Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Asus router svigter

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Asus router svigter

Indlæg af vinther2 » 28 jun 2023 16:17

Hej i gruppen

Som overskriften lyder, så har jeg problemer med ustabil forbindelse til min Asus router.

Problemet opstod for ca 2 måneder siden. Jeg har 23 enheder tilkoblet mit netværk. Mange af dem kører on and off. det har de aldrig gjort før.
For 2 mdr. siden begyndte de at miste forbindelsen i nogle sekunder, og så kommer de tilbage, og sådan kører det hele tiden, on and off. Har en Goggle nest højttaler, den med skærm, den bliver hele tiden ved at søge efter internet. Vores TV har samme problem, pludselig taber den internetforbindelsen. Og min kones Asus computer, har samme problem.

Har en Asus router RT-AC68U.

Hvis nu jeg laver en hård reset, derefter starter routeren op igen, er så alt forbindelse til mine forskellige ting lukket ned? Jeg har IP camera, 3 TV, og en masse andet, skal alt det sættes op igen? Og hvad med de porte jeg har åbnet til mine cam, bliver de gemt eller ?
Jeg har 23 enheder koblet til min router,- er det et problem?

Hvis det er tilfældet, for jeg har jo igennem de sidste 3 år koblet mere og mere til, så tror jeg, pga, alder,70 år, at jeg må have nogen til at hjælpe mig, selv om jeg ikke føler mig gammel.


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af kivi » 28 jun 2023 19:58

Måske kan du eksportere indstillingerne fra routeren til en pc inden reset.

Hvis ikke, er det nok start forfra desværre.
Mvh. Ole

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af Bri_Jac » 29 jun 2023 10:09

jeg har dog en anden asus router, men du kan gemme dine indstillinger som backup på din pc.
1) Gem/backup dine indstillinger.
2) opdater din firmware.
Hvis alt går godt, så er dine indstilligner ikke ændret efter firmware opdatering


ASUS RT-AC68U Firmware seneste version er fra sidste månend: 2023/05/11
https://www.asus.com/dk/networking-iot- ... me=RTAC68U

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af John Skov Jensen » 29 jun 2023 10:55

Jeg har en magen til
Du kan knytte den til den google konto og lave en backup under indstillinger
IMG_4028.PNG
IMG_4029.PNG

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af vinther2 » 29 jun 2023 11:57

Helt fint John, det har jeg nu gjort, meen, når jeg så resetter routeren til fabriksindstilling og starter op på ny, så er den fil jeg har gemt, jo ikke længere til "den router"
så gik jeg at tænke på, hvis nu jeg bruger samme routernavn(ssid) og kode som den "Gl" havde, og det samme adgangsnavn og kode til at logge på routeren med, at det måske kunne fungere.

Jeg har Asus app på mobilen til at sætte den op med, men kan vel også gå ind i routerens opsætning og gøre det herfra på 192.168.1.1 ??

Og så lige et tillægsspørgsmål. Det er meget længe siden jeg sidst satte routeren op med appen. Kan ikke huske om den spørger efter den kode som står på den label bag på routeren, eller man kan gå direkte til at indtaste de navne og koder man ønsker?

Har ikke den store lyst til at geninstallere alle cams, og alt det andet som er tilkoblet.

Venter lige et par dage, så jeg får så mange input som muligt, inden jeg "trækker i snoren" :)

Men, tak John, nu fik jeg i hvert fald lavet backup, hvis ellers jeg kan bruge den!


