Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tomtom opdatering.

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Tomtom opdatering.

Indlæg af Lintz » 19 maj 2017 09:23

Hej Alle - Forstår ikke at min pc dukker op med at der mangler ledig diskplads da der er knap 3 GB til rådighed - Det burde da være alt nok.
Bliver mange gange nød til at låne konens pc for at lave opdateringer på TomTom.
TomTom er en udmærket GPS men må sige at selve opdateringesdelen godt kan trække tænder ud og få de grå hår frem.
Har oplevet det problem på flere TomTom GPS´er

Og et lille tillægsspørgsmål.
Undre mig over at Dropboks fylder 1,5 GB - Dropboks skulle da ligge deroppe et eller andet sted - Eller er der noget jeg har misforstået ???
Tomtom skærm.png
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af pendec » 19 maj 2017 09:37

Europa kort kan hurtigt fylde nogle GB, når du opdaterer, og så er der problemet med at den måske også henter unødvendige filer, da de ligger i samme pakke men ikke bruges, så det kan hurtigt blive for lidt.

Du kan jo prøve at fjerne lidt så du har 5-6GB fri til formålet.

Dropbox spørgsmålet forstår jeg ikke, sorry. (Folderen fylder 1.5GB, det er alt jeg kan tyde, og har intet med fri plads at gøre)

Har lige opdateret en Garmin GPS for en anden, det fyldte små 2.8GB at hente :) aner ikke hvor meget bliver lagt på sd kortet eller internt men det fylder.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af Lintz » 19 maj 2017 09:42

pendec skrev:Europa kort kan hurtigt fylde nogle GB, når du opdaterer, og så er der problemet med at den måske også henter unødvendige filer, da de ligger i samme pakke men ikke bruges, så det kan hurtigt blive for lidt.

Du kan jo prøve at fjerne lidt så du har 5-6GB fri til formålet.

Dropbox spørgsmålet forstår jeg ikke, sorry.

Har lige opdateret en Garmin GPS for en anden, det fyldte små 2.8GB at hente :) aner ikke hvor meget bliver lagt på sd kortet eller internt men det fylder.
Det vil sige at Tomtom henter et helt kort hjem og ligger på pc - 46 lande tror jeg. Og ligger det derefter over på Gps.

Har prøvet at lave en oprydning og er bare faldet over at Dropbox til fotos fylder så meget da jeg mener at det er en cloud-baseret tjenste. Altå burde der ikke ligge nogle fotos på pc men oppe i skyen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af pendec » 19 maj 2017 10:21

Lintz skrev:Har prøvet at lave en oprydning og er bare faldet over at Dropbox til fotos fylder så meget da jeg mener at det er en cloud-baseret tjenste. Altå burde der ikke ligge nogle fotos på pc men oppe i skyen.
Selvom servicen er en cloud baseret løsning er din hotfolder på C: drevet ikke sådan. Den er lokal og den plads som optages er fordi den "spejler" hvad der ligger i skyerne, så derfor benyttes 1.5GB der, den vil altid optage præcis samme plads, så længe du har et spejl af filerne derude.
Lintz skrev:Det vil sige at Tomtom henter et helt kort hjem og ligger på pc - 46 lande tror jeg. Og ligger det derefter over på Gps.
korrekt, et europa kort lægges komplet over på GPS, årsagen er jo at hvis du kører fra Land 1 til Land 2, vil du jo gerne have gps muligheden der også, og det er sådan det fungerer. Googlemaps derimod på mobilen, har introduceret at du kan have "offline" maps som kun er den del af kortet du ved du bruger men det er så en anden historie.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af mchlbk » 21 maj 2017 17:49

Bemærk at Dropbox ikke er backup, det er en synkroniseringstjeneste.

Der er ingen sikkerhed i at bruge Dropbox som backup, for mister du filerne på din computer er de i samme sekund væk i Dropbox.


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af mchlbk » 21 maj 2017 17:58

Når du har så lidt ledig plads er din disk i praksis fuld. Du bør fjerne alle programmer du ikke bruger og evt. lægge nogle data på en ekstern harddisk i stedet.

Brug også muligheden 'Disk cleanup', den kan sikkert frigøre nogle GB. Jeg ville også vælge 'Compress this drive to save disk space' for at pakke filerne mere effektivt. Det kan muligvis tage en nats tid og den kommer nok med nogle fejlmeddelelser om, at nogle filer ikke kan komprimeres. Bare accepter det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af Lintz » 21 maj 2017 21:18

mchlbk skrev:Når du har så lidt ledig plads er din disk i praksis fuld. Du bør fjerne alle programmer du ikke bruger og evt. lægge nogle data på en ekstern harddisk i stedet.

Brug også muligheden 'Disk cleanup', den kan sikkert frigøre nogle GB. Jeg ville også vælge 'Compress this drive to save disk space' for at pakke filerne mere effektivt. Det kan muligvis tage en nats tid og den kommer nok med nogle fejlmeddelelser om, at nogle filer ikke kan komprimeres. Bare accepter det.
Som du nok kan se på billedet i første indlæg er den næsten fuld - Problemet er bare at det er en firma-pc. Så jeg går ikke bare ind og sletter en masse programmer eller flytter dem, ej heller komprimerer drevet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Tomtom opdatering.

Indlæg af pendec » 21 maj 2017 21:31

Lintz skrev:Som du nok kan se på billedet i første indlæg er den næsten fuld - Problemet er bare at det er en firma-pc. Så jeg går ikke bare ind og sletter en masse programmer eller flytter dem, ej heller komprimerer drevet.
Det var jo ikke meget i den dropbox folder, og hvis det hjælper til tomtom, så kan du jo lægge en kopi af de filer i dropbox ud på et par usb sticks, så har du da backups inden du sletter indhold, som nævnt, også slettes på nettet's spejl.

Så kan du jo vælge at kopiere det tilbage, istedet for at bruge konens pc, hvis det er arbejdsrelateret, så kan der nok findes 2 usb stick i budgettet, hvis du ikke allerede har nogle i overskud til 2GB data.


Besvar