Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
pendec

En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 20 nov 2017 09:56

Jeg har konstateret rotte på loftet, og fanget den med webcam
00E04C8E7F83(2)_m20171120042219.jpg
Jeg har købt fælder til formålet som billede nok viser men den er sgu for smart og går ikke ind for jeg aner ikke hvad skal lokkes med som fodder?

Nogle forslag der virker? Kattemad? Hundemad? Vådkost? osv..

Gode forslag modtages gerne.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pelle » 20 nov 2017 10:35

Hej.
Jeg har taget 2 i smækfælden i år. Bruger nutella i fælden. Så, fanger du rotten med det samme. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 20 nov 2017 10:46

Det vil jeg få købt og testet :)

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af Carslen » 20 nov 2017 15:57

Er det en ny fælde kan den stadig lugte af menneske. Så prøv iført handsker, at gnide den i gamle blade, jord eller lign inden den sættes op igen.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af vinther2 » 20 nov 2017 16:36

Hej Pendec.
Kender godt problemet med de skide rotter. For en del år siden lavede vi en træterrasse ovenpå den eksisterende fliseterrasse, og tænkte at det måtte være alletiders, for nu kunne der ikke komme rotter. Men det gjorde der, de hyggede sig gevaldigt under træterrassen. Efter utallige forsøg på at få dem væk uden succes, endte det med at vi måtte fjerne hele vores træterrasse og vende tilbage til fliserne. Tænker tit på de træterrasser der er i sommerhusområderne....
Nå, men jeg kom lidt væk fra dit spørgsmål. De skadedyrsbekæmpere som kom her, (mange gange) anbefalede rosiner, og hvis man brugte en smækfælde, så skulle man skrue den på et stump bræt, ellers kunne de løbe med fælden.
Til orientering, så har vi pt. ingen rotter :)


pendec

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 20 nov 2017 17:25

Carslen skrev:Er det en ny fælde kan den stadig lugte af menneske. Så prøv iført handsker, at gnide den i gamle blade, jord eller lign inden den sættes op igen.
Du har ret, jeg læste det da jeg købte fælder men det glemte jeg da jeg satte dem op. Så det er nok derfor man på de billeder jeg har, ser den sniger sig hen til fælderne men ikke mere end det.

Nu har jeg handlet og fået lidt nutella :great: , så skal jeg afprøve om jeg kan tage lidt blade udefra og måske ligefrem lægge rundt om, så omgivelserne er gode nok. Tænkte også jeg skulle lægge dem i siderne men den travler fint rundt på det åbne loft gulv, så de bliver men med nyt foder i fælderne snart :)

Nu er de også anmeldt til kommunen, som man har pligt til, og måske kommer de forbi og kikker udenfor, vil ikke have rottegift på loftet.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af thy » 20 nov 2017 18:39

pendec skrev:Du har ret, jeg læste det da jeg købte fælder men det glemte jeg da jeg satte dem op. Så det er nok derfor man på de billeder jeg har, ser den sniger sig hen til fælderne men ikke mere end det.

Nu har jeg handlet og fået lidt nutella :great: , så skal jeg afprøve om jeg kan tage lidt blade udefra og måske ligefrem lægge rundt om, så omgivelserne er gode nok. Tænkte også jeg skulle lægge dem i siderne men den travler fint rundt på det åbne loft gulv, så de bliver men med nyt foder i fælderne snart :)

Nu er de også anmeldt til kommunen, som man har pligt til, og måske kommer de forbi og kikker udenfor, vil ikke have rottegift på loftet.
hamburyg, rullepølse,rosiner
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af Lintz » 20 nov 2017 19:06

Kom i tanke om denne hvor du også selv kommenterede i: Rotter - spærring på bjælke fra stald til hus

Måske der er lidt genopfriskning der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 20 nov 2017 19:14

@thy
Jeg er ikke typen som spiser rugbrød og har intet pålæg til brød i huset ;( Rosiner må være næste prøve, hvis Nutella ikke virker.

@Lintz
Tak, Den er checket og mit fluenet er da kommet til rette her.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pelle » 20 nov 2017 19:24

Nu bor jeg langt ude på landet. Der er mindst 5 km til offentlig kloak. Vi har lukket trix tank. De eneste husdyr vi har er katte og dem fodrer jeg ned i bunden af en glat 200 l. plasttønde. Der kan rotter komme ned, men ikke op. Er stolt af vores hunkat. Hun kommer sommetider hjem med en stor rotte i gabet. Desværre er flere af vores naboer ret glade for husdyrhold. Køer, heste og meget andet. og der er let adgang til foderet De spekulerer ikke på at de kan blive udklæg steder for rotter. Sommetider kommer der en strejfer hertil. Så, jeg har altid fælder stående klar. Jeg bruger denne model, da den er let at tømme og stille klar igen. Bare vær påpasselig med at den står så den smækker ved mindste berøring. Det er da billigt for 10 stk.

https://www.schippers.dk/rotteflde-plas ... 29-10.html

Jeg bruger Nutella i fælden . Det har jeg god erfaring med. Engang så jeg en rotte ude i værkstedet. Stillede fælden og gik ind. Da, jeg kom ud en time efter sad rotten i fælden. Ved dog ikke om rotten har været meget sulten eller snotdum. Dog mugner nutella med tiden og må skiftes ud. En bruger herinde No. 100 hedder han. Sværger til lufttørret kød i stedet, da det holder sig længe inden det mugner. Det er hans erfaring.
Jeg har ingen problemer med rotter. De er dødsens hvis de kommer her på matriklen. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar