Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanding af ridehal

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af Alex fs » 15 aug 2016 21:32

Jeg er enig med de andre, Har selv lavet et anlæg i 4 ens ridehalle.
Her blev de lavet med overrislings dyser til svinestalde, da de ønskede en hurtig vanding. 1 minut er som regel nok med dem.
JEg lavede dem med 4 strenge, det fungerer fint. Det er bedst hvis du har tilgang i begge ender af strengene.
Husk at de skal have fald, så du kan tappe dem af for vinteren. Aftapningen laves selvfølgelig i jord højde. I den modsatte ende af aftap laves en hane(i mandshjde) så du kan lukke luft i, evt. kompressoren til, såfremt det med faldet er gået fløjten.

Du kan godt få penge tilbage for aflednings afgiften, men bimåler eller ej, så kommer du til at beskattes af 150 m3. Jeg undersøgte, om det kunne svare sig her, kunne det ikke. Tilgengæld har jeg fået trumfet igennem, at jeg må bruge den ene af mine 2 brønde. Selvom jeg er på byvand.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af Brandsen » 15 aug 2016 21:41

Halløj i forum,

Arh, vand har det jo med at løbe nedad, og som trådstarter startede med at sige,
så er problemet støv i ridehallen, og skal det klares med siveslanger, der vel at
mærke graves ned under den potentielle dybde på et hovslag, så skal der dælme
meget vand til at binde støv på overfladen af ridehallen.

Men, ikke umuligt det kunne være en fin løsning, hvis man udnytter den formentlig
store tagflade til at opsamle regnvand, og så bruge det i siveslanger.

Eller, kombinere opsamling af regnvand med slanger under loftet, for at undgå
statsafgit på godt kr 6.- pr m3, og ikke mindst den mega store afledningsafgift,
der formenligt er på ca kr 30- pr m3, så ialt en besparelse på små kr 40,- pr m3
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af Alex fs » 15 aug 2016 21:48

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Arh, vand har det jo med at løbe nedad, og som trådstarter startede med at sige,
så er problemet støv i ridehallen, og skal det klares med siveslanger, der vel at
mærke graves ned under den potentielle dybde på et hovslag, så skal der dælme
meget vand til at binde støv på overfladen af ridehallen.

Men, ikke umuligt det kunne være en fin løsning, hvis man udnytter den formentlig
store tagflade til at opsamle regnvand, og så bruge det i siveslanger.

Eller, kombinere opsamling af regnvand med slanger under loftet, for at undgå
statsafgit på godt kr 6.- pr m3, og ikke mindst den mega store afledningsafgift,
der formenligt er på ca kr 30- pr m3, så ialt en besparelse på små kr 40,- pr m3
Jeg er helt enig, siveslanger bliver nok gratværk, ikke mindst når der nævnes "leret sand" som, jeg som bondemand, er noget komplet vås.
Det hedder tung silt. Men nok om det, det bliver noget rigtig sjask værk hvis det virkelig bliver gennemvådt. Især med de mange harvninger, sådanne krikker kræver.

Som brandsen nævner, kunne det være en god investering, 4-5 palletanker og et husvandværk. Det kunne snart tjene sig ind.
Det er dog ikke de store mængder vand der skal til. 1000 liter rækker altså langt. Medmindre der planlægges et eurocup i spring.

** lige en rettelse** Det er kun heroppe i vendsyssel det hedder silt. Alle andre ville nok kalde jordtypen "Fin sandblandet lerjord" JB nr. 4
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af Brandsen » 15 aug 2016 22:12

Halløj i forum,

Tror der måske skal et par extra parametre ind i ligningen, f.eks hvor tit ridehallen benyttes,
og dermed skal vandes, hvad er m3 prisen på vandet, og hvad er afledningsafgiften pr m3 ?

Nu nævnes husstandsvandværk, og det koster jo ikke gratis, men omvendt, kunne trykket
jo øges til f.eks 6 bar, og med tilsvarende dyser, kan man få en 'vandtåge' ud af det,
ret effektivt til at dæmpe støv, og bruger ikke ret meget vand, og kunne oven i købet bruges
til at nedkøle ridehallen, som sikkert er ulidelig varm om sommeren.
Alternativt bare en trykforøger, som jo heller ikke koster gratis.

I så fald er en enkelt m3 sikkert nok, og så skal investeringen nok lige regnes igennem igen,
hvis der kan nøjes med så lidt vand.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af Hjemme teori » 15 aug 2016 23:33

Eller en palletank på vogn, der trækkes efter traktor og så en spredebom - Bare med huller i!

Kan fyldes med en dykpumpe, fra de andre palletanke som har opsamlet regnvandet
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af Bigfoot » 16 aug 2016 13:45

en ridebaneharve kan man sagten bygge selv, har næsten lige gjort det. Det blev en samlet pris på ca 6000 kr i materialer.
10406677_10154304201057524_5800298276581738662_n.jpg
den skal på INGEN måde ned og grubbe i materialet. Den skal kun løsne toppen, jævne den af, og trykke den igen.
intet andet.
11114754_10154304200717524_4470211260980382360_n.jpg
11218791_10154304200887524_2133877247569442992_n.jpg
angående vanding, så ville jeg også lave det i loftet, og så med nogle dyser der støver, så man får det spredt mest muligt ud i hallen.
Det er desuden ikke kun hovslaget der skal vandes, det er det hele.

Dem som sidder langs med barrieren, er ligesom havevandere, de kræver dog en gevaldig mængde vand, og derfor skal der et seperat pumpesystem til ved dem, med en gevaldig forsyning.
Dem vi har på skolen (TronsøSkolen for dem som kender til det miljø) er ret effektive, men kræver også ret meget vand.

Alternativt ville være at hamstre en gammel marksprøjte for dyser, og så lave railrør med dem monteret, og sætte i loftet, så man rigtig kan lave forstøvning. icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Vanding af ridehal

Indlæg af holberg19 » 20 aug 2016 00:44

Jeg har sat små 10 vandingsanlæg op i ridehuse. For at dække hele arealet satte vi to strene i loft og en streng på hver side. Udfordringen er at finde dyser der ikke drypper af helvede til og som ikke går til over kort tid. Vandringen og flowet kunne justeres individuelt på hver dyse, så det blev muligt at vande meget tæt på hjørnerne uden at sjaske barrieren ind. Langt de fleste steder var det nødvendigt med en pumpe for at få et tilstrækkeligt tryk men det afhænger af mange faktorer.

Det kan være en god ide at lave en kuglehane til hver streng der opsættes på en tavle. Så minimerer du risikoen for at skulle ud og have fat i en større og kostbar pumpe og aftapning/luftning er lettere, men omvendt skal du så måske vande med 2/4 strenge af gangen.

Alle fittings var i plastic fra John Guest. Let at arbejde med.


Besvar