Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mobilt bredbånd?

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
pendec

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 25 jul 2016 18:06

xkfc skrev:4G er helt afhængig af antallet af brugere.
Når vi er 3-400 mennesker samlet til vores lokale musikfest så tøffer 3G og 4G simpelthen af sted.
Nu kan jeg kun tale for TDC masten for det er den jeg bruger. Der er 2,8km hen til den med frit sigte.
:) Her ville jeg beskrive 3-400 mennesker som en større by, og ja, med en mast så kan man hurtigt tro man ikke har 4G mere, når 400 andre kommer på den samme mast.

Jeg har dog lige set nu, at Hi3G er kommet på en mast lige i nærheden, så Telenor/Telia/Hi3G er nu indenfor 1.5KM herfra men jeg har ikke hørt godt om 3 , og så har jeg et super abonnement hos Telmore og et dataforbrug på 150GB+/måned , den koster sgu at få hos de andre, når jeg kun betaler 138kr her inkl. ekstra sim til router/dongle.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af JFinderup » 25 jul 2016 19:17

Well - Jeg bor i Hornbæk med omkring 5000 sjæle fastboende og nok 20.000 feriegæster (35.000 besøgte stranden i går)
Jeg mærker ikke nedgang - lige nu trækker jeg omkring 45 ned og 14 op ude på terrassen på min bærbare - uden at jeg har gjort noget med ekstern antenne til router og været rundt i hus og slukke for de andre 4-5 enheder i husstanden.
Inden i huset hat jeg lige trukket 52 ned og 18 op
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af kent a » 25 jul 2016 21:21

Jeg har en Huawei E5186 4G Router fra telia.

Jeg bor langt ude nede i hul. den står på et skab ved ydre væggen mod syd. ingen ekstra antenne.
Jeg teste det lige nu. samtidig med at tre personer i hustanden ser youtube. 15.32mbit ned og 8.92mbit op.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

pendec

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 25 jul 2016 22:29

JFinderup skrev:Well - Jeg bor i Hornbæk med omkring 5000 sjæle fastboende og nok 20.000 feriegæster (35.000 besøgte stranden i går)
Jeg mærker ikke nedgang - lige nu trækker jeg omkring 45 ned og 14 op ude på terrassen på min bærbare - uden at jeg har gjort noget med ekstern antenne til router og været rundt i hus og slukke for de andre 4-5 enheder i husstanden.
Inden i huset hat jeg lige trukket 52 ned og 18 op
Well, checker man hornbæk på mastedatabasen.dk , så finder man også hurtigt ud af, at byen er fyldt med master, og tager du samme område / radius her på lolland, så vil du finde meget få master indenfor samme område. Så det sammenlignings grundlag er helt forkert.
btw, så er der også forskellige typer master og modtagere, så kapaciteter kan også hurtigt afgøre dette.

Du er velkommen til at komme herned og prøve at gøre det efter, Vesterborg er særligt populær i øst lolland, for at have Danmarks dårligste internet (dog kobber) . Der er desvære ikke så gode muligheder både på mobil og 4G hernede , dog bedre end kobber ser ud ift. hastigheder.
Jeg synes det skulle dokumenteres ;) Her ser du Hornbæk vs. Stokkemarke.. Der er 8 synlige master i samme radius ved dig, hvor jeg har 3 master. (de små grønne prikker)
11.jpg

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af JFinderup » 26 jul 2016 00:37

Tak for det grundige indlæg. Jeg bor i Stenstrup området, og trækker ikke altid 4G. Når jeg går ned til stranden mister jeg forbindelsen på telefonen. xG og samtale. Så uanset mange master, kan man opleve huller. Min pointe er at jeg tvivler lidt om hvor vidt man kan mærke at der pludseligt er mange menesker på masten. ... og Landskab virkelig spiller ind...

Jeg kan se jeres dækning ikke er særlig god (Telenor Kort)

Vesterborg
2016-07-26 00_49_59-Telenors dækningskort _ Telenor.jpg
Hornbæk
2016-07-26 00_54_39-Telenors dækningskort _ Telenor.jpg
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af Zarge » 26 jul 2016 09:31

Der er mange ting der spiller ind. . For det første er 4G ret go til at roame, så flere master er naturligvis en stor fordel, og derfor er man også mindre "udsat" hvis man sidder med en router/mobil med omni antenne midt mellem masterne, end hvis man som mig skød på en bestemt mast med en retningsbestemt antenne.... det har også meget at sige om de andre brugere på masten er "mobil" brugere, eller de Også bruger det som primært netforbindelse... samt der er naturligvis voldsom forskel på kapaciteten på de forskellige master. .. så en sammenligning er nærmest umuligt. ..
Jeg har droppet min 4G igen, hastigheden var ofte go, men den svingede voldsomt, og ofte gik der længe inden jeg fik svar fra serverne, så til allindelig surf virker min 5/1 tdc faktisk bedre for mig. .. jeg skal ikke male fanden på vægen, bare opfordrer folk til at tænke sig om inden de ofre en masse penge på antenner etc, hos mig kørte det perfekt i starten, men det gik hurtigt ned af bakke, efter et par måneder. ..

pendec

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 26 jul 2016 10:21

JFinderup skrev:Min pointe er at jeg tvivler lidt om hvor vidt man kan mærke at der pludseligt er mange menesker på masten. ... og Landskab virkelig spiller ind...
Da jeg arbejdede I IBM/Allerød bygningerne, kom TDC og satte antenne på bygningen simpelthen fordi der var for mange der talte i mobil på en gang, de forklarede at belastningen på mobil nettet jo havde sine begrænsninger og så vidt jeg husker, så var der ca 2000 på stedet der, det var så før 4G :) Så noget om snakken må der være .

Men også om Zarge forklarer der er mange andre ting som også påvirker signal og kvalitet. Er man tæt på skov eller direkte omringet af træer, så går signalerne helt tabt og man er uden dækning , hvis ikke forstærker sættes op med antenne i 15 meters højde.
Zarge skrev:jeg skal ikke male fanden på vægen, bare opfordrer folk til at tænke sig om inden de ofre en masse penge på antenner etc, hos mig kørte det perfekt i starten, men det gik hurtigt ned af bakke, efter et par måneder. ..
Her tror jeg bare fænomenet er det som er forspørgsel. Og der er nok kommet rigtig mange flere på 4G siden start , og igen, så har ISP'rne ikke opgraderet master så kapaciteten følger med. Inden de når det, så har vi 5G på markedet.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af JFinderup » 26 jul 2016 10:31

Det er nok ligesom med pillefyr ikke en eksakt videnskab, men man må prøve sig frem. Lån en router af en bekendt, og se om det giver noget godt resultat
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

pendec

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af pendec » 26 jul 2016 10:43

JFinderup skrev:Det er nok ligesom med pillefyr ikke en eksakt videnskab, men man må prøve sig frem. Lån en router af en bekendt, og se om det giver noget godt resultat
præcis, jeg satte en 4G router op i vesterborg området, hvor ejeren kun fik 1/0.5Mbit kobber ind og mobil telefon ikke altid er i top. Nu kom der hul igennem og de fik 30/30, de synes dog stadig at deres mobiler virker ringe men 4G er altså bedre og dækker bredere, synd VoLTE ikke virker på gamle mobiler.

xkfc

Re: Mobilt bredbånd?

Indlæg af xkfc » 26 jul 2016 11:07

Der er jo en bestemt mængde data som masten kan levere, er man alene på den har man 100% er man 2 bliver det så 50% etc.etc.
Selv om man er alene trækker man jo ikke ret meget fra en computer, netflix er vist max 4Mbit

Jeg gætter på at udbyderne dimmentionerer kapaciteten og udstyret efter forventningerne i området. Bor man i en by med 5000 sjæle og en masse tourister er der flere master og større forbindelse til nettet, end ude på landet hvor vi er 300 husstande og 8 forbikørende biler i døgnet icon_cheesygrin.gif


Besvar