Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af LCB » 18 feb 2016 09:25

Mange tak for alle indlæg.

Rotter er en af mine bekymringer, hønsehuset bliver lavet inde, i den ene ende af garagen der er et forhenværende maskinhus fra 60'erne, men fuldt muret, men rotter kan jo komme ind alle vegne hvis de vil :(
Jeg regner med at lave vægge af træ, ca. 1 meter op, og trådnet resten af vejen op til spær.

Hvor gamle kan sådan nogle Sussex blive og stadig give rimeligt med æg ?
Vi vil have hønsene med henblik på æg og ikke kød, men når de ikke kan lave æg mere, så ryger de selvfølgelig i gryden :)

Hane... fordele og ulemper.
Hvis vi vil have kyllinger så skal der jo selvfølgelig en hane til, men hønsehuset og hønsegård ligger ret tæt på vores soveværelse, så det frygter jeg lidt om morgenen, så er nok mest til ikke at få en hane til at starte med.

Kom gerne med flere indput :)
Mvh

Lcb


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af triumph » 18 feb 2016 14:28

jeg plejer at udskifte mine høns efter 2 år, der er kun minimal nedgang i æglægning. Jeg har aldrig haft høns mere end 2 år, så jeg ved ikke hvad der sker herefter.

Som sagt er det de færreste store racer der bliver skruk, så hvis du vælger en race der ikke bliver skruk, så kræver det både en rugemaskine, og en hane, for at få kyllinger

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Kruse » 18 feb 2016 19:59

Vis der er føder og steder at gemme sig kommer der rotter.
Vis væge og gulv er uden huller og du er god til at holde rent, især med foderrester, kan det sikkert godt holdes rotte frit.
Vi startede selv med høns i et gammelt legehus, der flyttede der nogen ind under gulvet. Der efter byggede jeg et hus med gulvet hævet 50 cm så hønsene kunne gå under. Så er der ingen gemmesteder for rotter og høns fjerner tabt foder og har et tørt sted at sandbade i regntiden.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af baggadap » 18 feb 2016 20:11

Bigfoot skrev:Lovgivning siger at hønsegården skal være overdækket, så er det sagt, og det må du bruge som du ønsker icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Personligt er jeg glad for vores overdækkede gård, da vi har nogle minkfarme og andet lort i nabolaget, så vi kan godt lide sikkerheden i at de er lukket inde. Når vejret er godt, f.eks som i dag, så får de lov at komme ud i haven og slikke lidt sol. Det kan de godt lide.

Når det kommer til racer, og det lyder til du er nybegynder, så vil jeg til enhver tid anbefale dværgwyandotter.
De er dejlig nemme, ualmindelig tamme, jeg kan næsten gå ind og samle vores op. Dem vil ungerne også elske at snakke med.
10267766_10201613132161271_5046864645460478427_n.jpg
Som du kan se, så er de altid det store hit for vores to niecer, når de kommer på besøg.
Hønsene render selv hen til dem når de sidder der.
10325582_10201647601702988_1106144810310179572_n.jpg
De smider ca 5 æg pr uge, og er rigtig hyggelige at omgås. Og som du kan se, så er de nok de allerstørste fans af fruens bagværk icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

De fleste steder kan de købes for 50 kr pr høne.

De kan flyve, men de gør det helst ikke. De kan bedst lide og gå og skrabe i jorden, græsset eller en aflagt køkkenhave. De er vanvittig effektive.
Fantastisk tråd, og flot hønsegård! Vi vil også gerne i gang, men vil lave det ordentligt fra starten.
Hvordan har du sikret imod ræv og rotter, og hvordan ser der ud indendørs?
Hvor stor skal gården være, og skal den ligge i sol eller skygge?

Undskyld jeg hijacker tråden, håber det er informativt for spørger alligevel :oops:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 18 feb 2016 20:33

baggadap skrev:Fantastisk tråd, og flot hønsegård! Vi vil også gerne i gang, men vil lave det ordentligt fra starten.
Hvordan har du sikret imod ræv og rotter, og hvordan ser der ud indendørs?
Hvor stor skal gården være, og skal den ligge i sol eller skygge?

Undskyld jeg hijacker tråden, håber det er informativt for spørger alligevel :oops:
10357232_10152781880724650_110589426465968435_n.jpg
hønsehuset indenfor. Det er ca 7kvm, fuldt lukket til loft med trådnet.
I midten af fronten der, er der så efterhen monteret redekasser, som jeg kan tilgå udenfor hønseområdet (= ingen lort på skoene)
Alt er lavet af diverse resttømmer som jeg havde liggende.
10653609_10152781878309650_936971787190656069_n.jpg
hønsegården er opbygget i minktråd, som også overdækker gården, og går en halv meter ned i jorden langs med hegnet. For at sikre mod skadedyr.
Det hele er bygget i taglægter, som lige den weekend var på tilbud ved jem&fix.

