Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Linux - nogen, der bruger det?

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 19 mar 2024 10:38

@Smoelfen MS er også dygtige til at designe, så programpakker kan flettes sammen, så flere penge, igen skal op af lommerne. De kan også på en eller anden måde, få mange brugere og IT-folk til at tænke MS-agtigt, så der ikke er andet der kan bruges. Var på et outlook seminar for mange siden og blev forbløffet over, at folk af og klappede, når der oppe fra podiet, blev nævnt nogen features - det, havde jeg det underligt med.

Wow, så du omskrev kildekode til hardware, så er du virkelig hardcore. Jeg er på et mellemniveau og det er C99 og GNU compiler, jeg bruger. Jeg hygger mig med alt muligt i C, men har i dag sat en lille relationsdatabase i drift til min kones firma, hvor alt er i C - brugerflade, filformat, redigering, søgning, sortering, tabeller, forespørgsler, formularer og rapporter skærm/papir. Så jeg vil inden for et mikrosekund få at vide, hvis der er noget, som fruen ikke er tilfreds med... :)

1998, det er den længste oppetid, jeg har fået kendskab til - godt gået!


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Smoelfen » 19 mar 2024 15:04

Kalechen skrev:
19 mar 2024 10:38
Wow, så du omskrev kildekode til hardware, så er du virkelig hardcore. Jeg er på et mellemniveau og det er C99 og GNU compiler, jeg bruger. Jeg hygger mig med alt muligt i C, men har i dag sat en lille relationsdatabase i drift til min kones firma, hvor alt er i C - brugerflade, filformat, redigering, søgning, sortering, tabeller, forespørgsler, formularer og rapporter skærm/papir. Så jeg vil inden for et mikrosekund få at vide, hvis der er noget, som fruen ikke er tilfreds med... :)
Nej, jeg er ikke hardcore, det er mere dig @Kalechen der er hardcore og sej :-) Jeg har ikke tålmodighed til at skrive mere end 20 - 30 linjers kode før det går galt, og hvis du så også skal have konen kiggende dig over skulderen, tror jeg jeg ville blive særdeles ubehagelig Drogar-BlackEye(LBG).gif Når jeg har skrevet noget kode og det virker så mister jeg interessen og prøver at finde en undskyldning for at lave andet, mere sjovt icon_cheesygrin.gif 2500 linjer, det er jo vildt. Kan du give et eksempel på dit brugerinterface ( et screenshot eks. ) Sidder selv med et gammelt Perl script på 884 linjer, det er mere en rigelig og nu er der nogen som synes jeg skal skrive det om til Phyton.... Måske en opgave for en tur gennem ChatGPT :P

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 20 mar 2024 10:15

Ja, hvad gør man ikke for at være i kridthuset. :) Vi har bestået ægteskabtesten, da vi kan samle et noget avanceret Ikea klædeskab, uden nævneværdige knaster.

Jeg får en ret god følelse, når jeg har kodet noget, der bare spiller. Modsat, når jeg bøvler med især logiske fejl og compileren "hvæser" ad mig... Men stædighed gør, at jeg kommer tilbage hele tiden med nye ideer, indtil "bæstet" giver sig. Og synderen er jo ret nem at finde i spejlet...

Perl har jeg aldrig rørt ved, men havde en tur med Python og vi var slet ikke kompatible. Billedet, jeg har vedhæftet, hvor hver eneste pixel er "hjemmelavet" og er skrevet i C++, og ca. 5000 linjer og noget mindre programmeringserfaring - kunne i dag nok koge det ned til måske 3000 linjer, men har droppet OOP (objekt orienteret programmering).

ChatGPT bruger jeg til boilerplates/skabeloner, sparer jeg en masse tid på opslag og søgninger. Kode, som ChatGPT fremstiller kan være ligefra fin til det værste makværk, man kan forestille sig. Den smider noget kode fra sig og jeg ændrer koden, så den bliver tilregnelig. AI kommer tit med vilde påstande eller som AI folkene sige: Den hallucinerer, jeg vil sige direkte falsk eller måske endda løgn. :)

C, som jeg programmerer i nu, bliver bl.a. brugt til at lave Python med, men Python er meget langsommere. En eks. MS system-programmør lavede en "dragrace" mellem godt C++ og Python, hvor Python brugte ca. 15 minutter og C++, kunne have været C, brugte et tiendedel sek.

Da jeg skulle konvertere filformat fra den gamle database til den nye brugte mit C program ca. 0,025 sek. for at cykle igennem 4 filer på omtrent 1,5 mill. tegn og ændre ca. 1500 bytes (æøåÆØÅ) på forskellige positioner i filerne. Kører jeg det igen er det få tusindedele. Her foregår det på virtuel PC, som er langsommere end en i3.

Billedet består af 4 vinduer og det aktive vindue vises titel altid med grøn baggrund. Det øverste vindue, viser aktuel kunde med en evt. aktuel ordre. Vinduet lige under, viser evt. aktuelle ordrer, der ikke er afsluttet. Det nederste vindue viser evt. afsluttede ordrer og evt. billeder. Det vindue var virkelig en gang maraton, da afsluttede ordrer kan fylde mere end vinduet og derfor skal kunne scrolle op og ned. Koden forespørger i filerne om afsluttede ordrer, som selvfølgelig ikke er i sekventiel rækkefølge og bygger et indeks, som bruges til scroll. Det samme gør sig gældende med søgeresultater.
Vedhæftede filer
Capture.PNG

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Smoelfen » 23 mar 2024 06:51

Lige lidt udenfor trådens oprindelige hensigt.

