Mac adresse og tænd lys

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Mac adresse og tænd lys

Indlæg af Skovløber »

Hej
Det skulle vel ikke være nogen der har prøvet at lege med en dims, som man sætter på sit netværk, der hele tiden snuser på netværket.
Også når der kommer en Mac adresse som den kender, trækker den en udgang...
Mvh Marcus
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

pendec

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af pendec »

Jeg tror du må forklare dette lidt bedre.
Evt sætte rigtige navne på de produkter du taler om , så man selv kan slå dem op.

Så er jeg sikker på flere kan bedre hjælpe.

Indtil da, så må dimsen snuse videre på netværket og trække udgange når den ser noget den kan lide. :D
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af Skovløber »

HI hi, jeg troede det stod helt klart og forståeligt :-)

Det forholder sig sådan at jeg har en kodeboks på min fordør, hvor jeg trykker en kode for at komme ind. Denne boks har jo også en mulighed for en indendørs trykknap, hvis man ønsker at gå ud igen.
Hvis jeg komme hjem fra indkøb og har hænderne fulde, ville det være rat hvis døren ikke var låst.

Jeg tænkte....
Hvis jeg montere en bevægelses føler foran min dør, så jeg har styr på at der kommer nogen OGSÅ kommer jeg til dimsen....
Dimsen skal sidde på mit private netværk (andoino/pc eller anden dims)
I denne dims skal man kunne definere bestemte mac-adresser på enheder , der er på netværket.
Dimsen skal have en relæ udgang som trækker, hvis den kender en mac-adresse på netværket. Sammen med bevægelses føleren foran døren.
Når disse to ting er til stede, så skal denne udgang "trykke" på min indendørs åbningsknap. (altså monteres parallelt)
Også skulle døren være ulåst og jeg kan gå ind med hænderne fulde.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
pendec

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af pendec »

Tak, det kan jeg ikke hjælpe med, jeg bruger kun Hue. Mit lille z-wave projekt gik i stå, så jeg fik ikke sat mig nok ind i hvilke dimser kan være smarte til din løsning der.

Hue har en GPS funktion som den bruger til at slukke/tænde når man forlader huset og kommer hjem, kan du måske kombinere den funktion med noget i noget home automation? De har jo ITTT support vistnok, som gør andre enheder kan aktiveres, spørgsmålet er jo bare om din dørlås er en del af dette eller lavet på en unik løsning, eller du skal købe en home automation som også supporterer din dørlås bedre, som nogle sikkert gør.

Har du slet ikke home automation, så findes der flere af dem til RaspberryPi , har selv noget Z-wave automation, dog ikke fuldt sat op endnu. Der er flere andre, og så de færdige som købes i butikker til 2-3000kr for boksen alene.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af lamborg »

Findes der ikke en fjernbetjening til døren så kunne du jo trykke på den når du holder udenfor og låse op inden du fylder hænderne :-)
Det lyder lidt kryptisk det du er inde på der :-)
Men hvad ved jeg . Jeg bor så langt ude på landet at det ikke gør så meget at vi glemmer at låse døren .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 07 sep 2019 17:50 Findes der ikke en fjernbetjening til døren så kunne du jo trykke på den når du holder udenfor og låse op inden du fylder hænderne :-)
Det lyder lidt kryptisk det du er inde på der :-)
Men hvad ved jeg . Jeg bor så langt ude på landet at det ikke gør så meget at vi glemmer at låse døren .
Jeg bor på landet, og har alarmer, overvågning i 4K, og ville dog gerne have det på mobilen hvis muligt, så... Men du har ret, der er nok mange som kører en lille tur og lader døren stå ulåst mens de er væk i 30mins, problemet er nok hvis man er væk 10 timer, på arbejde, så er det ikke altid smart.

Der står lidt mere om der her, hvor HUE også nævnes.

https://www.altomdata.dk/smarte-laas-te ... mart-ide/2
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af From »

Skovløber skrev: 07 sep 2019 17:03 Hvis jeg komme hjem fra indkøb og har hænderne fulde, ville det være rat hvis døren ikke var låst.

Dimsen skal have en relæ udgang som trækker, hvis den kender en mac-adresse på netværket. Sammen med bevægelses føleren foran døren.
Når disse to ting er til stede, så skal denne udgang "trykke" på min indendørs åbningsknap. (altså monteres parallelt)
Også skulle døren være ulåst og jeg kan gå ind med hænderne fulde.
Mit lys i huset tænder når jeg kommer hjem efter solnedgang, det har jeg lavet med IHC - til at styre lyset og Openhab til automatikken. Openhab spørge løbende mit Unifi wifi udstyr om min telefons MAC adresse er på netværket og afgøre på den måde om jeg er hjemme eller ej.

Prøv at kigge på OpenHab eller Home Assistent, jeg tror det vil kunne hjælpe dig videre. - Men det kræver noget nørderi at få til at virke.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af Bri_Jac »

Det kan laves ved at du har en Raspberry Pi/RPI kørende på dit netværk, som så tjekker MAC adresser der er tilgængelige og trækker et relæ. jeg vill installere Domoticz og kigge på dette script:
domoticz.com/wiki/Smart_Lua_Scripts#Simple_event_to_switch_on_devices_based_on_status_of_other_devices_.26_time

Men jeg ville aldrig selv have noget automatik der låser op, hvad hvis dit netværk ter sig underligt, og pludselig tror at du er kommet hjem midt om nattet og derved låser op, så tyvene let går ind.
Så lav dit system så du manuelt kan trykke imens du stadig er i bilen
jimler75
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 sep 2019 09:40
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af jimler75 »

Det er også ret let at klone en MAC adresse ... :-/ Hvad med et RFID - og så en læser ...? Eller en fingerscanner? Eller ansigts genkendelse? Det er alle projekter som kan klares let...med lidt kendskab til Arduino.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Mac adresse og tænd lys

Indlæg af Bri_Jac »

jimler75 skrev: 28 sep 2019 09:17 Det er også ret let at klone en MAC adresse ... :-/ Hvad med et RFID - og så en læser ...? Eller en fingerscanner? Eller ansigts genkendelse? Det er alle projekter som kan klares let...med lidt kendskab til Arduino.
Jimler75 Dit indlæg er useriøst og på ingen måde noget der er konstruktivt i forbindelse med at afhjælpe det oprindelige spørgsmål
Jeg vil gerne se din kode der virker med ansigtsgenkendelse der kan klares med kun en Arduino ;-)

Besvar