Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af LCB » 17 feb 2016 10:45

Hej

Vi er en familie med 2 børn, på 4 og 6 år, som gerne vil prøve at have høns, vi bor på et nedlagt landbrug så har rigeligt med plads, planen er at jeg laver et lille hønsehus i den ene ende af garagen på 2.5 x 2.5 meter.

Vi har allerede en indhegning hvor i der har gået geder, men hegnet er kun ca. 1 meter højt, så kunne godt tænke mig en race der ikke flyver, hvis det findes.
Til tider vil de også få lov at gå ude, når vi er hjemme. ( vi har 1.4 ha. så der er plads nok )

Den må gerne ligge en del æg, da dette er den primære grund til at vi vil have høns.

Hvad vil I anbefale ?
Mvh

Lcb


Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Kjeldsen » 17 feb 2016 11:07

Det er SÅ hyggeligt at have høns.

Vi har stor Gul Orpington, Lys Sussex og Danske Landhøns.

Gul Orpington er en fornuftig blanding af kødhøns og gode æglæggere, men de er tunge og derfor ikke flyvelystne. Af de tre racer vi har er de disse de mest sultne men desværre også mindst fødesøgende på jord. Meget rolige og ligefrem kælehøns hvis man gør dem vant til det.
Lys Sussex er gode, stabile æglæggere, men lidt mere flyvelystne. Gode til at skrabe sig til føde på jord. Knap så rolige.
Danske Landhøns er i forhold til de ovenstående lette og flyvelystne. Også knap så rolige. Rigtig gode til selv at søge føde. Gode æglæggere, men æggene er lidt mindre end fra de to ovenstående.

Vi får måske kyllinger om et par uger hvis det er noget. Det er dog krydsninger af ovenstående. Vi har evt. også et par høner i overskud. Vi bor i 9280.

Du kan finde racebeskrivelser af en masse racer her: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/ ... skrivelser

Et godt råd inden du kommer igang: Sørg for at rovdyrssikre jeres hønsegård og -hus. Vi har desværre oplevet at få tømt vores "besætning" inden vi totalsikrede det hele - net/belægningssten i jorden, volierenet i sider og som overdækning.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 17 feb 2016 11:10

Lovgivning siger at hønsegården skal være overdækket, så er det sagt, og det må du bruge som du ønsker icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Personligt er jeg glad for vores overdækkede gård, da vi har nogle minkfarme og andet lort i nabolaget, så vi kan godt lide sikkerheden i at de er lukket inde. Når vejret er godt, f.eks som i dag, så får de lov at komme ud i haven og slikke lidt sol. Det kan de godt lide.

Når det kommer til racer, og det lyder til du er nybegynder, så vil jeg til enhver tid anbefale dværgwyandotter.
De er dejlig nemme, ualmindelig tamme, jeg kan næsten gå ind og samle vores op. Dem vil ungerne også elske at snakke med.
10267766_10201613132161271_5046864645460478427_n.jpg
Som du kan se, så er de altid det store hit for vores to niecer, når de kommer på besøg.
Hønsene render selv hen til dem når de sidder der.
10325582_10201647601702988_1106144810310179572_n.jpg
De smider ca 5 æg pr uge, og er rigtig hyggelige at omgås. Og som du kan se, så er de nok de allerstørste fans af fruens bagværk icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

De fleste steder kan de købes for 50 kr pr høne.

De kan flyve, men de gør det helst ikke. De kan bedst lide og gå og skrabe i jorden, græsset eller en aflagt køkkenhave. De er vanvittig effektive.
Vedhæftede filer
IMG_0004.jpg
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Hanefar76 » 17 feb 2016 16:56

Maraner og og også en fantastisk dejlig race, og så ligger se chokolade farvet æg. :-)
Der er også barnevelder, også en god og rolig høne.

Held og lykke med dit lille hønse projekt, i kommer til at elske et liv med høns.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af triumph » 17 feb 2016 17:25

Jeg har Lys Sussex. Tværstribet Plymount Rock, og er for nyligt startet med La Bresse.
Der er mange gode ting og sige om Sussex, de ligger relativt mange æg (ca. 250 stk pr år), også om vinteren. De bliver skruk, og kan dermed reproducere sig selv (Noget kun de færreste store racer kan) Det er rolige og omgængerlige, og bliver så store at der er kød til en kyllinge steg. Jeg var dog ikke imponeret af kødkvaliteten, så derfor begyndte jeg at holde Tværstibet Plymount Rock (ikke at forveksle med den hvide hybridudgave, der æder så meget, hvis den får lov. At den ikke kan gå) Og Den franske La Bresse race. La Bresse ser verdens berømt for dens fine kødkvalitet, og sælges pt fot 370 kr/stk i torvehallerne. Den lægger ca. 200 æg pr år. La bresse er en smule lettere end Sussex, og er efter min mening også længere tid om at opnå slagtevægten, end en sussex. Tilgændgæld er kødkvaliteten UOVERTRUFFEN. La Bresse er mere flyvsk (ikke som i; Den kan flyve; men den er mere urolig/let til bens, end Sussex), og minder i sind mere om Italienere, men er på ingen måde aggressiv.
Plymount Rock er den største af de 3 racer, men jeg har endnu ikke prøvet at slagte den. En fuldvoksen hane vejer ca. 4 kg. En hybrid 5 kg
http://www.xn--hnsegrden-92a8r.dk/racer.htm
http://fjerkrae.dk/prod/
http://www.axat.dk/fjerkrae.html
http://johannekelly.blogspot.dk/2012/05 ... l-jeg.html

Hvis du bygger er udendørs hønsehus /et hønsehus uden støbt bund, så hæv det fra jorden. Du får rotter !

