Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny router med bedre rækkevidde

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af thermik » 15 jan 2018 18:11

jeg må igen slå et slag for denne: https://www.bedresignal.dk/netvaerk/wif ... -n-ac.html
eller opgradere til lr eller pro jeg har selv anskaffet et stk pro som dækker hele huset 70 m2 i 2 plan (placeret centralt) mine smart wifi fra waoo er flyttet til værkstedet


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af John Skov Jensen » 15 jan 2018 18:22

thermik skrev:jeg må igen slå et slag for denne: https://www.bedresignal.dk/netvaerk/wif ... -n-ac.html
eller opgradere til lr eller pro jeg har selv anskaffet et stk pro som dækker hele huset 70 m2 i 2 plan (placeret centralt) mine smart wifi fra waoo er flyttet til værkstedet
Ja, tak for indlæg
Men jeg har købt og kan ikke placere min router centralt, desværre

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af triumph » 15 jan 2018 18:29

pendec skrev:Jeg slog dine antenner op du har købt, der synes jeg at læse de ikke virker med 5Ghz båndet, og din nye router er jo ny teknologi og bruger det. Hvem foreslog at købe de antenner?

De antenner virker til 2.4Ghz båndet, så er alt andet udstyr i huset det, så overlever du nok :)
Jeg købte en router der både kørte 2,4 og 5 Ghz. Problemet er at f.eks mine gamle Cromecast ikke kan køre 5 Ghz, så dem skiftede jeg, blot for at konstatere at rækkeviden er meget dårligere på 5 Ghz netttet, end på 2,4 Ghz nettet.

I begyndelsen løste min nyindkøbte Asus router opgaven fint.
Men da datteren fik nyt tv, var Wifi signalet ikke godt nok, på trods af at routeten var i stueetagen, lige under hendes værelse på 1ste sal.
Så jeg købte en TP link range exetender, men den virker ikke bedre, selvom router og ekstender står lige over hinanden.
Gode ideer modtages gerne

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af Tom_AT » 15 jan 2018 18:55

John, Jeg har også en TP Link, den gamle der hedder Archer C9. Det var bare at sætte skidtet til og følge manualen. Utroligt nemt at sætte op.

Hvad angår placering af router på loft er det ikke altid en god ide, da de fleste routere ikke sender signal ud vertikalt, men kun horisontalt. I grove træk. Selvføgelig kan vi alle modtage wifi på 1. sal selvom routeren står i stuen. Men det optimale er stadig at placere den på den etage hvor den er oftest benyttet. Som oftest stueetagen.

pendec

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af pendec » 15 jan 2018 19:08

Tom_AT skrev:Hvad angår placering af router på loft er det ikke altid en god ide, da de fleste routere ikke sender signal ud vertikalt, men kun horisontalt.
I det her tilfælde har han købt omni directionel antenner så de klarer sig fint på loftet. Det er antennen som gør forskellen.


pendec

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af pendec » 15 jan 2018 19:12

triumph skrev:Jeg købte en router der både kørte 2,4 og 5 Ghz. Problemet er at f.eks mine gamle Cromecast ikke kan køre 5 Ghz, så dem skiftede jeg, blot for at konstatere at rækkeviden er meget dårligere på 5 Ghz netttet, end på 2,4 Ghz nettet.

I begyndelsen løste min nyindkøbte Asus router opgaven fint.
Men da datteren fik nyt tv, var Wifi signalet ikke godt nok, på trods af at routeten var i stueetagen, lige under hendes værelse på 1ste sal.
Så jeg købte en TP link range exetender, men den virker ikke bedre, selvom router og ekstender står lige over hinanden.
Gode ideer modtages gerne
Helt enig, på 5Ghz båndet har du højere datarate men lavere rækkevidde, og derfor køber man også nyere router som kan række længere og transportere mere data på længere 5Ghz afstande :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af triumph » 15 jan 2018 19:22

pendec skrev:Helt enig, på 5Ghz båndet har du højere datarate men lavere rækkevidde, og derfor køber man også nyere router som kan række længere og transportere mere data på længere 5Ghz afstande :)
Men det var jo netop det jeg gjorde, men hvis ikke den sprit nye, pissedyre router kan række gennem etageadskillelsen, så hjælper det jo ikke..... icon_frown.gif

pendec

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af pendec » 15 jan 2018 19:39

triumph skrev:Men det var jo netop det jeg gjorde, men hvis ikke den sprit nye, pissedyre router kan række gennem etageadskillelsen, så hjælper det jo ikke..... icon_frown.gif
Enig, der må man læse en masse reviews på nettet, for det er rigtig svært at finde en router, som har god rækkevidde, max delt båndvidde og man er sikker på den fungerer godt på 2.4Ghz båndet , og at 5Ghz båndet ikke er prioriteret i produktet, som anmeldelserne kan give et indblik i.

Der er også apps som kan hjælpe på telefoner (de er dog ikke altid bedste modtagere af wifi, så evt. find bærbar pc app), til at finde signal kvalitet og måske bedste lokation for udstyr.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af Tom_AT » 15 jan 2018 19:45

pendec skrev:I det her tilfælde har han købt omni directionel antenner så de klarer sig fint på loftet. Det er antennen som gør forskellen.
Det er meget fint med de smarte ord. Men den antenne er stadig kun med 15 grader spredning i det vertikale plan.

pendec

Re: Ny router med bedre rækkevidde

Indlæg af pendec » 15 jan 2018 20:27

Tom_AT skrev:Det er meget fint med de smarte ord. Men den antenne er stadig kun med 15 grader spredning i det vertikale plan.
Så er det godt den kan drejes 180 grader :)


Besvar