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Asus router svigter

Indlæg af lamborg » 29 jun 2023 15:14

Nu kender jeg ikke Asus routeren men du kan altid få adgang til routeren på 192.168.1.1 og hvis du tager en dump af din konfig så kan du jo se hvad udstyr du har åbnet hvilke porte til . Når du skal sætte den op så sæt en ting til af gange så du ved hvilken ip der går til hvad ellers kan det nemt blive noget rod af sætte det op for meget af udstyret er jo plug an play og pludselig har du så 10 ting som du ikke aner hvad er :-).
Jeg har det sådan lidt med når noget udstyr begynder at opføre sig underligt så hjælper fabriksindstillinger sjældent længe og pludselig er du i samme situation som nu . De koster jo ikke alverden så hellere købe en nyere model .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af vinther2 » 29 jun 2023 15:54

Hej Lamborg, tak din deltagelse i mit problem.

Nu er der ikke noget af det jeg har, som er plug and play. Alle mine IP kameraer er sat op på gammeldags facon, i modsætning kameraer, som man åbenbart i dag kalder wifi kameraer.Sådant et kamera kan enhver sætte op.

Mine er IP kameraer, dvs. man åbner en port (portforwarding) tildeler en ip adresse og sørger for at der er sikkerhedskode på. Alt bliver lavet inde i routerens opsætning. Men dette, vil sikkert mange af jer nørder derude nikke genkendende til.

Det er 10 år siden jeg startede med det.

Ang. routere, må jeg erkende at det aldrig har været min spidskompetence.

PS: Har fibernet fra Fibia (nu Waoo) Har fået lavet en bridge i deres boks og op til min Asus router, og det har kørt fantastisk indtil for 2 måneder siden.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af John Skov Jensen » 29 jun 2023 21:02

vinther2 skrev:
29 jun 2023 11:57
Helt fint John, det har jeg nu gjort, meen, når jeg så resetter routeren til fabriksindstilling og starter op på ny, så er den fil jeg har gemt, jo ikke længere til "den router"
så gik jeg at tænke på, hvis nu jeg bruger samme routernavn(ssid) og kode som den "Gl" havde, og det samme adgangsnavn og kode til at logge på routeren med, at det måske kunne fungere.

Jeg har Asus app på mobilen til at sætte den op med, men kan vel også gå ind i routerens opsætning og gøre det herfra på 192.168.1.1 ??

Og så lige et tillægsspørgsmål. Det er meget længe siden jeg sidst satte routeren op med appen. Kan ikke huske om den spørger efter den kode som står på den label bag på routeren, eller man kan gå direkte til at indtaste de navne og koder man ønsker?

Har ikke den store lyst til at geninstallere alle cams, og alt det andet som er tilkoblet.

Venter lige et par dage, så jeg får så mange input som muligt, inden jeg "trækker i snoren" :)

Men, tak John, nu fik jeg i hvert fald lavet backup, hvis ellers jeg kan bruge den!
Jeg prøvede at min endte i default settings, men fordi der var knyttet en gmail til, kunne den hente settings

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af svanggaard » 29 jun 2023 22:42

Spørgsmålet er om routeren fejler noget. Som regel er det enten eller.... den slags elektronik fejler sjældent delvist.

Jeg kender ikke den specifikke model, men det første jeg ville gøre var at skifte strømforsyningen. Måske kan du se oppetid i routeren - det kan hurtigt afsløre om den står og genstarter pga. en dårlig strømforsyning.

Hvis ikke det er strømforsyningen, kunne det være en form for netværks-overbelastning. Jeg oplever f.eks. selv, at det bliver værre og værre med loginforsøg i de firewalls jeg administrerer. Nogle af dem har hele 6 loginforsøg/sekund indtil jeg lukker ned for det værste. Asus routeren kan sagtens være overbelastet med loginforsøg, hvis den er tilgængelig udefra.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Asus router svigter

Indlæg af vinther2 » 30 jun 2023 06:09

Har prøvet at slukke 1 kamera af gangen, og til slut dem allesammen, men det hjalp ikke, så det er ikke her prob. ligger.

Routeren er ca. 4 år gammel, måske jeg skulle købe en ny! Hvis den bliver sat op med samme login og password som den gl., kunne det måske tænkes at det kunne køre uden mine enheder opdager det. :?


Besvar