Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling kompressorrens

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Indstilling kompressorrens

Indlæg af nist » 25 feb 2024 22:22

Jeg har en 10kw RTB. Har skiftet pakningen i trykafbryderen, da jeg ikke turde skille fastgroede rør. Alt kører fint men der er en lille utæthed et sted i kompressor eller på fyret. Lige præcis nok til at den holder trykket lige under afbrydetrykket.
Jeg oplever derfor at kompressoren kører konstant i 10 min inden fyrt slukker for strømmen. Så den bliver unødig varm. Jeg kan se det tager 10 sek, efter 5-6 'affyringer' af luft før trykket er tilstrækkeligt til en ny omgang, men der går 2-3 min. Er det muligt at ændre tiden mellem de 3 luftventiler bliver aktiveret, så det hele kan overstås på 3 x 30 sek eller ca. deromkring. Altså en avanceret setup indstilling jeg ikke har kunne finde?
Og et tillægsspørgsmål. Efter rensning af fyret ser jeg at røggastemperatur og kedeltemperatur er næsten ens hvor der inden rensningen var en forskel på 5-6 grader. Kan man så ikke bruge denne temperaturforskel til at identificere en rense-behovs tilstand på sit fyr, f.eks 3-4 grader. Med forbehold for at jeg ikke ved hvor stor temperaturforskellen er om en uge.
/Niels


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Indstilling kompressorrens

Indlæg af pille bruger » 26 feb 2024 08:07

nist skrev:
25 feb 2024 22:22
Jeg har en 10kw RTB. Har skiftet pakningen i trykafbryderen, da jeg ikke turde skille fastgroede rør. Alt kører fint men der er en lille utæthed et sted i kompressor eller på fyret. Lige præcis nok til at den holder trykket lige under afbrydetrykket.
Jeg oplever derfor at kompressoren kører konstant i 10 min inden fyrt slukker for strømmen. Så den bliver unødig varm. Jeg kan se det tager 10 sek, efter 5-6 'affyringer' af luft før trykket er tilstrækkeligt til en ny omgang, men der går 2-3 min. Er det muligt at ændre tiden mellem de 3 luftventiler bliver aktiveret, så det hele kan overstås på 3 x 30 sek eller ca. deromkring. Altså en avanceret setup indstilling jeg ikke har kunne finde?
Og et tillægsspørgsmål. Efter rensning af fyret ser jeg at røggastemperatur og kedeltemperatur er næsten ens hvor der inden rensningen var en forskel på 5-6 grader. Kan man så ikke bruge denne temperaturforskel til at identificere en rense-behovs tilstand på sit fyr, f.eks 3-4 grader. Med forbehold for at jeg ikke ved hvor stor temperaturforskellen er om en uge.
/Niels
Man kan ikke ændre på tiden mellem de 3 ventiler åbnes.
Røg temperatur siger ikke så meget om hvordan bålet er.
Så det er ikke en god rette snor til at indstille hvornår der skal renses.
Prøv at find det sted hvor der er en utæthed i trykluften.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Indstilling kompressorrens

Indlæg af nist » 26 feb 2024 11:29

@Michael fra StokerCloud Service
Tak for svaret om ingen indstillingsmulighed for tiden mellem ventilaktiveringer.
Jeg er stadig lidt interesseret i temperaturerne på kedel og røggas.
Jeg forestiller mig at en af grundene til at man renser sin kedel ud over at den ikke skal stoppe til, må være at optimere energioverførslen til kedelvandet. Den energi der overføres til vandet komme et sted fra. Og dette sted er 1) flammen der brænder på kedelfladen og 2) røggassen der vandrer lidt rundt og som det sidste afgiver sin temperatur til temperaturføleren, inden den bidrager fornærmelig lidt til gråspurvenes velbefindende. Så hvis kedlen får mere energi og røggassen få mindre, må deres energiniveauer også nærme sig hinanden som gennemsnitsværdier, ikke som øjebliks tilstande.
Jeg vil derfor høre om du (Michael) kan angive en metode, så jeg kan udlæse samtlige opbevarede målinger af temperaturerne, og evt. andre opbevarede målinger. Så vil jeg prøve at lave lidt deep learning på nogle parametre, for måske ad den vej, at finde en ai-status på kedlens behov for rensning og evt. andre tilstande. Mon ikke tal fra et nyrenset fyr og tilsvarende oplysninger, nogle måneder senere vil kunne sige et eller andet. Så får vi bedre muligheder for at diagnosticere problemer i fyret inden det ender med driftsstop.
/Niels

