Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PC hastighed, eller mangel på samme

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Jobak » 23 jul 2008 15:55

Ang. forsøg med XP. Jeg har for ganske nyligt observeret, at mange nye maskiner slet ikke kan køre XP. Forstået på den måde, at
drivere/styreprogrammer til vænsentlige dele af hardwaren i disse maskiner kun findes til Vista :? Det kunne jo være tilfældet her?

Mvh.
De nye maskiner kunne jeg godt tænke mig at se.... !! Det tror jeg simpelthen ikke på. Det er fordi folk der tror man bare kan smide en Cdrom med XP i skuffen og så installerer den det hele selv
Den kan jeg så fortælle at det gør den ikke . Først og fremmest er næsten alle nye PC'er med SATA harddiske og hvis bundkortet/bios ikke understøtter installation på disse uden drivere. Ja så er man lidt på den, da du kun kan tilføje drivere fra en floppydisk og hvor mange har sådan 1 drev idag... Send mig en hvilken som helst "nyere" PC og jeg installerer XP på den og returnere den til dig... :)

Det her er fremtiden... http://www.comon.dk/news/eee.kommer.til ... 36930.html
Det med at du har alt liggende på din harddisk i hjemmet er snart forbi. Ud på nettet med det (så bliver der osse taget backup og det bliver ikke stjålet af indbrudstyve)..
Og så koster den under 2500,- og vejer under et kilo...
Den loader styresystemet hurtigere end du kan nå at sige: "Stoker Pro Forum er det bedste forum i Danmark..."

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Ulrik » 23 jul 2008 17:44

Jobak skrev:Det med at du har alt liggende på din harddisk i hjemmet er snart forbi. Ud på nettet med det (så bliver der osse taget backup og det bliver ikke stjålet af indbrudstyve)..
Det du skriver om der Jobak har jeg faktisk overvejet meget længe: https://www.keepit.com/
For 40 kroner om måneden kan man blive helt fri for at bekymre sig om backup, glem alt om at have 40 DVD'er med backups, ekstra harddisks osv som alt sammen går til ved en brand.
Eller forsvinder ved indbrud.

Jeg må hellere få det bestilt og komme igang :)
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af thy » 23 jul 2008 17:47

der er vel en cd med med driverne til grafikkort netkort lyd osv... så skulle en frisk formatering og xp på igen være lige at gå til....

lagde xp på en for min mor... helt ny instalation ingen problemer (sata)

så hvis din pc expert ikke har tiden så ku jeg måske få tid til at lægge den på for dig...

ps nåde desvære ikke vorebasse
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Jobak » 23 jul 2008 21:05

thy skrev:der er vel en cd med med driverne til grafikkort netkort lyd osv... så skulle en frisk formatering og xp på igen være lige at gå til....

lagde xp på en for min mor... helt ny instalation ingen problemer (sata)

så hvis din pc expert ikke har tiden så ku jeg måske få tid til at lægge den på for dig...
Go ide Ulrik...
Nu skal du passe på hvad du lover Thy :lol: Det med at indstallere drivere er nemt nok, når først styresystemet er i drift. Dog er der en del "klon" bærbare som du ikke kan finde drivere til. Der er programmet Everest Home Edition et godt gratis program, til at se hvilken hardware der er i maskinen.
Den kan bl.a. også måle hvor varmt der er i din PC, hastighed på blæsere osv.
Jeg havde en bærbar "på besøg" de ikke kunne ominstallere, p.gr.af at XP ikke kunne se nogen harddisk. Der er så "trikket" at du skal trykke på F6 ved opstart af CD'en, for at indstallere "additional drivers". Den vil så lede på en floppydisk (hvilket ikke er i bærbare mere) efter drivere til SATA disken. Nogen kan dog finde driverne på en USBfloppy disk, hvis den er tilsluttet når du starter op. Men den koster jo osse en halv bondegård icon_cheesygrin.gif
Jeg ved egentlig ikke hvor mange bundkort/bios der ikke "selv" kan emulere en idedisk , så styresystemet kan finde harddisken. Men der er en del.
Mange gange kan du ændre det i bios så HDD'en er "compatible" eller simpelthen ændre det til ATA/IDE.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af MichaelK » 23 jul 2008 21:18

Jobak skrev: ... Send mig en hvilken som helst "nyere" PC og jeg installerer XP på den og returnere den til dig... :)

He he... Ja det sagde jeg også første gang jeg så den. Jeg reparere og servicere PC'ere i min sparsomme fritid. Og har gjort det i snart 20 år :P

Så kom der en kunde og sagde: "Jeg har lige købt den her PC. Der er Vista. Jeg vil gerne have XP. Kan det lade sig gøre?"

-Jo da, svarede jeg, No problemo!


Og så startede balladen :shock:

For nu at gøre en lang historie lidt kortere, så checkede jeg maskinen INDEN formatering for, at se hvilket hardware jeg
skulle finde drivere til. Resultatet var mildt sagt overraskende.