PS jeg har en La Bresse hane til salg for en hundrede krone

PPS
Jeg er næsten 100% sikker på at der ikke er krav om overdækkede hønsegårde. Untagen når der er fugleinfluenza. Der er rigtigt mange der lader deres høns gå frit


calle

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af calle » 17 feb 2016 19:23

Indrømmet - Jeg er en kylling :oops: Jeg kan ikke æde mine egne høns - så er det sagt :| Vi har dog haft hønsehold to gange. Først havde vi Isa Brown. Fin æglægger, men med evig bar røv. Derefter havde vi Gul Orpington, Jersey Kæmper og Rhode Island Red. Alle 3 meget rolige og super flotte racer - især Rhode Island Red. Ingen af de 3 sidstnævnte racer flyver. Da de på et tidspunkt gav for lidt æg, huggede jeg selv hovedet af dem, men gav dem derefter væk til en bekendt, der meget gerne ville spise dem. Det er skønt og rigtig hyggeligt at have høns, ligesom det er skønt at spise deres æg. Jeg har rigtig meget lyst til at anskaffe mig et nyt hønsehold, men er naturligvis lidt tilbageholdende pga. af det der pjat med, at jeg ikke kan æde dem.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Bigfoot » 17 feb 2016 19:35

calle skrev:Indrømmet - Jeg er en kylling :oops: Jeg kan ikke æde mine egne høns - så er det sagt :| Vi har dog haft hønsehold to gange. Først havde vi Isa Brown. Fin æglægger, men med evig bar røv. Derefter havde vi Gul Orpington, Jersey Kæmper og Rhode Island Red. Alle 3 meget rolige og super flotte racer - især Rhode Island Red. Ingen af de 3 sidstnævnte racer flyver. Da de på et tidspunkt gav for lidt æg, huggede jeg selv hovedet af dem, men gav dem derefter væk til en bekendt, der meget gerne ville spise dem. Det er skønt og rigtig hyggeligt at have høns, ligesom det er skønt at spise deres æg. Jeg har rigtig meget lyst til at anskaffe mig et nyt hønsehold, men er naturligvis lidt tilbageholdende pga. af det der pjat med, at jeg ikke kan æde dem.

Venlig hilsen
fruen her i huset, er vegetar, og intet husdyr skal dø med henblik på konsum her på matriklen.
Så selvom de måske ikke giver så mange æg, så går vores gamle damer stadig og hygger sig. Er de syge og sådan, så bliver de selvfølgelig skaffet af vejen.

Men ikke til egen konsum. Kun æggene.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af triumph » 17 feb 2016 19:41

Lys Sussex giver som sagt mange æg, flyver ikke, har et godt sind/er rolige. De bliver skrukke, så i kan få kyllinger. Lys Sussex er en engesk race, der blev fremavlet da kyllinger/høns i england blev solgt . Med fjer på.
Sussex er netop fremavlet således at den præsentere sig godt hos slagteren, pga sin smukke fjerdragt.
Altså: Børnevenlig, kyllinger, flyver ikke. What not to like !
http://www.hobbyfjaerfe.com/sussex

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Brandsen » 17 feb 2016 21:08

Halløj i forum,

Lidt enig med første indlæg fra Bigfoot, lige bortset fra det naturligvis bør være store Wyandotter !

Det er flotte høns, og store, selv katten var bange for dem, og hanen vejer 3.5 - 4.0 kg,
så de flyver dælme ingen steder. Et æg er på godt 50 gram, så ikke noget små pjat her.

Plymouth Rock i den tværstribede version er også rigtigt flotte, og tilsvarende kæmpe store,
de kan også anbefales, har haft et enkelt exemplar her på matrikten, sammen med Wyandotterne.

PS. Hey Bigfoot, forstår din kone er vegetar. Slog det lige det ord op i min 1955 udgave,
og der står at ordet vegetar faktisk er af indiansk oprindelse, og nærmest betyder noget i stil
med 'dårlig jæger' , så det er præcis derfor man bliver vegetar !

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Vil prøve at have høns, men hvilken race ??

Indlæg af Lintz » 17 feb 2016 21:33

Endnu engang er Stokerpro fremme i skoene. Fuck - hvor har jeg lært noget i dag..................om høns. Det eneste jeg ved om høns er at de lægger æg og galer ad H´ til - Men der er så nogle der påstår at det er hanen der galer og hønen lægger æg, men hvad ved jeg.
Fedt forum - og alsidig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar