Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Besvar
Misschris
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 dec 2015 10:22

Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af Misschris » 14 dec 2015 10:28

Hej alle sammen!


Jeg laver tit legetøj og ting til mine papegøjer.
Denne gang vil jeg gerne lave et foder bræt til mine papegøjer, hvor platformen er lavet af træ, og med et foder-spyd, som kan skrues af og på platformen.
Så kan jeg hænge frugt og grønt på foder spyddet, til mine papegøjer.

Jeg har vedhæftet et billede, så i kan se hvordan mit "foder bræt" gerne skal ende med at se ud.

Jeg har allerede lavet den lille platform af træ, så jeg mangler nu kun to materialer, som jeg desværre IKKE kan finde nogen steder!


• "Hylster":

Det ene materiale jeg skal finde, er det lille "rør", eller "hylster", eller hvad man nu kan kalde det, som der sidder nede i det udborede hul i træ platformen.
Der er "riller" i, så foder spyddet kan skrues af og på.

(Jeg har også indsat billeder af hvordan "røret/hylsteret" i træet ser ud, og som er det jeg gerne vil købe.)

Problemet er bare, at jeg ikke ved hvad "røret" hedder?

Jeg har spurgt rigtig mange isenkræmmere om de ved hvad materialet hedder, og om det er noget de har?
Men de kan desværre ikke hjælpe mig.


• Foder spyd:

Det sidste materiale jeg skal bruge til foder brættet, er selve foderspyddet, som jeg skal putte frugt og grønt på.

Det er så meningen at jeg skal kunne tage gevind-stangen af og på, når jeg putter foder på stangen.


På en gevind-stang er der "riller" hele vejen ned, men jeg leder efter en stang (gevind, alu. stang, el. lign.?) som kun har "riller" på det nederste stykke af stangen.
Altså kun ca. et par cm med "riller", som er det stykke der skal skrues ned i selve "skruen".
- Giver det mening?

- Kender i en "stang" som jeg kan bruge som foderspyd?

Begge materialer jeg leder efter skal være rustfri, og zink fri.
(Zink er nemlig giftigt for fugle.)

Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig med, hvilket slags materialer jeg skal bruge, og hvor jeg kan købe dem henne?


I er mere end velkommen,
hvis i har andre idéer til hvad jeg kan bruge som selve foder spyd,
- og som nemt kan skrues fast i et lign. "rør", som har "riller"indeni.
Så foder spyddet kan skrues ind, og ud af "røret", - lige som på billedet.



Venlig hilsen
Christine

P.s.:

Jeg beklager at min tråd blev så lang, jeg vil bare virkelig gerne lave foderbrættet til mine papegøjer.
Vedhæftede filer
image.jpg


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af thy » 14 dec 2015 10:41

Gevind fidusen kan du finde i bauhouse feks ...
De har den ved hængsel til skabe og er en gevindbøssning

http://www.mevejle.dk/produkter/greb,-m ... skaerende/

Sådan kan de se ud...

Stangen skal du have fat i en 6-8mm rustfri stang som der skal kortes i den længde du skal bruge og så laves 6 eller 8mm gevind,som størrelsen på gevindbøssning du skal have fat i...

Det her er jo hobby ,desværre kan det blive dyrt at lave sådan en stang.
Med mindre du lige tage kringle med til smeden..
En produktionskole kunne også være oplagt...

Driller det meget med at finde nogen der kan / vil så kan jeg måske trække i nogle tråde men det tar nok nogen tid så..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af pendec » 14 dec 2015 11:17

Misschris skrev:Jeg har allerede lavet den lille platform af træ, så jeg mangler nu kun to materialer, som jeg desværre IKKE kan finde nogen steder!
hvis du er lidt opfindsom, så skal du ikke tænke fugle men dyr i almindelighed. Den kugle i toppen og stang, ser du også på kradstræ til katte, så mon ikke du finde din løsning med hylster på et billigt kradstræ i lidl eller den lokale maxizoo.

Jeg mindes at have haft et for ca. 2 år siden her, som hunden legede med mere end kattene gjorde.

Måske er stangen på det her ikke fast materiale jeg mindes nemlig også den kunne skubbes rundt som legebold. men måske kan du bruge den kreative tænkning og finde det du søger i andet materiale og så bruge det.

Bolden+hylster er da næsten hjemme, du mangler bare stangen i bedre materiale

xkfc

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af xkfc » 15 dec 2015 07:30

Jeg kunne ikke lige se hvordan faen den skulle virke, så det hjalp meget at gå på http://www.naturalbirdco.co.uk/ourshop/ ... Birds.html, desværre sender de ikke til DK, for den koster jo ikke meget.

Efter at have læst på hjemmesiden at det er kebab for fugle og at maden skal sidde på pinden tror jeg ikke det er en god ide med en gevindstang, jeg ville nok fortrække et stykke rustfrit rundjern og så selv dreje gevind. Sådan en gevind bøsning som thy henviser til er fin til topkuglen, topkuglen ser ud til at være lavet i bøgetræ, sådanne kugler fåes i hobby forretninger. Bunden er lavet i birketræ, det findes der masser af, men man skal lige kende nogen, hvor man kan få lov at snuppe en stor gren, eller en tynd stamme. her kan man nok bare lime pinden fast. Til skruen i siden kan man fint bruge et stykke gevindstang og en fløjmøtrik, det er jo alligevel uden for buret.

