Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
levi

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af levi » 20 maj 2015 12:29

Jeg fik engang fat i en missekat ved at lokke den med "misselyde", - da jeg havde den i min favn røg den i havedammen... - Jeg så den aldrig igen....

P.s, det er ikke kun Jesus der kan gå/løbe på vandet icon_cheesygrin.gif


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af Knaldperlen » 20 maj 2015 19:17

levi skrev:da jeg havde den i min favn røg den i havedammen... - Jeg så den aldrig igen....
Så den er stadig i bassinnet? Det må være derfor det hedder en "havkat"

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af BWJ » 20 maj 2015 19:37

Sæt en havevander ved siden af, tilslut til vand og sæt en magnetventil på (NC) og en bevægelsessensor med kort åbningstid (længde) der styrer ventil.
Det brugte vi før i tiden til vores bede - det virker med garanti.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af fryseren » 23 maj 2015 08:06

EL hegn vil stopper IKKE katte. bare spørg min nabo, han har plastet sin have ind i hegn og el-hegn for at hans fine udstillings race katte
Ikke skulle rende rundt blandt andre katte i nabolaget :D :D :D :D :D :D

Vand Vand Vand

Jeg synes ideen med et elektrisk havevande anlæg og en bevægelses sensor lyder god.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af hensan » 23 maj 2015 11:49

Tak for de mange gode forslag.

Det forslag om en havevander tilsluttet til en sensor lyder som en rigtig god ide selvom det blive logistisk noget mere udfordrende end et el-hegn. Der er ikke vand i den del af haven og en tryksat Gardena haveslange er dømt til at blive læk hvis den er tilsat 24/7. Derudover kører der robotplæneklipper på plænen så en slange kan ikke bare føres tværs over plænen men må i en fin bue hele vejen langs hækken.

På grund af de udfordringer jeg vil have ved at skulle lave vand 24/7 i den ende af haven vil jeg i første omgang forsøge mig med min oprindelige ide med et el-hegn. Jeg er opmærksom på at kattene kan hoppe over et sådan hegn eller kan omgås det men mit (naive) håb er at de i det mindste får et par stød og så finder et andet sted at besørge før de bliver smarte nok til at omgås hegnet. Hvis ikke det så virker må jeg i gang med vandanlæget.

Jeg mener selv at hvis jeg har anlægget opsat i ca 2-3 uger bør det kunne nedtages hvorefter at det kun skal genaktiveres hvis/når der flytter nye katte ind i kvarteret.

Hvor der er vilje er der vej og jeg skal nok vinde over de katte...


pendec

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af pendec » 23 maj 2015 12:21

hensan skrev:Derudover kører der robotplæneklipper på plænen så en slange kan ikke bare føres tværs over plænen men må i en fin bue hele vejen langs hækken.
Skal elhegnet drives af et batteri? Ellers må problematikken da være den samme selvom et strømkabel dog nok er billigere men der kan vel også ske skader med sådan et , selv med få meter til sandkassen.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af hensan » 23 maj 2015 12:26

pendec skrev: Skal elhegnet drives af et batteri? Ellers må problematikken da være den samme selvom et strømkabel dog nok er billigere men der kan vel også ske skader med sådan et , selv med få meter til sandkassen.
Der er et legehus 1 meter fra sandkassen. Legehuset har indlagt strøm. Ledningen kan derfor hænge i den korte distance. I teorien kunne jeg slå pæle i græsplænen og hænge en vandslange også men det drejer sig om en lang distance og så garanterer jeg at folk vil falde i denne slange.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af Hjemme teori » 23 maj 2015 17:01

Selvfølgelig kan det overdækkes, enten med finmaske net som på en trailer http://www.bue-net.dk/index.php?cPath=17_808 , det kan katten ikke grave i. Eller med silonet (http://www.p-lindberg.dk/detaljer/silonet), det første er nok det letteste at bakse rundt med, så skal man bare finde noget der er stort nok.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af hensan » 23 maj 2015 17:13

Hjemme teori skrev:Selvfølgelig kan det overdækkes, enten med finmaske net som på en trailer http://www.bue-net.dk/index.php?cPath=17_808 , det kan katten ikke grave i. Eller med silonet (http://www.p-lindberg.dk/detaljer/silonet), det første er nok det letteste at bakse rundt med, så skal man bare finde noget der er stort nok.
Problemet med overdækning er at barnet nu er blevet en alder at hvis der skal bakses med net vil han opgive at lege fysisk og gå tilbage til sit fjernsyn. Med et el-hegn (eller sensor vand) var det bare at trykke på en timerknap ved siden af kassen og så var anlægget slået fra i xx tid.
Hvis det bliver noget med at jeg skal ud for fjerne nettet ender det med at jeg skal "tvinge" barnet til at lege i stedet for det bliver en impulsiv handling.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Elhegn til katte - eller hvordan får man katte til at holde op med at skide i børnenes sandkasse

Indlæg af Oldgaard » 23 maj 2015 17:47

hensan skrev: Problemet med overdækning er at barnet nu er blevet en alder at hvis der skal bakses med net vil han opgive at lege fysisk og gå tilbage til sit fjernsyn. Med et el-hegn (eller sensor vand) var det bare at trykke på en timerknap ved siden af kassen og så var anlægget slået fra i xx tid.
Hvis det bliver noget med at jeg skal ud for fjerne nettet ender det med at jeg skal "tvinge" barnet til at lege i stedet for det bliver en impulsiv handling.

Jamen nu når du har strøm lige ved siden af, så skal der da bare laves noget maskimekanisk så purken bare skal trykke på en knap og nettet løfter sig ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Besvar