungerer upåklageligt. Min yndlingsret må være en hel kylling med paprika, hvidløg og så ovenpå en bund af pastinakker, kartofler og jordskokker. Så koger jeg noget vand med lidt hønsebouillon i, og så smager det altså himmelsk og er super mørt.
Bruger udelukket pga. Spam

/John
Redaktør


Besvar