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Indstilling kompressorrens

Indlæg af Fiffer » 26 feb 2024 12:07

Tror det er lidt spildte kræfter at bruge så meget energi på, hvis asken er musegrå uden hele piller i, og røgtemperatur ligger mellem 70-90 grader ved fuld last, så er der ikke meget at optimere på, andet selvfølgelig at rense kedelflader og evt. rensemekanikken . Mvh.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Indstilling kompressorrens

Indlæg af pille bruger » 26 feb 2024 12:23

nist skrev:
26 feb 2024 11:29
@Michael fra StokerCloud Service
Tak for svaret om ingen indstillingsmulighed for tiden mellem ventilaktiveringer.
Jeg er stadig lidt interesseret i temperaturerne på kedel og røggas.
Jeg forestiller mig at en af grundene til at man renser sin kedel ud over at den ikke skal stoppe til, må være at optimere energioverførslen til kedelvandet. Den energi der overføres til vandet komme et sted fra. Og dette sted er 1) flammen der brænder på kedelfladen og 2) røggassen der vandrer lidt rundt og som det sidste afgiver sin temperatur til temperaturføleren, inden den bidrager fornærmelig lidt til gråspurvenes velbefindende. Så hvis kedlen får mere energi og røggassen få mindre, må deres energiniveauer også nærme sig hinanden som gennemsnitsværdier, ikke som øjebliks tilstande.
Jeg vil derfor høre om du (Michael) kan angive en metode, så jeg kan udlæse samtlige opbevarede målinger af temperaturerne, og evt. andre opbevarede målinger. Så vil jeg prøve at lave lidt deep learning på nogle parametre, for måske ad den vej, at finde en ai-status på kedlens behov for rensning og evt. andre tilstande. Mon ikke tal fra et nyrenset fyr og tilsvarende oplysninger, nogle måneder senere vil kunne sige et eller andet. Så får vi bedre muligheder for at diagnosticere problemer i fyret inden det ender med driftsstop.
/Niels
For at bruge en temperatur som røgtemperatur til noget skal det være klart defineret hvad den skal.
Der er jo væsentligt forskel på om der måles ved 10% drift eller 100% drift.
Om det er en 10 kW brænder eller om det er 250 kW.
Derfor er røgtemperatur ikke en brugbar parameter, sådan uden videre.

Hvis du går ind og regner på energioverførslen fra helt ren kedel til 0,5 mm aske på kedelsiderne,
så er der forsvindende lidt der tabes / vides på en grundig rens,
men regner du derimod på hvad der kan spares på at optimere forbrændingen,
ved at holde en god forbrænding konstant, så kan der spares piller.

Det med at hente data ud fra styringen / StokerCloud det vil jeg overlade til andre der har brugt lang tid på det.
Søg på fora om det, for det findes.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
nist
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 07 jun 2007 23:58
Mit fyr: RTB v13
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Indstilling kompressorrens

Indlæg af nist » 26 feb 2024 18:15

Ok det giver mening med egne erfaringer med opop-kedlen førhen, hvor jeg ikke fik meget ud af at rense og i rtb'en er det sikkert først når den begynder at aske til i røgvenderne, at der opstår noget målbart.
/Niels
Verden er smuk og farlig


Besvar