Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny router med bedre rækkevidde

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af baggadap » 16 jan 2018 21:08

Enig med Pendec.
Jeg plejer altid at lade udbyderens modem/router-box styre DHCP, firewall og andre roputer funktioner, men slå WiFi fra.
Derefter skal din TP-Link konfigureres som Bridge eller Accesspoint. Du kan stadig bruge den indbyggede switch i din TP-Link.
Jeg kan ikke anbefale range extendere, tænk på at de hver især skal samle et halvdåligt signal op og sende det videre - der går rigtig meget båndbredde tabt i den proces. Brug i stedet Acesspoints, hvor de er kablet til din TP-Link.

MVH Mathias


pendec

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af pendec » 16 jan 2018 21:38

Jeg glemte i farten at selvfølgelig kan TP link ikke styre DHCP , selvom den måske var enklere og mere fleksibel . DHCP tildeler også standard gateway, som jo er din Technicolor :) Så min fejl, DHCP må og skal styres af din Technicolor. Det er så nok også sikkert lettere at slå fra på den nye TP link.

Hvorfor 2 WIFI / SSID er foreslået, var hvis du valgte at trække den ene boks længere væk med kabel, så du kunne have en nordlig og sydlig accesspoint, det har jeg her, dog øst/vest :) Fungerer rigtig godt, også når min gw er mobil net, og denne står i øst, og min kobber linje står i modsatte ende som bliver til vest men ingen dhcp, da jeg selv skifter afhængig af belastning og funktion i huset.
Jeg har dog trukket et 40 meter netværkskabel, som var i overskud da min arbejdsgiver nedlagde en afdeling , så det var lige til at genbruge.

Og enig med Mathias, extenders er en flaskehals men for nogle lettere at arbejde med i hjemmet når man ikke skal skelne mellem navne, på bekostning af extender bliver det svageste led/flaskehals hvis den er for langt væk og så er forstærkerdelen ikke mere værd end svageste led i den forbindelse. Den har dog stadig fordelen for klienter som ikke kan række længere, men igen, et ekstra AP + netværkskabel mellem Technicolor og TP-link er mest optimale løsning, hvis muligt.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af John Skov Jensen » 17 jan 2018 09:23

Tak for div indlæg og foreslag.
Jeg vil nu prøve følgende
Slukke for Technicolor WiFi
Give TP-Link en fast ip adresse, så jeg nemt kan finde den på netværket og logge på den.
Slukke for DHCP på TP-link (Hvis det er tændt, det ved jeg ikke)

Lige nu er TP-link tilsluttet port 4 på Technicolor routeren og internettet kan tilgås når der logges på 2,4Ghz WiFi nettet.
Der er monteret 4 stk. 8dbi antenner på TP-link routeren. Et eksempel er mit soveværelse hvor der ikke tidligere har været WiFi dækning, der viser en speed test at jeg nu kan downloade med 49 Mbit på telefonen med en fornuftig signal styrke på ca -70 dBm.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af baggadap » 17 jan 2018 12:28

Hej John

Det lyder som en god plan.
I stedet for at rode med fast IP, kan du bare bruge fx http://www.advanced-ip-scanner.com (gratis) til at finde din TP-Link.

MVH Mathias


Besvar