Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 17 feb 2016 21:37

Lintz skrev:Endnu engang er Stokerpro fremme i skoene. Fuck - hvor har jeg lært noget i dag..................om høns. Det eneste jeg ved om høns er at de lægger æg og galer ad H´ til - Men der er så nogle der påstår at det er hanen der galer og hønen lægger æg, men hvad ved jeg.
Fedt forum - og alsidig.
kun hanen galer..... vi har kun damer, for vi har ikke brug for kyllinger. Vores hører du ikke, medmindre du kommer til at jokke på en af dem. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Lintz » 17 feb 2016 21:40

Bigfoot skrev:kun hanen galer..... vi har kun damer, for vi har ikke brug for kyllinger. Vores hører du ikke, medmindre du kommer til at jokke på en af dem. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jamen - Helt ærligt. Jeg ved ikke en skid om høns. Meget skægt at læse om jeres erfaringer om dem. Selv om jeg aldrig får sådan nogle tingester.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Brandsen » 17 feb 2016 21:43

Halløj i forum,

Men hey Lintz, skulle du nogen sinde falde over en høne der galer, så køb den, for den vil
sgu da godt nok være penge værd !

Ja ok, check lige først, om det muligvis skulle være en hane.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Lintz » 17 feb 2016 21:45

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Men hey Lintz, skulle du nogen sinde falde over en høne der galer, så køb den, for den vil
sgu da godt nok være penge værd !
Er vi så over i det der hedder en "Ladyboy" icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 17 feb 2016 21:47

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Lidt enig med første indlæg fra Bigfoot, lige bortset fra det naturligvis bør være store Wyandotter !

Det er flotte høns, og store, selv katten var bange for dem, og hanen vejer 3.5 - 4.0 kg,
så de flyver dælme ingen steder. Et æg er på godt 50 gram, så ikke noget små pjat her.

PS. Hey Bigfoot, forstår din kone er vegetar. Slog det lige det ord op i min 1955 udgave,
og der står at ordet vegetar faktisk er af indiansk oprindelse, og nærmest betyder noget i stil
med 'dårlig jæger' , så det er præcis derfor man bliver vegetar !

Dixi Baxi !
vi valgte dem i dværg, da vi ikke gider de der store høns. Vi har desuden dværgsilker, som vi var startet med, og så ville størrelsesforskellen være for stor, hvis vi skulle have haft dotterne i stor.
Silkerne gider jeg ikke give penge for igen, så når de falder bort, kommer der ikke nye.

Men vores drive i at have høns, var at vi ikke ville have to høns med samme kulør. Og vi har nu været oppe på 16 høner, med hver sin farve af både silker og dotterne.

Ja vegetar er gammel indiansk for dårlig jæger. Eller Latin for den som ikke kan ramme på jagten. icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Brandsen » 17 feb 2016 22:13

Halløj i forum,

@Bigfoot, 10-4 Rubberduck, kunne bare ikke lige forstille mig dværgwyandotter på din matrikel,
når man husker år tilbage, hvor der var quiz her på Stoker Pro hver fradag aften, og netop Bigfoot
brillierede med spørgsmål om mega motorer, så måtte der i min fantasi også være mega høns hos dig 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af pendec » 17 feb 2016 22:26

Bigfoot skrev:Lovgivning siger at hønsegården skal være overdækket
Der er 2 større hønsefarme her omkring mig, og de har fritgående høns, så de går på flere hektarer jord, kræver det godkendelse eller omgåelse af loven? For det ville være enormt besværligt at dække sådan områder til ;)

Der findes jo også æg fra frilands høns, som jeg formoder er lidt som dem jeg har set på gårde omkring mig og ude på store marker.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 17 feb 2016 22:26

Brandsen skrev:Halløj i forum,

@Bigfoot, 10-4 Rubberduck, kunne bare ikke lige forstille mig dværgwyandotter på din matrikel,
når man husker år tilbage, hvor der var quiz her på Stoker Pro hver fradag aften, og netop Bigfoot
brillierede med spørgsmål om mega motorer, så måtte der i min fantasi også være mega høns hos dig 8) 8)
det var fandme tider med den gamle chat dengang....

men ja, store motorer, og høj ydelse, er lige mig, og det er ikke blevet mindre siden dengang.
Skal faktisk til Rotterdam om to uger, til europas største indendørs stævne i tractorpulling. I Ahoy arena.
Det er faktisk ret fedt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af J-B » 17 feb 2016 22:47

Bigfoot skrev:det var fandme tider med den gamle chat dengang....

men ja, store motorer, og høj ydelse, er lige mig, og det er ikke blevet mindre siden dengang.
Skal faktisk til Rotterdam om to uger, til europas største indendørs stævne i tractorpulling. I Ahoy arena.
Det er faktisk ret fedt.
Jeps, savner den gamle chat.
Bigfoot, mon det kan laves sådan, at man kan se om der er nogle på chatten, ved knappen til Baren V2?
Ved den gamle chat, der kunne man se om og hvor mange der var derinde.
For lige at komme tilbage til hønsene igen, så holder jeg mig til den der skulle have været vores nationalfugl, grillkyllingen, suppehøns mv. kan nu også bruges.
Æg fra fritgående høns er bare så meget bedre end "butiks" æg, uanset hvad de hedder :P

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 18 feb 2016 07:47

J-B skrev: Æg fra fritgående høns er bare så meget bedre end "butiks" æg, uanset hvad de hedder :P
Æg fra egne høns, i egen have, har endda også en helt anden smag end dem du køber, selvom det også er fra fritgående.
Min svigermor elsker at bage med vores æg. Hun laver altid vandbakkelse, og med købeæg bliver den vel maks 3 cm tyk, med vores æg, hæver den helt op til 8-10cm i tykkelsen.
Der er krudt i de æg icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men når man først har spist et æg med en blomme der ikke længere kaldes gul, men mørk orange, så gider man ikke spise andet. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar