Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gamer grafikkort navne

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Gamer grafikkort navne

Indlæg af John Skov Jensen » 11 nov 2018 21:19

Jeg har en gamer søn, derfor dette spørgsmål om grafikkort
Hvis man f.eks søger på geforce 1060 så viser det sig at der et hav af producenter der alle laver grafikkort der hedder det samme f.eks geforce gtx 1060
Nvidia, msi, gameward, asus, evga og mange flere
Hvordan finder man rundt i den jungle?
Man læser en test om f.eks nvidia, og søger på det. Men alle mulige kommer op som søgeresultalt, nogen oven i købet med flere af navnene
Er der der nogen af alle disse fabrikanter man skal foretrække, eller måske holde sig fra?

En søgning på nvidia geforce
https://www.proshop.dk/Grafikkort
https://www.komplett.dk/kampagne/11276/ ... ag=gtx1060


pendec

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 21:53

Nvidia lægger navn til alle, de står bag chipset. Så er der en masse OEM producenter, som laver deres egne varianter.

Jeg valgte kun mit MSI GTX 1070 , 8GB kort, fordi det var billigt dengang. Ellers er det klart om profilen passer i kabinet, eller om du skal vandkøle det senere eller det har forskellige antal porte .f.eks flere Display porte osv.

De laver lidt forskellige konfiguration på ram også, ved dog ikke hvad det betyder for de helt nye 20xx kort og hvad du ser efter, da de nyeste er pebrede, og du kan håbe et nyt fra 10xx serier så falder lidt. Desværre for os, er der vist stadig stor efterspørgsel på disse kort, da de bruges til bitcoin mining og efterspørgsel er vist ikke ændret så meget.

Men det er jo et rimelig gammelt kort , så jo, GTX 1060 er da et ok valg til simple spil og 1080p gaming, CS:GO klarer det ihvertfald fint, der er det CPU du skal finde som er god, og internet som er hurtigt.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2018 05:21

pendec skrev:
11 nov 2018 21:53
Nvidia lægger navn til alle, de står bag chipset. Så er der en masse OEM producenter, som laver deres egne varianter.

Jeg valgte kun mit MSI GTX 1070 , 8GB kort, fordi det var billigt dengang. Ellers er det klart om profilen passer i kabinet, eller om du skal vandkøle det senere eller det har forskellige antal porte .f.eks flere Display porte osv.

De laver lidt forskellige konfiguration på ram også, ved dog ikke hvad det betyder for de helt nye 20xx kort og hvad du ser efter, da de nyeste er pebrede, og du kan håbe et nyt fra 10xx serier så falder lidt. Desværre for os, er der vist stadig stor efterspørgsel på disse kort, da de bruges til bitcoin mining og efterspørgsel er vist ikke ændret så meget.

Men det er jo et rimelig gammelt kort , så jo, GTX 1060 er da et ok valg til simple spil og 1080p gaming, CS:GO klarer det ihvertfald fint, der er det CPU du skal finde som er god, og internet som er hurtigt.
Tak for svar
Så giver det mening
Gtx 1060 var bare et eksempel på en søgning der gav mange forskellige varianter
Knægten snakker om at det nye kort skal være forberedt til en (eller 2) 144hz skærme, men det står der faktisk ikke noget specifikt om umiddelbart

pendec

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af pendec » 12 nov 2018 10:47

Du må endelig nævne nogle spil titler, det kan være ret så afgørende for 144hz skærmen. Der er også opløsningen som skal på plads, det er nemlig blevet udbredt at disse er 1440p og ikke kun 1080p i opløsningen. I særlige tilfælde er der jo 4K skærme (2160p) men der er stilles enorme krav som de helt nye 2070-2080 kort, og det er jo små 10k næsten for det store der. Og det er jo kun et grafikkort til sønnen :) Men fin julegave.

Jeg må hellere uddybe, de nye GTX kort, klarer alle en 1080p/144hz skærm, spørgsmålet er så hvor mange frames den kan klare fra PC.
Det er ikke nok at have en 144hz skærm, hvor GTX kort eller CPU simpelthen ikke kan opdatere hurtigt nok. Eller for mange detajler i grafik, så spil er for tungt for et lille GTX1060 kort, så skal du højere op. CS:GO spil har jeg ikke selv personlig erfaring med men har da læst flere gange du skal have CPU'n til at trække det, hvis du vil køre 144hz og så skal internet følge med ellers "lagger" det, og du får slet ikke brugt disse høje frameskift korrekt.
Så kort, en 144hz er lige så god som en 60hz skærm, hvis dit grafik kort ikke kan klare med en 60 frames i sekundet, så behøver man ikke de dyre skærme.

Som noget nyere er adaptiv framekontrol, hvor AMD og Nvidia har hver deres måde at styre antal frames sendt til skærmen, og så det præsenteres klart og flydende.
Nvidia = G-sync
AMD = FreeSync

Det kræver så også ny skærm, for at håndtere G-Sync hvis du køber GTX kort.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2018 11:13

Tak for uddybning
Problemet er at sådan en 13 årig gamer nørd sidder og snakker med hans nørd venner om noget teknik de typisk ikke ved noget om
Lige nu snakker de alle om 144hz, uden at have kendskab til nogt om grafikkort eller skærme, men er overbevist om at det er det eneste der duer.

Lige nu spiller de rocket league, cs go og fortnite

Men det skifter lidt hele tiden


pendec

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af pendec » 12 nov 2018 11:34

Ok, Fortnite er vist heller ikke krævende, dog ikke sikker, for det er vistnok bygget anderledes.
Checkede lige nettet, og jo, der er mange holdninger og der er dem som mener Fortnite også kan udnyttes på en 144hz skærm, så er spørgsmål om det bare er 1080p , så bliver den jo billigere.

Generelt klarer spil 144hz, du skal bare have skærmen,grafikkort, cpu, PSU osv til formålet. PSU/strøm fordi nyere kort kræver mere men din gamle 760W er helt ok, jeg har "kun" 600W i min med 1070 GTX.

Der er en general misforståelse af FPS i spil og skærm opdateringer. Nogle mener CS:GO med 300fps, er fedest på en skærm, end kun 60fps er. Problemet er, din skærm måske ikke kan vise mere end 60hz/frames (siger vi) så skipper spillet jo så bare 240fps ud i luften, så hvor fedt er det. Det vigtige at responstiden, så når man har højere framerate ser du også respons hurtigere på skærm men 300 frames hjælper dig ikke på en ældre 60hz/frames skærm, så sker det man kalder FRAMESKIP.
Så 144hz giver sønnen 144 frames opdateringer, hurtigere respons i CS:GO og nok helt fin, uden at man skal have mere end et GTX1060 kort, eller begynder prisen at være høj for en 13 årig (mener jeg) og pc'n vil koste 8-10k mindst.

Så med den løsning forklaret.

Du køber:
Nyt bundkort
8GB ram
CPU I5-7600 1700kr
GTX1060 kort 1600-2000kr
PSU kan du genbruge.
Ny 1 eller 2 stk, 1080p / 144hz skærm.

Jeg må lige påpege at med 2 stk 144hz skærme, så kan det være et GTX1060 kort er for lille :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af John Skov Jensen » 15 apr 2019 20:19

pendec skrev:
12 nov 2018 11:34
Ok, Fortnite er vist heller ikke krævende, dog ikke sikker, for det er vistnok bygget anderledes.
Checkede lige nettet, og jo, der er mange holdninger og der er dem som mener Fortnite også kan udnyttes på en 144hz skærm, så er spørgsmål om det bare er 1080p , så bliver den jo billigere.

Generelt klarer spil 144hz, du skal bare have skærmen,grafikkort, cpu, PSU osv til formålet. PSU/strøm fordi nyere kort kræver mere men din gamle 760W er helt ok, jeg har "kun" 600W i min med 1070 GTX.

Der er en general misforståelse af FPS i spil og skærm opdateringer. Nogle mener CS:GO med 300fps, er fedest på en skærm, end kun 60fps er. Problemet er, din skærm måske ikke kan vise mere end 60hz/frames (siger vi) så skipper spillet jo så bare 240fps ud i luften, så hvor fedt er det. Det vigtige at responstiden, så når man har højere framerate ser du også respons hurtigere på skærm men 300 frames hjælper dig ikke på en ældre 60hz/frames skærm, så sker det man kalder FRAMESKIP.
Så 144hz giver sønnen 144 frames opdateringer, hurtigere respons i CS:GO og nok helt fin, uden at man skal have mere end et GTX1060 kort, eller begynder prisen at være høj for en 13 årig (mener jeg) og pc'n vil koste 8-10k mindst.

Så med den løsning forklaret.

Du køber:
Nyt bundkort
8GB ram
CPU I5-7600 1700kr
GTX1060 kort 1600-2000kr
PSU kan du genbruge.
Ny 1 eller 2 stk, 1080p / 144hz skærm.

Jeg må lige påpege at med 2 stk 144hz skærme, så kan det være et GTX1060 kort er for lille :)
Lige for at opdatere på denne tråd
jeg har læst og set praktisk talt alt på net og youtube for at finde knægtens nye GPU den sidste 1,5 måneds tid.
Og valget er faldet på et factory OC RTX 2070. Det hedder MSI gaming Z 8G og har en god CPU der tillader en OC ud af boksen på 210 Mhz så den nu arbejder med 1830 Mhz. Dette i forhold til et reference 2080 kort der ikke har samme gode processor.
Sammenlignet med den "gamle 10xx serie har dette kort en sammenlignlig ydelse som et 1080TI

Derud over en kæmpe køleprofil der gør at kortet køles med lave omdr på blæserne og dermed er næsten lydløst

https://www.msi.com/Graphics-card/GeFor ... AMING-Z-8G

Tak til Pendec for den indledende info og inspiration i denne tråd.
Mere følger når knægten får det installeret (efter hans konfirmation)

pendec

Re: Gamer grafikkort navne

Indlæg af pendec » 15 apr 2019 20:24

:) Der går lige nogle år, og så føler jeg sgu snart jeg er for gammel til de vilde grafik kort, så hellere min Xbox X nu, når jeg endelig skal, De er voldsomt dyre synes jeg, hvor jeg altså har en MSI 1070 8G kort fra dengang det kom frem, har nok aldrig rigtig udnyttet det men skulle have ny pc, og jeg ser da pc nogle titler , hist og her.

RTX 2070 lyder som et fint kort der :)


Besvar