Jeg kan utrolig godt lide en sådan præsentation som den du viser her. Enkelt men utrolig informativ. Uden at kende til konens "business" er der mange informationer som står i klar tekst på en god enkelt måde, og så lige den grafiske link til en stol - kanon :great:

Jeg sidder og får associationer ( som det hedder i dag :roll: ) til de gamle "CRT phosphor grønne skærme fra DOS tiden", der er nogle der er begyndt at bruge denne gamle præsentations form, til en form for retro look på en ny software platform. Jeg synes der er nogle gode og sjove ideer i noget af dette, fordi man får en masse information på en enkel måde.

I dag står den for mit vedkommende i en kort stump maskinkode til en RISC processor, tror det bliver op ad bakke, solen skinner jo allerede :sol:

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Bri_Jac » 24 mar 2024 22:29

Kalechen skrev:
18 mar 2024 13:37
Som jeg husker det, har Ubuntu en menu i venstre side af skærmen, men jeg kan ikke huske om man kunne tilpasse den. Ved ikke med Ubuntu i dag, men Mint kan nærmest ændres til ukendelighed, hvis man er til det.
Ja Menuen er til venstre i Ubunti. jeg skifter ikke, orker ikke at bruge tid,på noget skift, det virker det jeg benytter, så ingen grund til at pille.
fandt lige her til aften min gamle RPI3 med Logitech media server /LMS sluttede den til, så nu kan jeg streame musik via Logitech Duet til mit B&O anlæg (som jeg også lige har tilsluttet her til aften).
Betaler for Spotify så jeg kan streame derfra.
Ellers har jeg ikke tid til at lege, jeg skal videre med husbyggeriet... fortsat god aften D'Herrer


Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 25 mar 2024 14:45

Bri_Jac skrev:
24 mar 2024 22:29
Ja Menuen er til venstre i Ubunti. jeg skifter ikke, orker ikke at bruge tid,på noget skift, det virker det jeg benytter, så ingen grund til at pille.
fandt lige her til aften min gamle RPI3 med Logitech media server /LMS sluttede den til, så nu kan jeg streame musik via Logitech Duet til mit B&O anlæg (som jeg også lige har tilsluttet her til aften).
Betaler for Spotify så jeg kan streame derfra.
Ellers har jeg ikke tid til at lege, jeg skal videre med husbyggeriet... fortsat god aften D'Herrer
Man skal ikke reparere noget der virker, siger et gammelt ord. :)

Til lykke med dit nye hus, når den tid den kommer.

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Linux - nogen, der bruger det?

Indlæg af Kalechen » 25 mar 2024 15:23

Smoelfen skrev:
23 mar 2024 06:51
Lige lidt udenfor trådens oprindelige hensigt.

Jeg kan utrolig godt lide en sådan præsentation som den du viser her. Enkelt men utrolig informativ. Uden at kende til konens "business" er der mange informationer som står i klar tekst på en god enkelt måde, og så lige den grafiske link til en stol - kanon :great:

Jeg sidder og får associationer ( som det hedder i dag :roll: ) til de gamle "CRT phosphor grønne skærme fra DOS tiden", der er nogle der er begyndt at bruge denne gamle præsentations form, til en form for retro look på en ny software platform. Jeg synes der er nogle gode og sjove ideer i noget af dette, fordi man får en masse information på en enkel måde.

I dag står den for mit vedkommende i en kort stump maskinkode til en RISC processor, tror det bliver op ad bakke, solen skinner jo allerede :sol:

Mvh Smoelfen
Helt i orden med mig. Den enkle præsentation hænger bl.a. sammen med en spøjs dysleksi(ordblindhed), som jeg dagligt "lægger arm" med. :) Jeg havde f.eks. for 30 år et hold af voksne ordblinde til undervisning dengang, det hed EDB. Så for mig, bør info selvfølgelig stå klart og tydeligt. Jeg skrev dengang et simpelt program til personer, der havde problemer med at regne eller var talblinde.

Var ikke klar over, at retro look er ved dukke op igen - spændende.

Brugerinterfaces eller brugerflader er åbenbart vanskelige discipliner. Et andet program, jeg har skrevet til konen, der bruges til udlægning af stofforbrug til hynder, står filnavnet altid med rød skrift, hvis der ikke er gemt. I dag er kutymen, at det kan man ikke se mere. Førhen blev f.eks gem/save grå når dokument var gemt. Førhen var det også normalt, at kunne du indstille forskelle "ting", blev indstillinger ikke foretaget før du trykkede ok - det gør sig gældende f.eks. Firefox. Noget helt andet er, at når vi nu alligevel er på "sidesporet", er typisk advarselstoner på kortterminaler, komfurer o.m.a. ikke kan høres af mig.

RISC stødte jeg på i midtfirserne, da min hjemme computer var Acorn BBC Model B og det var på denne computer, verdens første RISC bl.a. blev udviklet af en genial person, der i dag hedder Sophie Wilson og en computer professor Steve Furber. II dag hedder systemet ARM og mener det betyder Acorn RISC Machine og var en 32-bit CPU, der allerede fra første skridt, bl.a. blev udviklet med strømbesparende funktioner.

Konen polstrer bl.a. møbler og fremstiller/reparer hynder til både m.m.

Din avatar tyder på, at du også har været på banen et stykke tid. :)


Besvar