Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Yannick

Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Yannick » 17 nov 2023 19:19

Hejsa folkens.

Har lige fået lavet service på fyret. Håndværkeren har foretaget ny vejning af piller.

Efter eget udsagn har han ikke foretaget anden indregulering.

Desværre står jeg nu med et fyr som har målt 0 lux mindst 15 gange siden besøget, og nogle reguleringsværdier der ligger meget langt fra før reguleringen.

Efter min klage over resultatet har han været inde og ændre pilleafvejningen igen, men værdierne er så til stadighed ret langt fra tidligere (stabile) værdier.

Hvad kan jeg gøre herfra?
tidligere lå lav på ca 1900, middel på ca 1200 og høj på ca 900 hvilket er lige omvendt af nu hvor det ligger på hhv 1150, 1200 og 1400


Yannick

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Yannick » 17 nov 2023 19:33

Hvad er i øvrigt det mest rigtige at gøre i denne situation?

https://drive.proton.me/urls/FN0VTBVB4C#qOqhYQUH7dgD

Slukke og prøve igen, eller vente på at fyret selv slukker, eller hvordan?

Yannick

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Yannick » 17 nov 2023 19:35

Nu er der ild igen, men eftersom en del piller er nået at blive ført ind uden ild, måler den nu for lavt oxygen i højlast, så den kompenserer nu i den forkerte retning er mit gæt..

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af pille bruger » 17 nov 2023 20:56

Brug den korrekte vægt på pille afvejning 6 min.
Ydelse ved 10% drift på 2 kW er for lav, prøv 2.5 kW
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Yannick

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Yannick » 17 nov 2023 21:06

pille bruger skrev:
17 nov 2023 20:56
Brug den korrekte vægt på pille afvejning 6 min.
Ydelse ved 10% drift på 2 kW er for lav, prøv 2.5 kW
Undskyld min forvirring - Hvordan kan jeg gå fra et fyr der kører stabilt, og har gjort det i flere år, til et fyr der kører sådan ved at den eneste indstilling der er ændret er pilleafvejning fra 1475 -> 1600 og to dage senere fra 1600 -> 1475?


Nedenstående billeder fanger lidt af billedet før indstilling og en del efter instilling
Lux måler
https://drive.proton.me/urls/CGEKTNFBNM#ypsPY35AJo7B

O2 wanted / actual
https://drive.proton.me/urls/DAEWSTGYHW#N0SSxnlGhSDN

Edit:
Nåh ja, og så er eltænderen skiftet


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Hjemme teori » 18 nov 2023 12:52

Du skriver efter "eget udsagn".

Tjek loggen, der kan du se hvad han har lavet og om hans udsagn er korrekt.

Men som jeg kan se det er eneste anke at den har manglet lux i lav 15 gange og ellers er der ikke rigtig noget galt med fyret?

Og ændre man afvejningen til noget korrekt, vil ilt reguleringstallene også ændre sig. Den tilpasser sig jo ilten men starter med udgangspunkt i blæsertal og afvejning og regulerer derfra. Så en ændring af afvejningen bør kun få fyret til at køre anderledes i 5-10 minutter.

Men din ilstyring er noget på overarbejde da det lader til at den skal regulere alt for meget. jeg vil sige at 10-20 % må være maks hvis fyret er ordentlig justeret. Tit er det mere, men så ved man ofte hvorfor. Hvis det feks. blæser meget, man har hældt olie i pillerne eller herden trænger til rensning.
Hvis iltstyringen tidligere har reguleret træpiller fra 1475 til 900 er det omkring 57% flere træpiller. Så er der noget med afvejning, ilttal eller blæsertal der er forkert.

