Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PC hastighed, eller mangel på samme

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af thy » 24 jul 2008 13:45

MichaelK skrev:
Hej

Thy:
Du kan sagtens ændre BIOS indstillingerne til boot fra CD-ROM/DVD. Det hjælper bare ikke, hvis man ikke
kan skaffe drivere for XP styresystemet til den hardware der er i maskinen.

Kaptajnen:
Når først styresystemet er installeret, så er der ingen grund til at PC'en, under opstart, først skal søge efter
boot-sektoren på en CD/ROM/DVD, der ikke er der. Derved tager opstarten længere tid. PC'en kan jo lige så
godt springe direkte til harddisken, så går opstarten hurtigere.

XP installations cd'en kan bruges til at formatere harddisken under installationen af XP. Der er altså ingen grund
til at flytte harddisken over i en anden PC. At Falck har problemer med at formatere harddisken, kan jeg ikke
umiddelbart se nogen årsag til. Det kunne dog være at han har forsøgt at formatere det forkerte drev.

På mange nye maskiner ligger det orginale styresystem på en partition for sig selv. Altså en del af harddisken, der
fremtræder med sit eget drevbogstav. Derfra kan man hurtigt gendanne systemet i tilfælde af fejl.


Mvh.
enig... som regl er der xp driver med på bundkorts cden så burde de kunne tages der fra... for det meste efter instalation af styresystem...

har inu ikke haft noget hvor jeg ikke har kunne skaffet driver til...

D er tit på nye pcer brugt til at lægge styresytems backup på...(dog træls hvis det er harddisken der er gået til så er det gået tapt)

boot fra cd kan jo slås fra igen efter instalation igen....(gør det dog ikke på børne pcer da de snupper virus og andet skidt på grund af bruger acepterer alt)

he he min egen gør det faktisk også....den har ikke været formateret siden jeg lagde xp på for 7år siden...så norton har gjort det godt(selv om den gør pcer lidt sløver)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af kaptajnen » 24 jul 2008 16:09

MichaelK skrev:
Hej

Thy:
Du kan sagtens ændre BIOS indstillingerne til boot fra CD-ROM/DVD. Det hjælper bare ikke, hvis man ikke
kan skaffe drivere for XP styresystemet til den hardware der er i maskinen.

Kaptajnen:
Når først styresystemet er installeret, så er der ingen grund til at PC'en, under opstart, først skal søge efter
boot-sektoren på en CD/ROM/DVD, der ikke er der. Derved tager opstarten længere tid. PC'en kan jo lige så
godt springe direkte til harddisken, så går opstarten hurtigere. Det er vist ikke mange sekunder der. Det er bekvemt at PC'en er klar til at boote på DVD/CD-ROM, hvis man har behovet for det, men når jeg nu tænker efter er det vist længe siden jeg har haft brug for det - så jeg er på vippen til at give dig ret... icon_cheesygrin.gif

XP installations cd'en kan bruges til at formatere harddisken under installationen af XP. Der er altså ingen grund
til at flytte harddisken over i en anden PC. At Falck har problemer med at formatere harddisken, kan jeg ikke
umiddelbart se nogen årsag til. Det kunne dog være at han har forsøgt at formatere det forkerte drev.

På mange nye maskiner ligger det orginale styresystem på en partition for sig selv. Altså en del af harddisken, der
fremtræder med sit eget drevbogstav. Derfra kan man hurtigt gendanne systemet i tilfælde af fejl.


Mvh.
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Jobak » 24 jul 2008 21:08

kaptajnen skrev: Den mener jeg også at jeg har reddet en installation ved. Det er mig en gåde at primær boot fra DVD/CD-ROM ikke ALTID er standard, men det er det altså ikke altid...
Du kan altid boote fra XP cd'en (altså hvis bios er indstillet til det, min står altid til boot på CD - da jo ikke har en cd til at sidde i altid). Det kan også have sine fordele med at trække tiden lidt inden harddisken skal boote. I min tid som PC samler/installering var vi ofte ude for at bios blev afviklet så hurtig at harddisken ikke var spinnet op/klar til boot. Derfor kom meddelsen "no operating system found", eller NTLR is missing (klassisk fejl hvis bootsektoren er ødelagt eller ikke klar, eller osse hvis der sad en diskette i diskettedrevet den prøvede at boote på.)
Problemet denne tråd startede med (tror jeg), er hvis du har en SATA I eller II harddisk i PC'en, kan XP simpelthen ikke se den, uden at der er drivere indlæst. Der er det så, du skal trykke F6 for at indstallere driver til den (gælder også SCSI diske som du slet ikke kan indstallere på uden drivere). Men det er dælme besværligt uden en floppydisk. Du kan boote på XP cd'en 100 gange og det vil ikke virke. Selvom harddisken er formateret i en anden maskine hjælper det ikke. (Falck). Jeg er lidt ivrig efter at vide om det er en "gammel" XP cd du har, eller en incl. servicepack 2.
Ellers kan du selv lave en XP cd incl driverne til din sata disk. Du kan lave den på din kørende Vista maskine (har dog ikke prøvet på en vista endnu)
Download softwaren:
http://www.nliteos.com/download.html
Med den kan du loade hele XP cd'en ind på den "kørende PC" og derefter inkludere dine harddisk drivere. (dem kan du garanteret finde på producentens hjemmeside. )
Når dette er gjort kan du gemme den som en .iso fil og brænde en CD.
Og vupti så er den i vinkel... :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Jobak » 25 jul 2008 14:40


Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Ulrik » 25 jul 2008 16:24

Tja, det er der nok ikke meget at gøre ved.

Januar 2010 sendes Windows 7 på gaden: http://www.computerworld.dk/art/46599
Til den tid er det sikkert alligevel på tide at få en ny PC med, hvem ved, måske 16 kerner og 120 GB RAM :)

Så kan der jo komme et Linux styresystem på den gamle :)
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Julehund » 25 jul 2008 20:28

hephey... linux er faktisk super! er ved at blive "gode venner" med den!! men øj man skal glemme alt om dos og win 3.1

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af H.S » 25 jul 2008 21:54

Julehund skrev:hephey... linux er faktisk super! er ved at blive "gode venner" med den!! men øj man skal glemme alt om dos og win 3.1
Hej Med dig
Hvilken distribution leger du med

Jeg bruger PT. SME på en server
Samt Debian server til kørsel af SQL Og web server (test)
Har leget med Ubuntu på maskine
Tror jeg skifter helt snart :great:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Julehund » 25 jul 2008 23:32

H.S skrev: Hej Med dig
Hvilken distribution leger du med

Jeg bruger PT. SME på en server
Samt Debian server til kørsel af SQL Og web server (test)
Har leget med Ubuntu på maskine
Tror jeg skifter helt snart :great:
jeg valgte Open SUES 11.0 med kde 4.0.4
vrd ikke om det er den nemmeste installation at lege med, men nu skal det være!! (syntes den er ok) :great:

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Falck » 26 jul 2008 09:00

Nå men for at der ikke skal gå helt Linux i den, så er jeg jo faktisk ved at vende mig til Vista. Den har alså noge fine ting, små detaljer, men stadig fine ting. En lille detalje, når man har en milion vinduer åben, så køre man musen hen over "info bjælken" i bunden og herved får men et lille info vindue på 5x5cm med billedinfo om hvad der er på siden :great: :great:
For et par dage siden så kom jeg jo med et postulat om at ald det jeg oploader til hjemmesiden var billigere at bruge min bærbar til det men........
Jeg har siden hen været igang med min lille strømmåler fra energitjænesten, med skræmmende viden tilfølge:
Trådløs mellem scotte og pc: 2 x 1,5watt
PC skærm i STANDBY: 6watt
PC skærm TÆNDT: +/-31watt
Bærbar pc (dagsgennemsnit): 35watt
Og så det intressante.....
Stationær PC SLUKKET (ikke på st by, men slukket): 13watt ???????
Stationær PC tændt men en del programmer kørende: +/- 50watt

Det betyder faktisk at de 50 watt den stationære pc bruger, herfra kan trækkes 31watt fra den bærbare og de 13 watt i strømtyv og så har man faktisk en forbrug der er næsten ens ( merforbrug på 6watt) men har en pc der kan slæbe det hele.
Så sumasumarum, så vil alt vejrprogram, stokerkontrol samt et aprs program der også køre 247365, blive instaleret på den nye maskine i stedetfor....

En slukket PC der bruger 13 watt....STRØMTYV.....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af H.S » 26 jul 2008 20:11

Falck skrev:Nå men for at der ikke skal gå helt Linux i den, så er jeg jo faktisk ved at vende mig til Vista. Den har alså noge fine ting, små detaljer, men stadig fine ting. En lille detalje, når man har en milion vinduer åben, så køre man musen hen over "info bjælken" i bunden og herved får men et lille info vindue på 5x5cm med billedinfo om hvad der er på siden :great: :great:
For et par dage siden så kom jeg jo med et postulat om at ald det jeg oploader til hjemmesiden var billigere at bruge min bærbar til det men........
Jeg har siden hen været igang med min lille strømmåler fra energitjænesten, med skræmmende viden tilfølge:
Trådløs mellem scotte og pc: 2 x 1,5watt
PC skærm i STANDBY: 6watt
PC skærm TÆNDT: +/-31watt
Bærbar pc (dagsgennemsnit): 35watt
Og så det intressante.....
Stationær PC SLUKKET (ikke på st by, men slukket): 13watt ???????
Stationær PC tændt men en del programmer kørende: +/- 50watt

Det betyder faktisk at de 50 watt den stationære pc bruger, herfra kan trækkes 31watt fra den bærbare og de 13 watt i strømtyv og så har man faktisk en forbrug der er næsten ens ( merforbrug på 6watt) men har en pc der kan slæbe det hele.
Så sumasumarum, så vil alt vejrprogram, stokerkontrol samt et aprs program der også køre 247365, blive instaleret på den nye maskine i stedetfor....

En slukket PC der bruger 13 watt....STRØMTYV.....
En god PC strømforsygning bruger ca 3 W/t i standby
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar