Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lave et firma?

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
Besvar
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Lave et firma?

Indlæg af Knaldperlen » 10 maj 2018 20:50

Hejsa.

Vi bor på landet og har nogle heste gående - p.t. 3 af vores egne samt 1 opstalder.

Vi har aldrig haft noget cvr nummer eller lavet et firma ud af tingene, men overvejer om det ville være økonomisk en fordel for os?

Vores ene hoppe er netop blevet insimineret, med noget finere hesteværk - ikke noget jeg har synderligt meget forstand på.

Det betyder så at hoppen skal kåres, man skal meldes ind i dansk varmblod osv osv - alt koster, men hvis man kunne spare momsen på alt dette, samt dyrlægen, foder osv, så kunne det være ret interessant, men jeg har intet begreb om hvorledes alt dette fungerer.

Kan nogle gennemskue om det vil være en fordel for os?


thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af thermik » 10 maj 2018 21:24

Jeg har hørt nogen laver et selskab til hver enkelt hest og når denne sælges sælges selskabet med til den nye ejer men det er mest for at undgå at nye ejer kommer bagefter og siger der er alt mulige i vejen med dyret. så en måde at komme uden om reklamationer på.

Om det kan svare sig moms med med moms osv. ved jeg ikke men ved dog det ca koster 20.000 om året at drive et selskab i revisor og regnskab.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af Tom_AT » 10 maj 2018 21:38

Nu behøver man jo ikke revisor for at lave regnskab til en bette enkeltmandsvirksomhed. Det kan man fint selv klare.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af Lintz » 10 maj 2018 21:46

Vi har haft hundekennel i en del år men er stoppet. Havde vist omkring 1,5 til 2 kuld hvalpe om året hvilken betød stor omsætning men ingen nævneværdig fortjeneste.

På et tidspunkt fik SKAT øje på os og vi blev kaldt ind.
Der var ikke rigtigt noget at komme efter men jeg spurgte om vi ikke kunne blive moms registeret. Svaret var at de ikke var interesseret i at finansierer vores underskud så det kunne vi ikke.

- Og mon ikke det er noget ligende med et par hopper og en enkel hest opstaldet - Det er hobby og hobby koster.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af thermik » 10 maj 2018 23:00

Tom_AT skrev:
10 maj 2018 21:38
Nu behøver man jo ikke revisor for at lave regnskab til en bette enkeltmandsvirksomhed. Det kan man fint selv klare.
I den situation jeg nævner oppe over er der ikke tale om et enkeltmands virksomhed men et APS ellers vil man hæfte personligt, og ved at drive et APS skal der revisor godkendelse af regnskaber = udgift på ca 20.000 pr år


pendec

Re: Lave et firma?

Indlæg af pendec » 11 maj 2018 08:04

Lintz skrev:
10 maj 2018 21:46
Vi har haft hundekennel i en del år men er stoppet. Havde vist omkring 1,5 til 2 kuld hvalpe om året hvilken betød stor omsætning men ingen nævneværdig fortjeneste.
Jeg har overvejet at min ene hund skulle have hvalpe, og fik lige søgt på emnet og fandt denne.

https://www.dmk-online.dk/information-f ... t-og-moms/

Mon ikke denne også kan bruges i forbindelse med heste opdræt.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af Lintz » 11 maj 2018 08:20

pendec skrev:
11 maj 2018 08:04
Jeg har overvejet at min ene hund skulle have hvalpe, og fik lige søgt på emnet og fandt denne.

https://www.dmk-online.dk/information-f ... t-og-moms/

Mon ikke denne også kan bruges i forbindelse med heste opdræt.
Det er jo nærmest også det jeg fik at vide.
Der er utrolige mange ting som du kan modregne i din indtægt vedr. hundekennel så det bliver næsten altid en negativ indtægt der er tale om.
Det var derfor at "vores" skatte-dame sagde at de ikke var interesseret i at finansierer vores hunde kennel.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af Brandsen » 11 maj 2018 21:47

Halløj i forum,

Glem det ! Hestehold og opdræt af hunde går som ammen i kirken under 'hoppy virksomhed'
hos Skat, så laver du underkud et par år beder de dig lukke og slukke for firmaet. Punktum.

Har venner der opfedede to tyrekalve for kunne at afskrive på driftssbygninger, den gik ikke.

Har venner der havde en stald fuld af heste, seks stk tror jeg, den gik heller ikke, efter 3 år med underskud.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af Hjemme teori » 12 maj 2018 08:22

Hvis du vil undgår problemer skal du lave et overskud, men 100,- er nok. Men der skal jo være ide i at bruge al den tid på regnskab mm.

Så der hvor jeg ser der er noget at hente, er hvis du driver noget jord. Med et CVR nummer kan du købe gødning uden kvælstof afgift, bruger i det?
Nummer 2, hvis i har betalingsrettigheder har i en indtægt uden moms, som i kan bruge til at trække moms fra på udgifter og firmaet stadig giver overskud.
Men men men, jeg driver 6,7 hA og sparer 5000,- på gødning og har 12000.- i Ha støtte. Så vi snakker her at du på min bedrift kunne spare 7500,-.
Jeg driver virksomhed alligevel og har kødkvæg som giver overskud, men kan det betale sig hos dig? hvis det skal give overskud altid?
Mvh. Sophus

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Lave et firma?

Indlæg af Knaldperlen » 12 maj 2018 10:44

Tak for den megen kvalificerede feedback.

Tror at vi med vores to hektar samt få heste, holder det “hobby-kategorien” da andet vist bliver for omstændigt


Besvar