Chipset drivere........: OK
Grafikkort..............: OK
Onboard Lydkort......: NEJ. Kun drivere til Vista!
Onboard Netkort......: NEJ. Kun drivere til Vista!
Yderligere Hardware..: OK

Disse drivere blev eftersøgt på nettet, både hos producenten af PC'en, og hos producenterne af lydchip og netkort!
Men resultatet var altså, at jeg måtte meddele ham, at han hellere måtte indstille sig på at bruge Vista.

Det har være hidtil første og eneste gang jeg har mødt den problemstilling. Jeg tror dog vi vil se mere af den slags
i fremtiden. Da det nu er ved at være et par måneder siden jeg sad med PC'en, kan jeg ikke huske hvilket mærke
det var. Jeg håber det var en enlig svale, men tror det ikke.

Jeg har en mistanke om, at Microsoft arbejder i det skjulte, på at skubbe XP ud på et sidespor, for på den måde at
fremme salget af Vista.
Microsoft har jo allerede stoppet opdateringerne til flere af de "gamle" Windows versioner. Det er heller ingen tvivl
om, at man også vil stoppe opdateringer, samt udvikling af drivere til XP. Der vil dog gå min. et par år endnu, da
XP stadig er et af de mest udbredte styresystemer til alm. PC'ere.
Omkostningerne for hardwareproducenterne kan da også holdes i ave, ved kun at fremstille drivere til eksempelvis
5 styresystemer i stedet for 10. Det er den vej det går, uanset om vi kan lide det eller ej :?

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Ulrik » 23 jul 2008 21:24

MichaelK skrev:Jeg har en mistanke om, at Microsoft arbejder i det skjulte, på at skubbe XP ud på et sidespor, for på den måde at
fremme salget af Vista.
Det tror jeg du har ret i og det er da også det der er flest penge i for M$
Vi kan jo tage DirectX 10 som kun bliver tilgængeligt for Vista styresystemer.

Derudover laves der også specielt hardware der er designet til Vista og det er nok der du har haft problemer med driverne.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af Falck » 24 jul 2008 00:34

Efter at have kæmpet med maskinen i et stykketid, flåede jeg HD-en ud og satte den i en anden maskine, og format e: (eller hvad den nu hed) og alt gik fint. Så tilbage igen og i med xp cden. Det er alså lige som at fyre med piller og så kun have brædder. Det virker squ ikke.
Den sagde højt og flot: Der er noget galt med hden kør en fdisk og ret fejlen...farvel og tak.
Efter en del panglen med den, så smed jeg vista cden i og i løbet af nul komma nul komma vista, og den var på hden......
Det skal siges at alle drivere en med på cder både til xp og vista der var kun en til en bus jag var på nettet og finde....
Jeg har iøvrigt "her i min sparsomme ferie" flyttet stokerkontrol samt vejr data over på en laptop, (den bruger mindre strøm = mere grøn) men den er vist spændt lige hårdt nok for, den går kold ca efter en halv dags tid...men det løser sig nok hen af vejen.
Thy, vi kan dele en pilsner på terassen istedet for :-)

Sumasumarum, så køre vi med vista.............................endnu
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af thy » 24 jul 2008 02:17

er nu ret sikker på at hvis man ændrer i bios så den boter fra cd så sku det kunne omgås
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af kaptajnen » 24 jul 2008 10:28

thy skrev:er nu ret sikker på at hvis man ændrer i bios så den boter fra cd så sku det kunne omgås
Den mener jeg også at jeg har reddet en installation ved. Det er mig en gåde at primær boot fra DVD/CD-ROM ikke ALTID er standard, men det er det altså ikke altid...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: PC hastighed, eller mangel på samme

Indlæg af MichaelK » 24 jul 2008 12:01

kaptajnen skrev: Den mener jeg også at jeg har reddet en installation ved. Det er mig en gåde at primær boot fra
DVD/CD-ROM ikke ALTID er standard, men det er det altså ikke altid...

Hej

Thy:
Du kan sagtens ændre BIOS indstillingerne til boot fra CD-ROM/DVD. Det hjælper bare ikke, hvis man ikke
kan skaffe drivere for XP styresystemet til den hardware der er i maskinen.

Kaptajnen:
Når først styresystemet er installeret, så er der ingen grund til at PC'en, under opstart, først skal søge efter
boot-sektoren på en CD/ROM/DVD, der ikke er der. Derved tager opstarten længere tid. PC'en kan jo lige så
godt springe direkte til harddisken, så går opstarten hurtigere.

XP installations cd'en kan bruges til at formatere harddisken under installationen af XP. Der er altså ingen grund
til at flytte harddisken over i en anden PC. At Falck har problemer med at formatere harddisken, kan jeg ikke
umiddelbart se nogen årsag til. Det kunne dog være at han har forsøgt at formatere det forkerte drev.

På mange nye maskiner ligger det orginale styresystem på en partition for sig selv. Altså en del af harddisken, der
fremtræder med sit eget drevbogstav. Derfra kan man hurtigt gendanne systemet i tilfælde af fejl.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar