Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flåter.

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Flåter.

Indlæg af Brandsen » 12 maj 2015 15:58

Halløj i forum,

For hulen da [tag]Calle[/tag], de er beregnet til at hænge om halsen på flåterne,
sådan hunde og katte kan mærke, når der ligger en flåt på lur i nærheden.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Flåter.

Indlæg af bennylar » 12 maj 2015 16:45

calle skrev: Det med vildkatte i hundehuset kender vi alt for godt. Havde killinger derinde for 2 år siden efter at den gamle hønsehund var draget til de evige jagtmarker. Faktisk fodrede vi på dem med dyr kattemad fra Føjtex :oops:

Venlig hilsen
her får de kun et los eller bidemærker hvis vi ser den slags.. :wink:

nej vi døjer utroligt m de vilde katte og der bliver desværre kun flere og flere, derfor må de aflives humant, men det gør en jæger jo meget ved.. ja vi bor langt ude på landet, så langt ude at der ikke post hver dag.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

calle

Re: Flåter.

Indlæg af calle » 12 maj 2015 21:12

Vi har købt en pille ved dyrlægen til 300 kr. incl recepten, som holder i 3 måneder. Der skulle iflg dyrlægen ikke være bivirkninger.

Venlig hilsen

pendec

Re: Flåter.

Indlæg af pendec » 13 maj 2015 13:50

calle skrev:Vi har købt en pille ved dyrlægen til 300 kr. incl recepten, som holder i 3 måneder. Der skulle iflg dyrlægen ikke være bivirkninger.

Venlig hilsen
:) Det siger lægerne skam også når du vælger Bayvantic og det sker altså for nogen af de hunde som får det. Er produktet ikke udbredt og du intet finder på en søgning på nettet, så skal man måske træde lidt varsomt med at prøve nyt, hvis ingen andre har skrevet noget positivt/negativt om det i forums?

Eller har du navnet og forsøgt at søge på pillen?

calle

Re: Flåter.

Indlæg af calle » 14 maj 2015 19:44

pendec skrev: :) Det siger lægerne skam også når du vælger Bayvantic og det sker altså for nogen af de hunde som får det. Er produktet ikke udbredt og du intet finder på en søgning på nettet, så skal man måske træde lidt varsomt med at prøve nyt, hvis ingen andre har skrevet noget positivt/negativt om det i forums?

Eller har du navnet og forsøgt at søge på pillen?
Har ikke navnet på det, men det skulle iflg. vores dyrlæge være et produkt, der er kommet for ca. 1 års tid siden. Fruen var på apoteket igår, hvor hun gik forgæves, idet produktet var det absolut udsolgt. Imorgen formiddag skulle det imidlertid være der igen. Det håber vovsen ihvertfald, så den igen kan komme ind i skoven og tonse rundt. Der skulle være øjeblikkelig virkning på medikamentet., Har iøvrigt en super dyrlæge, der sendte en extra recept sammen regningen :great: :great: :great: :great:

Venlig hilsen


calle

Re: Flåter.

Indlæg af calle » 17 maj 2015 08:40

Er lidt skuffet over Bravecto. Det viser sig, at flåterne stadig angriber hunden og bider sig fast. Derefter kan der gå op til 8 timer før de dør. I går var der så åbenbart en flåt der alligevel betænkte sig. Den kravlede rundt på hundens pandeskal, herhjemme i stuen. Det er altså noget skidt, hvis sådan en fætter falder af oppe i sengen icon_frown.gif

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Flåter.

Indlæg af Lintz » 17 maj 2015 08:53

calle skrev:Er lidt skuffet over Bravecto. Det viser sig, at flåterne stadig angriber hunden og bider sig fast. Derefter kan der gå op til 8 timer før de dør. I går var der så åbenbart en flåt der alligevel betænkte sig. Den kravlede rundt på hundens pandeskal, herhjemme i stuen. Det er altså noget skidt, hvis sådan en fætter falder af oppe i sengen icon_frown.gif

Venlig hilsen
Hej Calle. Så vidt jeg er orienteret så skulle flåten ikke skifte værtshus så hvis den har bidt din hund og falder af i sengen skulle det ikke være muligt at den kravler på dig.

Med hensyn til at den skulle "betænke sig" tror jeg altså ikke på.
Flåten er nød til at bide for at finde ud af at der er noget skidt den har gjort. Vi har altså også oplevet at flåten bare har kravlet rundt i pelsen. Der kan godt gå noget tid inden den finder ind til huden afhængig at pelslængde og træthed.
Ved du hvem der står bag pillen ?
Der skal vil også gå en hvis tid inden GIFTEN er ude i hele hunden.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Flåter.

Indlæg af calle » 17 maj 2015 10:27

Hej Lintzyboy.

Det med at "betænke sig var nu også ment som sjov :wink: Her er et link til produktet http://www.medicintildyr.dk/produkt.aspx?produktid=1332

Utroligt, at den flåt har kunnet hægte sig fast i pelsen. Ovre i skoven røg hunden ud i et mosehul lige ved siden af stien og satte et par gråænder op. Da hun kom op af mosehullet var hun SORT og ildelugtende. Derfor røg hun lige en tur i et rent vandhul på vej hjem. Jeg vaskede hende så godt jeg kunne. Derfra gik hun i snor hjem. Da vi kom hjem, kom hun i bad. Efterfølgende blev hun frotteret grundigt. Da hun så sad og nød varmen foran brændeovnen, bemærkede jeg flåten, der kravlede rundt på hendes pandeskal :shock:

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Flåter.

Indlæg af Lintz » 17 maj 2015 10:44

calle skrev:Hej Lintzyboy.

Det med at "betænke sig var nu også ment som sjov :wink: Her er et link til produktet http://www.medicintildyr.dk/produkt.aspx?produktid=1332

Utroligt, at den flåt har kunnet hægte sig fast i pelsen. Ovre i skoven røg hunden ud i et mosehul lige ved siden af stien og satte et par gråænder op. Da hun kom op af mosehullet var hun SORT og ildelugtende. Derfor røg hun lige en tur i et rent vandhul på vej hjem. Jeg vaskede hende så godt jeg kunne. Derfra gik hun i snor hjem. Da vi kom hjem, kom hun i bad. Efterfølgende blev hun frotteret grundigt. Da hun så sad og nød varmen foran brændeovnen, bemærkede jeg flåten, der kravlede rundt på hendes pandeskal :shock:

Venlig hilsen
Jeg kan ikke helt lade være med at tænke på om folk bare smider penge ud når det gælder middel mod flåter.
Hvis man har en nydelig anlagt villahave hvor hunden færdes i normalt og man går tur med den et par gange dagligt i villakvarteret på fortov, er risikoen får flåt-angreb altså ikke ret stor.
Tager man i skoven som du gør med vovsen er det jo selvfølgelig næsten 100 % sikkert at den bliver angrebet. Men jeg ved, at mange derefter efterfølgende tager hunden ind i bryggers og tørre dens poter o.l. inden den får love til at komme i huset - Så hvorfor ikke lige tjekke den for evt. flåter når man alligevel har fat i hunden.

For dem som måske er lidt i tvivl om hvor farlige flåter er, er der her et udmærket link:
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... /flaatbid/

Jeg, personligt, syntes at det er kørt op i et for højt plan - Sansynligvis af producenterne at flåtgift og dyrelægerne.

- Bemærk venligst at ved fjernelse af en flåt der har "sat sig" behøved der altså ikke forskellige "flåt-tænger" og special-værktøj.

Hvordan fjerner man en flåt?

Ved flåtbid bør flåten fjernes så hurtig som muligt. Man kan f.eks. bruge en pincet eller bruge neglene. Træk den direkte ud eller vrid den langsomt ud af huden. Skulle der blive noget tilbage, vil det falde ud af sig i løbet af nogle dage. Det stykke, der bliver tilbage, giver ikke smitte.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Re: Flåter.

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2015 11:50

Lintz skrev: Jeg kan ikke helt lade være med at tænke på om folk bare smider penge ud når det gælder middel mod flåter.
Hvis man har en nydelig anlagt villahave hvor hunden færdes i normalt og man går tur med den et par gange dagligt i villakvarteret på fortov, er risikoen får flåt-angreb altså ikke ret stor.
Tager man i skoven som du gør med vovsen er det jo selvfølgelig næsten 100 % sikkert at den bliver angrebet. Men jeg ved, at mange derefter efterfølgende tager hunden ind i bryggers og tørre dens poter o.l. inden den får love til at komme i huset - Så hvorfor ikke lige tjekke den for evt. flåter når man alligevel har fat i hunden.

For dem som måske er lidt i tvivl om hvor farlige flåter er, er der her et udmærket link:
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... /flaatbid/

Jeg, personligt, syntes at det er kørt op i et for højt plan - Sansynligvis af producenterne at flåtgift og dyrelægerne.

- Bemærk venligst at ved fjernelse af en flåt der har "sat sig" behøved der altså ikke forskellige "flåt-tænger" og special-værktøj.

Hvordan fjerner man en flåt?

Ved flåtbid bør flåten fjernes så hurtig som muligt. Man kan f.eks. bruge en pincet eller bruge neglene. Træk den direkte ud eller vrid den langsomt ud af huden. Skulle der blive noget tilbage, vil det falde ud af sig i løbet af nogle dage. Det stykke, der bliver tilbage, giver ikke smitte.
Det var nogenlunde den besked jeg fik fra førnævnte dyrlæge.

Der bruges for meget gift mod kæledyrsutøj generelt - og der er mange der stort set ikke behøver at bruge det


Besvar