Som tillæg til gården, er de 400kvm have rundt om, også hegnet ind, da det tidligere var tiltænkt som hundegård, og da vi har lavet lidt højbede der, så hjælper hønsene også til med at holde dem rene.
22309_10153194233644650_9133865655051235412_n.jpg
Som du kan se, så hjælper de også med at holde stedet, når man lige har gravet haven, og nej, jeg har kun vendt mulden. Det er dem som får det til at se ud som om det er revet med en rive.

hønsene elsker at ligge og slikke sol, eller endnu bedre, grave i noget sand og samtidig gøre det i solen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Kruse » 18 feb 2016 21:03

Overdækning af hønsegård kan anbefales vis der er ræve i området, vi har fået en hønsehus tømt selv om hegnet var ca 2 meter højt.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

calle

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af calle » 18 feb 2016 22:01

Kruse skrev:Overdækning af hønsegård kan anbefales vis der er ræve i området, vi har fået en hønsehus tømt selv om hegnet var ca 2 meter højt.
Jep. Sådan en satan kan løbe direkte op ad et ca. 180 cm. højt trådhegn. Har selv set det i min baghave, da jeg hørte hønsene give alarm kl. 0400 om morgenen, hvorefter jeg styrtede ud i baghaven kun iført underbusker. Ræven var forvirret. Den kunne ikke rigtig finde ud af hvilken høne den skulle snuppe. Hønsene var naturligvis stressede, men Jersey Kæmperne vendte sig om og konfronterede ræven. Akkurat ligesom de gjorde mod min hønsehund, der også trak snuden til sig, når der blev hakket til. Da ræven fik øje på mig komme stormende ned mod hønsegården, kun iført underbukser, bevæbnet med en skovl, blev den desperat og drønede lodret op ad trådhegnet. Hønsehuset skal lukkes ca. ved solnedgang. Da er hønsene også selv gået ind i hønsehuset.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Brandsen » 18 feb 2016 22:38

Halløj i forum,

Hov, glemte lige en vigtig pointe, ret vigtig, mega vigtig faktisk.
Husk lige at spørge hvor dine fremtidige høns kommer fra, for der er en verden
til forskel om de er naturlig udruget, og dermed præget af hønen, eller om de
kommer fra en rugemaskine.

Havde som nævnt Wyandotter, kæmpe høns, og meget flotte, de var naturligt udruget,
og opførte som jeg nu forventer høns skal gøre. Hvorimod min ene Plymouth Rock, også en
kæmpe høne, og også meget flot, hun var fra rugemsakine, og troede helt bestemt konen i
huset var hendes mor, med det resultat, at 'Pylle' fulgte min kone lige i hælene, lige meget hvor
på gården hun færdes, nærmest som en hund dyppet i tapetklister.

Man tror det er løgn, men i mange år har jeg hentet juletræ hos i den lokale plantage, og undrede
mig voldsomt over det store antal små hvide haner der rendte rundt på hele området.
Spurgte til emnet, og fik forklaringen, at det primære formål var jagt, ikke juletræer, og der blev
derfor udsat et utal af fasankyllnger, fra rugemaskine vel at mærke. Resultatet var, at rævene havde
en fest uden lige, for disse fasankyllinger havde ikke lært af deres mor, at de skulle et godt stykke op
i grantræerne om natten, for at være på sikker afstand fra ræve og rotter.
Derfor havde han haner af høns, som blev sat op i grantræerne, og derved lærte fasankyllingerne
at man altså skal op i granerne om natten, nu de ikke havde engen mor til at lære dem den simple visdom.

Lang historie kort, spørg til hvor dine fremtidige høns kommer fra, naturligt udrugede er klart at foretrække.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Kruse » 18 feb 2016 22:40

calle skrev:Jep. Sådan en satan kan løbe direkte op ad et ca. 180 cm. højt trådhegn. Har selv set det i min baghave, da jeg hørte hønsene give alarm kl. 0400 om morgenen, hvorefter jeg styrtede ud i baghaven kun iført underbusker. Ræven var forvirret. Den kunne ikke rigtig finde ud af hvilken høne den skulle snuppe. Hønsene var naturligvis stressede, men Jersey Kæmperne vendte sig om og konfronterede ræven. Akkurat ligesom de gjorde mod min hønsehund, der også trak snuden til sig, når der blev hakket til. Da ræven fik øje på mig komme stormende ned mod hønsegården, kun iført underbukser, bevæbnet med en skovl, blev den desperat og drønede lodret op ad trådhegnet. Hønsehuset skal lukkes ca. ved solnedgang. Da er hønsene også selv gået ind i hønsehuset.

Venlig hilsen
Rigtig kan også løses ved at huske at lukke hver dag. Problemet kommer når man glemmer det en gang i mellem og det går godt, så kan man blive lidt doven, og det opdager ræven så.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af triumph » 19 feb 2016 08:52

Kruse skrev:Rigtig kan også løses ved at huske at lukke hver dag. Problemet kommer når man glemmer det en gang i mellem og det går godt, så kan man blive lidt doven, og det opdager ræven så.
http://www.chicken-house.co.uk/acatalog ... eners.html :great:


Besvar