Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ethernet point to point

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ethernet point to point

Indlæg af Tom_AT » 13 okt 2014 21:37

John Skov Jensen skrev:Jeg har i dag internet i mit værksted til min radio samt til lidt internet søgning på en gammel Compaq laptop. Der er ca. 30m i luftlinje mellem min router der står i huset og min internet radio. Forbindelsen går i dag via et sæt homeplugs der kommunikerer via et 16¤ kraftkabel i jorden. Men forbindelsen er ikke klippestabil, om end den kan klare ca 7Mbit ned når det kører. Jeg har prøvet wifi, både som en tunet og flashet linksys med lange antenner og med en linksys wifi repeater. Begge dele betydeligt ringere end mit sæt homeplugs da der er mange murede vægge mellem routeren og radioen.
Jeg leder måske efter et par wifi antenner der er meget retningsbestemte og kan overføre signalet frem og tilbage med god hastighed og stabilitet. Antennerne vil kunne "se" hinanden

Findes sådanne antenner/paraboler til wifi? Og hvis de gør, er der nogen bestemte man skal kikke efter?
John, i stedet for alt det stads skal du bare have dig en router med ordentlig wifi.
fx denne http://www.edbpriser.dk/router/asus-rt- ... 32794.aspx


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Ethernet point to point

Indlæg af Flammen » 13 okt 2014 21:44

min nanostation er en 5ghz, og den trækker fint igennem en gipsvæg og etanittag. vil tro at 2ghz modellen kan det samme

pendec

Ethernet point to point

Indlæg af pendec » 13 okt 2014 21:46

Jobak skrev: Det er egentlig en lille 1 ports router og incl POE.
Jeg har dog ikke lige fundet ud om man bare skal bruge 2 af disse.
Masser af info på det store internet icon_cheesygrin.gif
Loco
John Skov Jensen skrev:Skal de kunne se hinanden eller kan den også sende gennem murstensvægge?
Tror du skal bruge 2 stk. for at det kører optimalt. ellers er det bare en AP med kort rækkevidde.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ethernet point to point

Indlæg af Zarge » 13 okt 2014 23:36

altså der er jo mange løsninger... hvis det var mig ville jeg købe to "links" eks Ubiquiti - NanoStation Loco M5 eller M2 2(2,4 eller 5ghz)
Den ene sætter du op som AP og den anden som klient. Altså har du i praksis en "trådløs ledning" Den ene kobler du til din router, og den anden til en switch og ud fra den kan du så koble det du lyster...
Jo det koster lidt, men det er sgu noget nemmere end et kabel...
Et alternativ kan være tplink TL-WA7510N De er noget billigere http://www.edbpriser.dk/access-point/tp ... 95699.aspx og fungere på samme måde som de andre, dog er de ikke nær så avancerede, men det har du jo heller ikke behov for... Jeg har faktisk lige her til aften gjort et sæt klar som en kammi skal ud montere mellem to bygninger... Jeg har tidligere haft et sæt kørende som test på knap 5km med line of sigt, de kørte 50mbit...

pendec

Ethernet point to point

Indlæg af pendec » 14 okt 2014 07:25

Zarge skrev:Jeg har tidligere haft et sæt kørende som test på knap 5km med line of sigt, de kørte 50mbit...
Kan du uddybe dette med detaljer? altså (maste)højden på opsætning? ren "line of sight" ingen skov/bygninger eller andet?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ethernet point to point

Indlæg af John Skov Jensen » 14 okt 2014 07:33

Zarge skrev:altså der er jo mange løsninger... hvis det var mig ville jeg købe to "links" eks Ubiquiti - NanoStation Loco M5 eller M2 2(2,4 eller 5ghz)
Den ene sætter du op som AP og den anden som klient. Altså har du i praksis en "trådløs ledning" Den ene kobler du til din router, og den anden til en switch og ud fra den kan du så koble det du lyster...
Jo det koster lidt, men det er sgu noget nemmere end et kabel...
Et alternativ kan være tplink TL-WA7510N De er noget billigere http://www.edbpriser.dk/access-point/tp ... 95699.aspx og fungere på samme måde som de andre, dog er de ikke nær så avancerede, men det har du jo heller ikke behov for... Jeg har faktisk lige her til aften gjort et sæt klar som en kammi skal ud montere mellem to bygninger... Jeg har tidligere haft et sæt kørende som test på knap 5km med line of sigt, de kørte 50mbit...
Det sæt du linker til, er det blot at indkøbe 2 stk og så sætte dem op access point og klient?
Ethernet kabel i r.... På dem begge og så kører det?
Det var en noget billigere løsning end frygtet icon_cheesygrin.gif
Skal de kunne se hinanden eller er murværk ikke noget problem over kortere afstande?

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ethernet point to point

Indlæg af Zarge » 14 okt 2014 07:48

pendec skrev: Kan du uddybe dette med detaljer? altså (maste)højden på opsætning? ren "line of sight" ingen skov/bygninger eller andet?
Argh jeg lod mig måske rive lidt med da jeg skrev... :$
Testen bestod i at jeg havde et link monteret på huset, og den anden på tagbøjlen på bilen som jeg så parkerede på en bakker ca 5 km væk... Jo fuld line of sight, ingen forhindringer overhovedet... Kørte lidt filer frem og tilbage etc i en lille times tid, og hurtigheden lå på de ca 50mbit så vidt jeg husker...
;-)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ethernet point to point

Indlæg af Zarge » 14 okt 2014 07:52

John Skov Jensen skrev: Det sæt du linker til, er det blot at indkøbe 2 stk og så sætte dem op access point og klient?
Ethernet kabel i r.... På dem begge og så kører det?
Det var en noget billigere løsning end frygtet icon_cheesygrin.gif
Skal de kunne se hinanden eller er murværk ikke noget problem over kortere afstande?
Det er det ja, altså de skal jo lige konfigureres når du får dem, men der er ikke så farligt;-)
Altså forhindringer gør en enorm forskel, men om det har nogen praktisk betydning er jo meget individuelt...
Hvis linjen bare er stabil betyder det jo nok ikke så meget om den kører 5 eller 50 Mbit;-)
Husk forresten at sætte landekoden til USA, så sender den med 17db mod 8db ;-) nej nej det må man ikke... Ups0:)

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Ethernet point to point

Indlæg af svsommer » 15 okt 2014 16:08

Hej jeg har installeret NanoStation Loco M2
du skal bruge to af dem men du skal så samtidige være obs på du kun kan køre med 64bit kryptering hvis jeg husker ret.
http://wiki.ubnt.com/BeansTalk_PtP_Laye ... dge_Direct
mvh
svsommer

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ethernet point to point

Indlæg af John Skov Jensen » 15 okt 2014 17:22

svsommer skrev:Hej jeg har installeret NanoStation Loco M2
du skal bruge to af dem men du skal så samtidige være obs på du kun kan køre med 64bit kryptering hvis jeg husker ret.
http://wiki.ubnt.com/BeansTalk_PtP_Laye ... dge_Direct
Hvor lang har du imellem dem? Murværk eller andet? Og de er stabile ved hvilken hastighed?


Besvar