Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Linux - nogen, der bruger det?

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 16 mar 2024 15:09

Fra en glad Linux bruger:

Efterhånden blev jeg meget træt af især de nyere Windows som version 10 og 11. Jeg brugte mere tid på debloate(fjerne uønskede funktioner og software), end selve installation og drivere og opdateringer.

Da der findes et hav af Linux distributioner og kaldet distros, afprøvede jeg mange forskellige af som virtuelle maskiner. Præmissen for at en distro kunne bruges, var at jeg inden for relativ kort tid, kunne f.eks. indstille desktop til personlige indstillinger, printere og ikke mindst internet.

Da jeg afprøvede Linux Mint blev jeg fanget og fascineret af, hvor brugervenligt det er. Jeg testede det af på en 10 år gammel Intel i3 CPU og 16 GB RAM samt SSD harddisk. Installationsprocessen forbløffede mig på flere punkter. Det tog en brøkdel af den tid, jeg normalt brugte på Windows-installation, et par reboots, så er alt klar inkl. div. opdateringer, drivere, ikke noget med licensnøgler, internettet fungerede samt min netværksprinter med scanner og ingen bloatware og telemetri. Ca. 1,5 sek. for at powersave og det samme for starte og så er den klar til brug igen.

Linux kan være super nørdet, men med denne version, kan man klare sig med mus og tastatur.

Hvis man har mere behov end de forudvalgte programmer, én af den er et udmærket office, er der en program-manager, hvor bare kan vælge at installere og kan man ikke lide programmet, trykker man bare på afinstaller og det er hurtigt væk igen.

Jeg fik dog alligevel vel brug for Windows, fordi jeg endnu ikke har fundet software, jeg kan bruge til mit fjernbetjente webcam. Jeg klarede dog problemet ved at installere en virtuel Windows 7 og arbejde med kameraet herfra.

Så for mit vedkommende er det farvel til Windows og det er efterhånden ved være et års tid siden. Det tiltaler også mit jyske hjerte, at gamle bærbare PC'er der ikke blev brugt mere, får et ny liv og det hele koster gratis :)


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Smoelfen » 17 mar 2024 07:43

Kalechen skrev:
16 mar 2024 15:09
Fra en glad Linux bruger:

Efterhånden blev jeg meget træt af især de nyere Windows som version 10 og 11. Jeg brugte mere tid på debloate(fjerne uønskede funktioner og software), end selve installation og drivere og opdateringer.

Da der findes et hav af Linux distributioner og kaldet distros, afprøvede jeg mange forskellige af som virtuelle maskiner. Præmissen for at en distro kunne bruges, var at jeg inden for relativ kort tid, kunne f.eks. indstille desktop til personlige indstillinger, printere og ikke mindst internet.

Da jeg afprøvede Linux Mint blev jeg fanget og fascineret af, hvor brugervenligt det er. Jeg testede det af på en 10 år gammel Intel i3 CPU og 16 GB RAM samt SSD harddisk. Installationsprocessen forbløffede mig på flere punkter. Det tog en brøkdel af den tid, jeg normalt brugte på Windows-installation, et par reboots, så er alt klar inkl. div. opdateringer, drivere, ikke noget med licensnøgler, internettet fungerede samt min netværksprinter med scanner og ingen bloatware og telemetri. Ca. 1,5 sek. for at powersave og det samme for starte og så er den klar til brug igen.

Linux kan være super nørdet, men med denne version, kan man klare sig med mus og tastatur.

Hvis man har mere behov end de forudvalgte programmer, én af den er et udmærket office, er der en program-manager, hvor bare kan vælge at installere og kan man ikke lide programmet, trykker man bare på afinstaller og det er hurtigt væk igen.

Jeg fik dog alligevel vel brug for Windows, fordi jeg endnu ikke har fundet software, jeg kan bruge til mit fjernbetjente webcam. Jeg klarede dog problemet ved at installere en virtuel Windows 7 og arbejde med kameraet herfra.

Så for mit vedkommende er det farvel til Windows og det er efterhånden ved være et års tid siden. Det tiltaler også mit jyske hjerte, at gamle bærbare PC'er der ikke blev brugt mere, får et ny liv og det hele koster gratis :)
Windows slipper jeg ikke ud af for nuværende i mit professionelle virke. Dog er der en del som bedre lader sig gøre i arbejdsøjemed i Linux, så VMware er en del af dette setup, sammen med nogle Linux distro's.

Til privat og "fusk" kører jeg Linux på det meste af det som jeg bruger. Alle de overvåningssystemer og også udviklingsopgaverne ifm. løsninger til varmepumper ( bla. udvikling af 1. generations inverter til varmepumpe ( blev dog en professionel opgave ), se anden tråd på SP ) etc. har foregået under Linux.

Jeg har kørt en del distro's bla. Mint, "Damm Small Linux", kortvarig Ubuntu og Xubuntu, og i mit professionelle virke må jeg indrømme, der står stadig nogle "recompiled" Debian distro's med noget udviklet hardware og kører endnu.
Mint kommer fra Ubunto som kommer fra Debian, som jeg husker det.

Lige nu, og kun til data opsamling bruger jeg Puppy Linux. Den har den egenskab at hele operativ systemet med tilbehør kan loades op i RAM og køres derfra. Det kører med et CF kort som disk, dvs. loades meget langsomt op i RAM, men så spiller det også derfra.

"Linux - nogen, der bruger det?" ja, tænk bare på at en del af alt vores IOS og Android er baseret på en Linux kerne :-)
Meget ”embedded” konsumer elektronik, her iblandt flad skærme, er også baseret på en Linux kerne, så det bliver nok svært at sige men ikke har Linux indenfor døren 😊
Der er sikkert nogle der er bedre til at fortælle denne historie end jeg.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 17 mar 2024 10:20

Jeg skulle have skrevet "Linux som desktop", men super svar. :)

Ja, Linux er mere udbredt end de fleste aner, da f.eks. internettet stort set er baseret på Linux servere. Det er også WMware, jeg bruger både i Windows og Linux.

Med min nuværende viden, er der to forskellige Linux Mint: Den der kun hedder Linux Mint, bygget på Ubuntu og Linux LMDE, hvor DE betyder Debian. På brugerfladen er de næsten ens, men jeg har bl.a. bemærket at LMDE er lidt tungere i en virtuel maskine på en gammel PC, men der er færre opdateringer. Den skulle være lidt mere restriktiv, men ikke noget jeg mærker til.

Link: https://ubuntu.com/community/governance/debian siger, at du har ret i "afstamningen" og det giver da også mening, hvorfor Linux Mint har flere opdateringer end LMDE versionen.

Sikke en masse spændende distro's du har med at gøre. Jeg bliver ved Mint, da den opfylder mine kriterier, som stabilitet, brugervenlighed, hastighed m.m. og der er et stort og godt forum: https://forums.linuxmint.com/index.php

Ellers er det C programmering, der har min helt store interesse, hvor jeg p.t. er næsten færdig med en lille relationsdatabase (ca. 2500 kodelinier) med grafisk brugerflade, som snart går i drift.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Bri_Jac » 17 mar 2024 18:31

Startede min Linux oplevelse med RedHat, det er rigtigt mange år siden, synes jeg havde en partition med windoss 95 da jeg har et Hauppage TV kort, og så en partition med Redhat dengang jeg boede i Finland omkring 2002
Jeg skiftede på et tidspunkt for år tilbage til Ubuntu

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af svanggaard » 17 mar 2024 18:49

Skiftede til Linux/Ubuntu for mindst 10 år siden, og har aldrig kigget mig tilbage. Havde gennem længere tid været træt af Windows 7, og bægret flød over en gang jeg måtte vente 1,5 time på en systemopdatering som startede uden varsel.

Det blev Ubuntu+thunderbird+OpenOffice (siden skiftet ud med LibreOffice). Jeg bruger normalt Chrome-browseren. Mest af vane - Firefox er lige så god. Grafik klares med Gimp.
Ude har jeg laptop med. På hjemmekontoret er maskinen docket til 2 stk. 4k skærme.

Det sker, heldigvis sjældent at jeg har behov for at køre et Windows program. For det meste kan jeg køre Windows programmer via Wine. Når det en sjælden gang ikke lykkes, låner jeg konens bærbare. Så lever jeg med at de første 5 minutter går med at klikke diverse dialogbokse væk, bl.a. Teams. Det sker maks. 1 gang årligt.

Jeg vil skynde mig at sige at dagens Windows 10/11 kører væsentligt mere pålideligt, end de gjorde da jeg tog springet. Men jeg kan simpelthen ikke holde ud at Candy Crush, X-box integration og alt muligt andet skrald er installeret som standard. Og selvom man vælger en pro-version slipper man ikke for Tracking. I øvrigt held og lykke med at sparke Windows 11 i gang uden at lave en Microsoft-konto, som man alligevel ikke skal bruge (kender godt OOBE\BYPASSNRO - tricket).



Dette indlæg er i øvrigt skrevet fra en Thinkpad bærbar. Jeg genstarter aldrig, klapper blot skærmen i.
$ uptime
18:06:21 up 416 days, 10 min
Aner ikke hvorfor den blev genstartet den gang - Den løb sikkert tør for strøm.
... og jeg har flere linux-baserede servere med oppetid nord for 5 år.


Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 18 mar 2024 13:37

Bri_Jac skrev:
17 mar 2024 18:31
Startede min Linux oplevelse med RedHat, det er rigtigt mange år siden, synes jeg havde en partition med windoss 95 da jeg har et Hauppage TV kort, og så en partition med Redhat dengang jeg boede i Finland omkring 2002
Jeg skiftede på et tidspunkt for år tilbage til Ubuntu
Havde faktisk glemt, at det havde jeg også prøvet for år tilbage, men var ikke klar til springet.

Som jeg husker det, har Ubuntu en menu i venstre side af skærmen, men jeg kan ikke huske om man kunne tilpasse den. Ved ikke med Ubuntu i dag, men Mint kan nærmest ændres til ukendelighed, hvis man er til det.

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 18 mar 2024 14:19

svanggaard skrev:
17 mar 2024 18:49
Skiftede til Linux/Ubuntu for mindst 10 år siden, og har aldrig kigget mig tilbage. Havde gennem længere tid været træt af Windows 7, og bægret flød over en gang jeg måtte vente 1,5 time på en systemopdatering som startede uden varsel.

Det blev Ubuntu+thunderbird+OpenOffice (siden skiftet ud med LibreOffice). Jeg bruger normalt Chrome-browseren. Mest af vane - Firefox er lige så god. Grafik klares med Gimp.
Ude har jeg laptop med. På hjemmekontoret er maskinen docket til 2 stk. 4k skærme.

Det sker, heldigvis sjældent at jeg har behov for at køre et Windows program. For det meste kan jeg køre Windows programmer via Wine. Når det en sjælden gang ikke lykkes, låner jeg konens bærbare. Så lever jeg med at de første 5 minutter går med at klikke diverse dialogbokse væk, bl.a. Teams. Det sker maks. 1 gang årligt.

Jeg vil skynde mig at sige at dagens Windows 10/11 kører væsentligt mere pålideligt, end de gjorde da jeg tog springet. Men jeg kan simpelthen ikke holde ud at Candy Crush, X-box integration og alt muligt andet skrald er installeret som standard. Og selvom man vælger en pro-version slipper man ikke for Tracking. I øvrigt held og lykke med at sparke Windows 11 i gang uden at lave en Microsoft-konto, som man alligevel ikke skal bruge (kender godt OOBE\BYPASSNRO - tricket).



Dette indlæg er i øvrigt skrevet fra en Thinkpad bærbar. Jeg genstarter aldrig, klapper blot skærmen i.
$ uptime
18:06:21 up 416 days, 10 min
Aner ikke hvorfor den blev genstartet den gang - Den løb sikkert tør for strøm.
... og jeg har flere linux-baserede servere med oppetid nord for 5 år.
De tvunge opdateringer o.m.a. får mig til spekulere lidt over, hvad MS har besluttet på ledelsesniveau og holdning til deres kundeportefølge, som jeg gætter på, ikke er specielt flatterende. Skulle man mangle et højere blodtryk, så kan en tvungen opdatering hurtigt klare det problem - helt natuligt og mon ikke, der også kommer nogle store "bogstaver". Og tirsdagsopdateringer - tsk, tsk.

Ja, Libre Office, CodeBlocks til programmering, Remmina til RDP (remote desktop), GParted til harddiske og shutter til klippeværktøj (grafik). Når du lide Firefox, så er LibreWolf måske noget for dig. Teamviewer er også god.

Ved ikke med Wine p.t., men ellers kører jeg bare W7 virtuelt.

I dag kan jeg ikke finde en eneste grund til bruge en Windows 10 eller 11 og hardware kravene er også i min optik uhyrlige, samt de konstante ændringer af brugerfladen. Nogen kapper internetforbindelsen, så de slipper for en MS konto, fortæller en af mine venner. Jeg kan ikke forstå, at MS nærmest mener man skal giftes med dem, for at lov til bruge et produkt, som der er betalt for. Jeg har den holdning, at en softwarelicens er noget lignende, som at købe en bog. Du betaler for retten til at læse den, men i dag bliver software fornyet konstant. Som en ven sagde: MS har ikke fejl i deres software, kun uønskede egenskaber...

Det fik mig forleden til tænke på flg.: Hvad kunne man ikke gøre i f.eks. en office, der er 10 eller 20 gammel, som du kan i dag? Jeg vil endda gå så og langt og sige, at de "gamle" programmer med menu i toppen, i hvert for mig, er mere intuitive i stedet for al den overflødige emballage...

Men de problematikker er ikke eksisterende i Linux og det er da nogle "vilde" oppetider du har (måske UPS). :)

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af svanggaard » 18 mar 2024 14:50

Alle Linux distributioner kan som udgangspunkt tilpasses til ukendelighed. Jeg orker ikke bruge tid på det - jeg skal bare ha' noget der virker.

Jeg valgte Ubuntu, fordi det var den mest udbredte distribution. Hvis producenterne sku' lave en driver til eet eller andet Linux, valgte de som regel Ubuntu. Tror aldrig jeg har oplevet hardware som jeg ikke kunne få til at virke med Linux/Ubuntu.

Jeg ville sikkert også kunne bruge macOS. Jeg synes blot, at deres hardware var alt for dyr. Desuden kan det hurtigt blive et adapter-helvede med en macbook, som ikke lige har en LAN-port eller almindelig USB A.

I virkelighedens verden er det Windows som vinder.
Fordelingen mellem OS'erne ses her (https://itsfoss.com/linux-market-share/):
March-2024.png
Microsofts aktiekurs afhænger af antallet af brugere. Det er den direkte årsag til at de forlanger, at gud og hvermand opretter en konto - uanset om den skal bruges eller ej. Jo flere brugere, jo højere kurs.

Lige nu hører jeg kun brok blandt mine kunder. Priserne på cloud-tjenester flyver i vejret, og folk føler sig svinebundet. Det er heldigvis sjældent at jeg har anbefalet en kunde at flytte i skyen.

Mht. oppetider, kører alle mine servere i hostingcentre. Min laptop lukkes aldrig ned - den ryger blot i dvale, når jeg lukker skærmen i. Det påvirker ikke oppetiden. Rekorden er en linux printserver hos en tidligere arbejdsgiver. Den havde lidt over 9 års oppetid da vi lukkede den ned ifbm. flytning til nye lokaler.

Grund til at bruge Windows.... Tjae... Kontorfolket kan ikke undvære Outlook/Exchange.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Smoelfen » 19 mar 2024 07:53

Kalechen skrev:
18 mar 2024 14:19
De tvunge opdateringer o.m.a. får mig til spekulere lidt over, hvad MS har besluttet på ledelsesniveau og holdning til deres kundeportefølge, som jeg gætter på, ikke er specielt flatterende. Skulle man mangle et højere blodtryk, så kan en tvungen opdatering hurtigt klare det problem - helt natuligt og mon ikke, der også kommer nogle store "bogstaver". Og tirsdagsopdateringer - tsk, tsk.

Ja, Libre Office, CodeBlocks til programmering, Remmina til RDP (remote desktop), GParted til harddiske og shutter til klippeværktøj (grafik). Når du lide Firefox, så er LibreWolf måske noget for dig. Teamviewer er også god.

Ved ikke med Wine p.t., men ellers kører jeg bare W7 virtuelt.

I dag kan jeg ikke finde en eneste grund til bruge en Windows 10 eller 11 og hardware kravene er også i min optik uhyrlige, samt de konstante ændringer af brugerfladen. Nogen kapper internetforbindelsen, så de slipper for en MS konto, fortæller en af mine venner. Jeg kan ikke forstå, at MS nærmest mener man skal giftes med dem, for at lov til bruge et produkt, som der er betalt for. Jeg har den holdning, at en softwarelicens er noget lignende, som at købe en bog. Du betaler for retten til at læse den, men i dag bliver software fornyet konstant. Som en ven sagde: MS har ikke fejl i deres software, kun uønskede egenskaber...

Det fik mig forleden til tænke på flg.: Hvad kunne man ikke gøre i f.eks. en office, der er 10 eller 20 gammel, som du kan i dag? Jeg vil endda gå så og langt og sige, at de "gamle" programmer med menu i toppen, i hvert for mig, er mere intuitive i stedet for al den overflødige emballage...

Men de problematikker er ikke eksisterende i Linux og det er da nogle "vilde" oppetider du har (måske UPS). :)
Det er nødagtig den samme tanke jeg har gået med gennem en del år, hvad har vi fået af nye faciliter i nogle programmer som ikke var der for 10 - 20 år siden. Lige på dette område har jeg det anstrengt med holdningen "nu er der en opdatering, nu må jeg hellere opdaterer". Den eneste vinder i MS verdenen er MS når der kommer hurtigere hardware, så vinder software udviklerne hos MS. Så kan de putte endnu en lap på lap på lap, det er noget af årsagen til at dette uhyrer er blevet så stor en software pakke. Jeg har som bruger ikke vundet noget. Det hele kører lige så sløvt som hidtil, selvom hardwaren er blevet hurtigere.

Mht. Linux har jeg et par gange oplevet hardware som ikke var understøttet i Ubunto. Her er det 2 gange endt med at omskrive kildekoden i C og herefter "rebuild" hele distro'en. Det er ved at være nogle år tilbage. I det ene tilfælde var det en USB - Blutooth nøgle, hvor en bestemt hardware version ikke blev understøttet af driveren. Ved at ignorerer dette check i kildekoden ( omskrevet i C ), blev hardwaren understøttet.

Mht. oppetider har jeg en enkelt maskinen kørende med Redhat startet i 1998. Den kører stadig på en folkeskole ( kørt som ringeanlæg med kalender funktion og tidssynkroniseret til 77,5 kHz Mainflingen uret i Tyskland, via en RS-232 port ), den har fået skiftet disken ( godt jeg havde en backup partition til denne ). Selvfølgelig har den ikke kørt med UPS men gået ned ved strømafbrydelser etc., men har altid startet op med en kommentar om at den er blevet lukket "uautoriseret" ned, men altid startet op igen, på nær da disken gik i udu :-). Det hele bliver pillet ned nu da skolen skal ombygges drastisk.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 19 mar 2024 10:12

@svanggaard Som udgangspunkt er jeg egentlig ligeglad, hvilket OS jeg bruger. Men jeg vil ikke begænses til et eller andet firma, som spekulerer i, hvordan man hiver flest penge ud lommerne på brugerne. Og slet ikke nogen, der bruger telemetri/spioner.

Det OS jeg bruger skal bare fungere nærmest umærkeligt og det må jeg sige, at Linux klarer ret godt. Hurtigt at installere, stort set ikke bøvle med drivere og utallige genstarter - jeg har nærmest ingen erfaring med IOS. Hører rygter om, at MS rumsterer med låsning til hardwaren, så det kun kan køre Windows...

Der blev talt meget positivt om cloud i starten, men som alt andet, bør man opveje fordele og ulemper, hvis man kan. Hvis "de" kunne få alle over på cloud, så "vi" låst som en gris over bålet. :)

En hurtig søgning på "exchange alternative", jeg bruger duckduckgo.com, giver mange hits. Men har ikke set efter, om nogen har taget skridtet fuldt ud.


Besvar