Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er det nu de hedder?

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Besvar
pendec

Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af pendec » 05 sep 2016 20:18

Min ene kat havde fanget sådanne en udenfor omkring carporten, som vist har ødelagt en bil for mig sidste år. Nu har jeg glemt hvad de hedder :(

Er der en som er flink og navngive den, jeg tænkte mår familien først men der finder jeg den ikke synes jeg.
Mosegris er også udelukket :) de er nok mere ligesom store mus og små rotter.

Denne er jeg i tvivl om.
20160905_194557.jpg


egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af egedahl » 05 sep 2016 20:26

BRUD

pendec

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af pendec » 05 sep 2016 20:27

Takker, jeg har lige fundet billeder, og ja, det er da en brud. fantastisk at de lever heromkring, har aldrig stiftet bekendskab med dem før , eller at katten kom løbende med dem.

Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af Kjeldsen » 06 sep 2016 08:11

Det kan også være en lækat. Så vidt jeg ved er den primære forskel størrelsen :).

Og sig så til din kat at de dyr er fredede :D

UPDATE: Nå, nu læste jeg alligevel lidt om lækatten som har en sort spids på halen. Så det MÅ være en brud :)

pendec

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af pendec » 06 sep 2016 09:57

Kjeldsen skrev:Og sig så til din kat at de dyr er fredede :D
Det skal jeg gøre, det er sgu synd når den ser forkert. Det har hidtil jo kun rørt mus,rotter og gråspurve ;)

Sker det igen, så må jeg forsøge at redde den. Katten brugte god tid på at lege med den, og jeg fik da billeder af det men var ikke opmærksom på art eller andet i hedens øjeblik der.


Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af Kjeldsen » 06 sep 2016 10:35

pendec skrev:Det skal jeg gøre, det er sgu synd når den ser forkert. Det har hidtil jo kun rørt mus,rotter og gråspurve ;)
Men omvendt: Hvis 'udyret' har lavet ravage på bilen sååee...

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af Brandsen » 06 sep 2016 15:42

Halløj i forum,

Arh, katten her på gården kom også med sådan en lille rød fætter for nogle år siden,
og vil sige, at den gerne måtte bo udenfor i stengærdet, men skal dæl'me ikke finde på at flytte ind
i loftisoleringen, eller i sædebetræk og bagagerum på bilen, så det formoder jeg både din og min
kat har belært dem om 8) 8)

Har i øvrigt en anden 'rød røver' på gården for tiden, et rødt egern der lystigt plyndrer mit valdnøddetræ,
selv om nødderne ikke er helt modne endnu, og graver dem ned alle vegne, samtidigt med den også lige
gnasker løs på gråpærerne, som heller ikke er helt modne endnu.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af pendec » 06 sep 2016 18:34

Brandsen skrev:Har i øvrigt en anden 'rød røver' på gården for tiden, et rødt egern der lystigt plyndrer mit valdnøddetræ,
selv om nødderne ikke er helt modne endnu, og graver dem ned alle vegne, samtidigt med den også lige
gnasker løs på gråpærerne, som heller ikke er helt modne endnu.
Jeg har agern lige ved siden af carport, det har Egern også været glade for men desværre også mus som har taget dem ind i et forråd, og desværre brugte de den gamle bil til formålet ved motor og ødelagde kabelnet og andet.

Så forhåbentlig går det bedre, nu når bilen er bakket ind i carport, og jeg forsøger at kikke til motor når sæson starter. Vil ikke begynde at sprøjte med alt muligt i motor, det læste jeg først men det skulle klistre og alligevel holdes vedlige.

Og Mår og Brud begge bruger mine bil til at lege i, er selvf. ikke godt men indtil videre ved jeg ikke om disse har været i tidligere biler, Jeg ved at mekaniker fandt en mus i motor rummet i forrige bil, så det kan være de har haft selskab af en brud, for den kan godt lide mus :) Så både godt og dårligt.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af Alex fs » 06 sep 2016 19:02

lækatten er den der bliver hvid om vinteren, Hermelin hedde den så :)
sådan en har jeg liggende i fryseren, der skal udstoppes. Katten har indtil nu taget 3 brude og lækatte, omkring 50 mosegrise og en million mus :)
dejligt med sådan en til at rydde op
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Hvad er det nu de hedder?

Indlæg af Brandsen » 06 sep 2016 20:54

Halløj i forum,

Nu vi er ved det med egern, mus og rotter og deres forråd, så har jeg et mega bøgetræ der smider
masser af bog, og egetræer med masser af agern, så fint med det. Men valdnøddetræet , det gav jo
ikke valdnødder før det var 10 år gammelt, og de første 2 år kun lige et par håndfulde som jeg kunne
bruge til valdnøddesnaps. Og dem tager jeg jo i sidste uge af juli, dvs langt før egern, krager, råger, mus
og rotter finder den interessante. Men i år, er der mega mange valdnødder, og har for længst hentet dem
til årets snaps, men hvad er cowboytricket, for selv at kunne høste modne valdnødder ?

Til valdnøddesnaps høster jeg jo vildt umodne nødder, men for at få modne nødder, er det jo nødvendigt
at skallen udenom nødden begynder at revne af sig selv. Fint nok, men så tålmodige er alle røverne ikke,
de hugger dem sgu allerede nu !

Dvs når skallerne begynder at revne, og nødderne falder til jorden, så har røverne allerede ryddet hele valdnøddebutikken !

Hva' er cowboytricket ? Any takers ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar