Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af Lintz » 23 nov 2017 09:40

pendec skrev:Ja, så måske er den død deroppe (surt)
Det finder du nok snart ud af. Men den har garanteret nok ikke lagt sig til at dø et sted der let at komme til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af john_madsen » 23 nov 2017 09:49

pendec skrev:Er det nogen bestemte af mærke, når du skriver store? Jeg synes alle rosiner ligner hinanden.
Nej, men der er de alm. billige rosiner og så nogle der er større. tror det er beregnet til kager eller lign. Konen har dem på lager og de er så store at de passer perfekt til at sætte på udløserkrogen i fælden.
Vi har disse fra Brugsen, koster 19kr for en pose og der er til MANGE rotter ;-)
rosiner.png

pendec

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 23 nov 2017 10:02

Lintz skrev:Det finder du nok snart ud af. Men den har garanteret nok ikke lagt sig til at dø et sted der let at komme til.
præcis, dog er der lys forude, der er igen gravet ude på gårdsplads ved septik tank og køkkenvask, og jeg håber det er den samme som render rundt, måske ikke. Udenfor har rentokil så placeret deres bokse for en periode, når rotterne nu vil lege derude.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pelle » 24 nov 2017 03:42

Fik en ide. Hvis du tager en mælkekarton og skærer bunden af den . Så, skubber du forsigtigt rottefælden ind i mælkekartonen. Så, vil rotten komme til fra den rigtige side. Jeg har mine fælder placeret vinkelret ind mod vægge med madding ind mod væggen. Rotter render gerne langs vægge , så er den ikke ikke interesseret i madding render den henover fælden og bliver dræbt alligevel.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 24 nov 2017 07:35

Tak,
Den var der igen inat, dog kun på kamera og gik vist udenom fælderne. Jeg vil få bællet lidt mælk så jeg har nogle tomme til formålet :)


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af Hjemme teori » 24 nov 2017 09:06

Rotter er mistænksomme, så til lokkemidlet,noget den kender. Her er det heste og hønsefoder. Det kender de og det er sikkert også grunden til at de kommer her.
Mvh. Sophus

pendec

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pendec » 01 dec 2017 13:47

pelle skrev:Fik en ide. Hvis du tager en mælkekarton og skærer bunden af den . Så, skubber du forsigtigt rottefælden ind i mælkekartonen.
Stadig ikke fanget, og den er kamera stjerne næsten hver nat, og snuser / måske spiser fra fælden, kan jeg ikke se. Mælkekarton er sån lidt hmm, de er jo en del større og fælden passer ikke ind i karton men jeg får da lidt kant dækket dog ikke super lodrette sider :)
Måtte klippe toppen af, da fælden ikke kunne klappe indeni uden at den sad fast ;(

Jagten fortsætter, måske skal jeg købe flere fælder, selvom jeg da kan se den kommer hen til dem.
11111.JPG

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af pelle » 01 dec 2017 15:07

Den er noget mistænksom. Den kan jo nok huske der var noget farligt ved de fælder. Det er vigtigt du ikke flytter med eller rører ved fælderne. Så, tror jeg nu nok du får held af det. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af no100 » 04 dec 2017 01:47

Så er det den tid på året igen, en rotte har gravet sig ned ved samle brønden i drivhuset.

Jeg satte 3 smækfælder op, en ved samle brønden i drivhuset, en i potterummet og en i carporten, to af fælderne (brønd / potterummet) blev efter to dage udløst og tømt.
På den igen nyt kød i fælderne, nyt kød er nok lidt overdrevet, det er fraskær fra lufttørret skinke som har ilgget i lang tid og er blevet harsk.
To dage efter sad roden i fælden ved samlebrønden og dagen efter gik der en i fælden i carporten, det kød der sad på fælden i carporten haver siddet siden i sommers og havde mug pletter på. De næste to dage er der gået mus i fælden ved samlebrønden.

Jeg tror ikke på at man skal bruge noget bestemt lokke mad for at fange rotter, men rotter æder ådsler og harsk kød / fedt kan den spore på lang afstand og det kan side længe i fælden.
Husk at man altid skal bruge handsker da rotter kan være bære af virus der kan trænge ind i selv små skader på huden.

Her ude på landet kommer der altid rotter om efteråret/vinderen, sidste år fangede jeg 8 stk. og året før var det 18 stk. så nu må vi se hvad det kan blive til i år.

no100 :)

Hemhems
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Modtaget likes: 2 gange

Re: En rotte på loftet, hvad spiser den for at gå i fælden?

Indlæg af Hemhems » 11 dec 2017 00:21

Hej

Ja jeg har haft rotter noget tid, og 1 eller 2 boltre sig stadig og kommer gennem hulmuren i syd gavlen, men har først fået syn for sagen hvor de kommer ind, og her til aften har den ene rigtig larmet mellem stue og 1 sal, 2 fælder er sat op i skunken, da jeg har haft rotter der men det er lukket af nu, så de står bare og smiler uden rotter i...

I forgårs arbejdede jeg med kabler omkring sydgavlen og lukkede 1 af hullerne hvor de kommer ind, og satte så en fælde op, den er lige tjekket og den dumme rotte havde udløst den enten med at grave jord op der har udløst den eller man kan håbe det er sket sådan, nyt madding venter på den..


Besvar