Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af John Skov Jensen » 17 dec 2018 21:06

På gamer maskinen, ja selvsamme djævel der gik i blå, er der inden for de sidste 3 uger kommet kablet netforbindelse efter plagen og klynken fra knægten selvom det trådløse kørte uproblematisk uden udfald.
Så da gamer maskinen skulle forbinde på wifi var der aldrig problemer med forbinde med samme router setup.

Den bærbare derimod har altid haft behov for en reboot næsten hver gang for at hægte sig på nettet


pendec

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af pendec » 17 dec 2018 22:44

Jeg afventer og høre om du får TP-link DHCP slået fra, og evt. ændret kabling så der kun bruges gule porte :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2018 16:58

pendec skrev:
17 dec 2018 22:44
Jeg afventer og høre om du får TP-link DHCP slået fra, og evt. ændret kabling så der kun bruges gule porte :)
Så fik jeg lavet om på det
På TP link routeren sidder der nu stik i 3 af de 4 gule porte, ikke noget i wan porten
DHCP koblet fra på TP link
Men nu kan jeg ikke finde TP link på netværket, mistænker den slet ikke har en ip adresse
Og stadig det samme p.. med at de 2 gamer maskiner (Ja der er kommet en mere til i forbindelse med julen) De vil ikke altid fange nettet. Jeg har disabled de trådløse netkort og når jeg gå ind på properties ser det ud som om ethernet adapteren er helt væk. Efter genstart dukker den op igen og alt er ok.
Jeg kan se at Zyxel routeren er den der tildeler IP adresser nu, via TP link da maskinerne får 192.168.1.1 som default gateway og samme adresse i en browser giver adgang til Zyxel router forsiden

pendec

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af pendec » 29 dec 2018 17:07

Din TP link har nok aldrig været på 192.168.1.x netværket, så nu er den helt væk når ingen bruger den som gateway.
Så find manual på den, skift manuelt ip på en af dine bokse, ELLER forbind til dens wifi netværk og se hvilken ip du tildeles fra tp link.
så gå til den via wifi hvis muligt og ændre LAN ip for tp link.
Virker det ikke, så tilslut kabel, og følg manual og default netværk på den boks og skift ip på den pc som tilsluttes via kabel, og tilgå så den default ip som tp link har, filg. manual.

At dine netværks kort ikke dukker, kan være mange ting, og når du nævner flere maskiner, så er det nok ikke hardware men en fortolkning
af hvad du kalder "dukker" op, hardware er der nok hele tiden, de har bare ingen ip.
Måske afhænger ethernet af dine trådløse netværks kort? og de skal aktiveres selvom de ikke bruges, du behøver ikke slå den helt fra,
her kører jeg bare uden AP konfigureret på wifi netværkskort, og det virker fint, med ethernet kabel.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2018 20:27

Så fik jeg den givet den TP link en fast IP adresse i det range som Zyxel har, dvs i 192.168.1.X området
Så nu kan jeg se den på nettet, det kunne jeg ikke før da den havde fastholdt en adresse i et andet range, 192.168.0.1

Den ene pc ser nu ud til at altid gå på nettet, uanset genstart af router og/eller pc, :great:

Den anden er stadig ustabil og kræver genstart for at gå på ethernet forbindelsen. Når jeg skriver den ikke dukker op, er det i network connections, se disse billeder, eneste forskel er en genstart
IMG_5670.JPG
IMG_5674.JPG
Ikonet i nederste hjørne ser sådan ud
IMG_5671.JPG
IMG_5668.JPG
Og under network and internet forsvinder "ethernet linket" jeg markerer her med musen når den ikke fanger ethernettet
IMG_5673.JPG
Nu er jeg gået over på wifi på denne maskine og der er der tilsyneladende ingen problemer ved genstart af router og/eller pc


pendec

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af pendec » 29 dec 2018 20:32

Måske er det specifikt på den maskine at du skal finde en driver opdatering, til ethernet kortet, den er som regel på kortets producent side.

Det er ikke normalt at det forsvinder, uden at det også står som fejl i system log, og så begynder det måske at blive besværligt.
Så kort sagt, prøv at få producentens opdatering til chipset på, se om der er en opdatering til firmware, måske en Gbit ethernet kort opdatering af driver osv... Selvom Wifi virker nu, så er det måske ikke optimalt til en gamer pc.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2018 20:40

der er ikke flere opdateringer til det Asus motherboard, men løsningen kan måske være at købe et PCIe netkort til den
https://www.pc-lager.dk/da/p/tp-link-ne ... -x1-504575


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2018 20:51

Bestilt!

Jeg vender tilbage når der er nyt

Tak for hjælpen


/John

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Det kræves ofte genstart for at pc forbinder til internet

Indlæg af John Skov Jensen » 05 jan 2019 13:58

Så er TP link PCIe netkortet installeret og tilsyneladende er problemet med behov for genstart væk nu

Tak for hjælpen

/John


Besvar