Det er måske et sats men jeg ville lave et par stykker, for at få rundjern til fornuftig pris ved smeden skal man nok tage hele stangen og den er 6meter lang så det bliver til nogle stykker, ligeledes når man saver i en stykke træ giver det jo også mulighed for at lave mange af dem. Satset består så i at få de overskydende solgt.

Misschris
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 dec 2015 10:22

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af Misschris » 18 jan 2016 17:30

Hej igen allesammen! icon_cheesygrin.gif


Mange tusind tak for alle jeres svar, det var virkelig nogle gode råd som jeg bestemt tror jeg kan bruge til noget!


• "Foderspyd" - stålstang:

I har helt ret i, at det nok ikke er en gevindstang i sig selv jeg skal bruge.
Jeg er desværre ikke så kendt i materialer og værktøj, men jeg har siden sidst jeg skrev, fundet ud af at det jeg skal bruge, skal være;
- En rustfri "stål-stang eller aluminium-stang".

Jeg skal så "bare" have fundet nogen som kan hjælpe mig med at lave selve gevindet på det nederste stykke af "stålstangen" (foderstangen).
Jeg har ledt og ledt, og så ledt lidt mere, men jeg kan simpelthen bare IKKE finde nogen som kan (eller vil) hjælpe mig med at lave sådan en stålstang med gevind forneden ...
Stålstangen (foderspyddet) må ikke være mere end 2 mm (max!) 3 mm tyk, da frugt og grøntsager nemt går i stykker og falder af foderbrættet, hvis stangen er tykkere..


• Thy: icon_cheesygrin.gif
- Derfor, kære Thy, vil jeg med STOR taknemmelig meget gerne tage imod din hjælp, hvis du tror du kan "trække i nogle tråde" og måske finde nogen som kan hjælpe mig?....

- Eller hvis der er andre som tror de kan (eller kender nogen som kan) hjælpe mig med at lave denne "foderstang", er i mere end velkomne og jeg tager imod jeres hjælp med kys-hånd!
(som man vist siger...)

Jeg har skrevet et dok. med info om projektet jeg er ved at lave, som jeg meget gerne sender videre til én som tror kan/vil hjælpe mig.
Der står tingene bedre forklaret, og jeg har tilføjet flere billeder.


• Mht. "koblingsbøsningen";
- også kaldt en gevindbøsning ja, - som stålstangen skal være i,
- så tænker jeg at jeg ikke vil købe den nu, men evt. købe den det samme sted som jeg kan få foderstangen lavet.
Sådan at længden på stålstangens gevind, kommer til at passe med længden i koblingsbøsningens gevind.
Håber det er til at forstå?


• Foderbræt, og træ-kuglen:

Jeg har fået skåret selve "foderbrættet" ud i flere forskellige str., (jeg vil gerne lave en 5-10 foderbrætter til mine papegøjer) i en "hvid" træplade.
Så træet ikke er imprægneret og giftigt for mine fugle.
Træ kuglerne til toppen af spyddet, har jeg - som du foreslog, Kenneth - fundet i en hobby butik.
Jeg har så tænkt mig at bore et hul i trækuglen som stålstangen kan sættes ind i. Evt. med lidt (ugiftig) trælim.
- Eller måske gøre som du nævner, Kenneth;
Altså have gevind i begge ender at stangen, og endnu en gevindbøsning i trækuglen, så den nemt kan skrues af og på.


Igen, mange tak for jeres råd.
Jeg var desværre ved at opgive projektet lidt da jeg ikke kunne finde nogen som kunne hjælpe mig med at lave stålstangen med gevindet, - men nu har i givet mig mod på at prøve nogle nye idéer af. Tusind tak!!

- Et forsinket godt nytår til jer alle!

Mvh
Christine


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af thy » 18 jan 2016 17:39

2-3mm er meget små stænger...
Tror du skal op i 5-6mm for at få skåret godt gevindd
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af thy » 18 jan 2016 19:45

http://www.b2b-shop.dk/shop/rustfri-run ... 2051p.html

Har vist ikke noget der kan lave så småt gevind..
Man kunne svejse gevindstykke på men har,kun CO2 og elektrode svejser..det er ikke så godt til rustfri..

Tror det kunne være en fordel med længde på de stænger..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hjælp til at finde de rette materialer, tak ☺️

Indlæg af thy » 18 jan 2016 20:09

thy skrev:http://www.b2b-shop.dk/shop/rustfri-run ... 2051p.html

Har vist ikke noget der kan lave så småt gevind..
Man kunne svejse gevindstykke på men har,kun CO2 og elektrode svejser..det er ikke så godt til rustfri..

Tror det kunne være en fordel med længde på de stænger..
http://www.byggecenter.dk/webshop/leca- ... murbindere

4mm murbindere de kan med lidt tilpasning bruges
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar