Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Bærbar

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

Ny Bærbar

Indlæg af Zippo_RTR » 12 dec 2014 09:19

Aaen skrev:Har en 128gb ssd i overskud fra den pc jeg lige har skrottet. Kan man kopiere den nye harddisk til min ssd, evt med ghost. Eller skal man ud og skaffe sig en Windows 8 cd, der svarer til den der er installeret i den pc man nu køber
Det er en dum idé og clone din gamle disk på en SSD..

Der er nogle indstillinger med detfagmenering som kommer med over, det har din SSD ikke godt af.
(en SSD har ikke brug for at blive defragmenteret)
Blandt andet bliver skrive og læsehastighed nedsat, hvis detfagmenering er på
over lang tid selvfølgelig.

Det kan selvfølgelig rettes til hvis man ved hvordan..

En SSD har et vist antal "blocks" som den lære data på, disse blocks kan kun holde til et vist antal skrivning/sletning før de "brænder af"
dog kan du læse så meget fra dem du vil uden de mister ydeevne.
igen.. det er noget der sker over lang tid, så det vil ikke blive et problem for dig :)

Men hvis du geninstallere, så sørger den selv for at slå det fra, da windows 8 tjekker efter om det er en SSD
(kilde microsoft, fra et kursus jeg var på)

Du vil også få et problem med driver der er tilbage, de gamle driver vil måske forstyre de nye.. (hvis du får en ny computer)


pendec

Ny Bærbar

Indlæg af pendec » 12 dec 2014 09:40

Zippo_RTR skrev:Det er en dum idé og clone din gamle disk på en SSD..
Zippo_RTR skrev:Du vil også få et problem med driver der er tilbage, de gamle driver vil måske forstyre de nye.. (hvis du får en ny computer)
Jeg tror du misforstod ham her ;) Han mener vel den nye harddisk som følger med ny pc, og så smide en SSD i maskinen istedet?
Aaen skrev:Har en 128gb ssd i overskud fra den pc jeg lige har skrottet. Kan man kopiere den nye harddisk til min ssd, evt med ghost. Eller skal man ud og skaffe sig en Windows 8 cd, der svarer til den der er installeret i den pc man nu køber
Du kan godt kopiere den HDD som kommer med maskinen over på en SSD

Så bruger du vejledning her og slå defrag fra, når du har clonet disk (f.ex med CloneZilla)

http://www.sevenforums.com/tutorials/32 ... n-off.html

Det er ikke så svært.

[tag]Zippo_RTR[/tag] Takker for den defrag info, det var jeg ikke opmærksom på, og DELL er heller ikke på deres laptop med Win7 preinstall, for defrag var skam aktiveret i schedule her.

Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

Ny Bærbar

Indlæg af Zippo_RTR » 12 dec 2014 09:48

pendec skrev:
Jeg tror du misforstod ham her ;) Han mener vel den nye harddisk som følger med ny pc, og så smide en SSD i maskinen istedet?


Du kan godt kopiere den HDD som kommer med maskinen over på en SSD

Så bruger du vejledning her og slå defrag fra, når du har clonet disk (f.ex med CloneZilla)

http://www.sevenforums.com/tutorials/32 ... n-off.html

Det er ikke så svært.

[tag]Zippo_RTR[/tag] Takker for den defrag info, det var jeg ikke opmærksom på, og DELL er heller ikke på deres laptop med Win7 preinstall, for defrag var skam aktiveret i schedule her.
Hehe jah.. du har ret ;)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Ny Bærbar

Indlæg af Aaen » 12 dec 2014 09:53

Ok så blev jeg lidt klogere :)
Der er jo osse fordelen ved at installerer selv, at alt det ekstra bræk der normalt følger med en ny pc er væk :great:

Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

Ny Bærbar

Indlæg af Zippo_RTR » 12 dec 2014 11:01

Aaen skrev:Ok så blev jeg lidt klogere :)
Der er jo osse fordelen ved at installerer selv, at alt det ekstra bræk der normalt følger med en ny pc er væk :great:
Nemlig.. :)

Det er tit det der gør computeren bliver meget ustabil..

Da det er nogle virkelig dårlig lavet programmer fra producenten..


pendec

Ny Bærbar

Indlæg af pendec » 12 dec 2014 11:28

Aaen skrev:Ok så blev jeg lidt klogere :)
Der er jo osse fordelen ved at installerer selv, at alt det ekstra bræk der normalt følger med en ny pc er væk :great:
Ikke at glemme alt det lort folk selv smider ind over årene og aldrig får ryddet og eller gjort særtligt meget ved gamle programmer og temporære filer osv.. Så at starte fra bunden er helt sikker også en god løsning men er man i tidsnød så var din oprindelige ide jo god nok, og ssd'n vil jo booste en billig slave som ikke har fået løbesko på fra butikken.

Bonde32
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 dec 2011 12:30
Mit fyr: Baxi solo Innova 30 STD
Areal: 136+overetage ca 60
Brændsel: Blandet løv og græntræ
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: ca 25 rummeter
Geografisk sted: Hobro

Ny Bærbar

Indlæg af Bonde32 » 12 dec 2014 14:58

Angående pc til 4k
For et par år siden kiggede jeg selv på bærbar.
Fik af vide at EDB mand der leverer til en del erhverv at de test man kan finde forskellige steder over hvilket mærke med mindst fejl. Disse tests er erhvervsmodeller, og i dit prisleje vil det være en consumer udgave du for og dermed næsten lige meget hvilket mærke man vælger, hvis man vil vælge efter fejlrate/stabilitet.
Men ellers vil mene ud og røre ved tastaturet, hvordan er det skal det være med nummerisk tastatur, hvad størrelse skærm, og som andre har skrevet Med ram og processor i3 som minimum

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Ny Bærbar

Indlæg af Aaen » 12 dec 2014 15:11

Det jeg har i tankerne lige pt er noget til 3500-4000. tror sådan set at alle man kan finde i det prisleje er ok, til mit brug. og så giver det ikke mening at købe noget til det dobbelte, det holder jo ikke dobbelt så godt, eller er "Dobbelt så fremtidssikret" mht prosessorkraft og sådan.

Jeg tror det bliver en 15" med enten en i3 eller i5, gerne 8 gb ram og en SSD.

Jeg kan ikke helt finde ud af om der er forskel på de forskellige generationer af i3 og i5? Er den nyeste i3 bedre en en af de tidligere i5? eller er det foldstændigt ligemeget?


Besvar