Og når den går ud i lav og pillerne skal justeres så meget ned, kunne noget tyde på at ilten står for højt eller blæsertal for lavt. Er disse justeret da man man i sin tid hævede ydelse i lav ? og hæver du den til 2,5kW som Michael foreslår skal de justeres ind til dette igen!
og det skal de også ved 50% da denne hæves med ca halvdelen af det du ligger til ved 10% (og da blæsertal er noget fra linære kunne noget tyde på at dette i hvert fald ikke er gjort tidligere.)
Mvh. Sophus

Yannick

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Yannick » 18 nov 2023 13:35

Jeg er sgu lidt på bar bund her. Fyret er vel blevet indreguleret sidste gang for to år siden - Siden da har det sådan set kørt uafbrudt med den indregulering. Nej, vi har ikke afvejet hver gang vi har købt piller, men eftersom vi købtden samme mængde kilo med den samme mængde brandværdi var det ikke noget vi tillagde større betydning.
Hjemme teori skrev:
18 nov 2023 12:52
Og ændre man afvejningen til noget korrekt, vil ilt reguleringstallene også ændre sig. Den tilpasser sig jo ilten men starter med udgangspunkt i blæsertal og afvejning og regulerer derfra. Så en ændring af afvejningen bør kun få fyret til at køre anderledes i 5-10 minutter.
Hverken en korrekt afvejning eller en ikke korrekt afvejning har givet et stabilt resultat efter et døgn.
Hjemme teori skrev:
18 nov 2023 12:52
Men din ilstyring er noget på overarbejde da det lader til at den skal regulere alt for meget. jeg vil sige at 10-20 % må være maks hvis fyret er ordentlig justeret. Tit er det mere, men så ved man ofte hvorfor. Hvis det feks. blæser meget, man har hældt olie i pillerne eller herden trænger til rensning.
Hvis iltstyringen tidligere har reguleret træpiller fra 1475 til 900 er det omkring 57% flere træpiller. Så er der noget med afvejning, ilttal eller blæsertal der er forkert.
Hvad er egentlig galt i at iltstyringen regulerer så langt? Andet end at nulstillingen så rammer hårdere..
Du skriver at der er noget galt med afvejning, ilttal eller blæsertal - Hvilken tilgang benytter man sig af for at afgøre om det er ilttal eller blæsertal? Og hvordan beslutter man sig i øvrigt for ilttallene?

Hjemme teori skrev:
18 nov 2023 12:52
Og når den går ud i lav og pillerne skal justeres så meget ned, kunne noget tyde på at ilten står for højt eller blæsertal for lavt. Er disse justeret da man man i sin tid hævede ydelse i lav ? og hæver du den til 2,5kW som Michael foreslår skal de justeres ind til dette igen!
og det skal de også ved 50% da denne hæves med ca halvdelen af det du ligger til ved 10% (og da blæsertal er noget fra linære kunne noget tyde på at dette i hvert fald ikke er gjort tidligere.)
Ilt for højt eller lavt blæsertal - Giver det ikke en øgning af effekten? At sætte blæsertal op giver mere ilt? At reducere ilt giver flere piller?

Vi slås i øvrigt allerede med nok aftag af varme i forår / efterår, så jeg ville nødig have højere ydelse på lavlast?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Hjemme teori » 19 nov 2023 10:56

Som jeg skrev, en ændret afvejning betyder ikke rigtig noget når man har iltstyring, andet end at fyret starter et andet sted. Hvorpå du skriver at det ikke ændre noget. Så ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det yderliger. Men du ser det jeg forklarer og undrer dig. Det eneste du ser ændret er tallene i iltreguleringen og det beskriver du i første indlæg som en fejl - det er det ikke.

Det er ikke et problem at iltreguleringen skal justere meget, men det fortæller dig at grundindstillingen er langt fra optimal (hvilket så påvirker driften i 5-10 minutter efter opstart). Men det kan jo også tyde på en fejl i feks. lamdasonden, kan være den trænger til kalibrering eller at blæser eller dens kondensator er ved at stå af.

Vedr. det sidste - gentager du bare hvad jeg skriver? eller forstår du ikke problemet.
Ved en given ydelse skal der være en given ilt for korrekt forbrænding. Så hvis du som Michael foreslår hæver min. ydelsen skal blæsertal og ilt også justeres, ellers regulere iltstyringen bare ned i effekt for at få ilten til at passe. Du skriver at med afvejning på 1475 regulerer ilstyringen til 1900g i lav. Det betyder at selvom du har min effekt til 2kW har fyret reguleret ned med ca29% til ca 1,55kW.
I forår/efterår skal du hellere bruge tidstyring end at få fyret til at køre lav effekt, så kan du nok spare lidt piller.

Du skriver om en masse tal mm. men har du prøvet at rense luxføler, hvis det er lux der er problemet?
Mvh. Sophus

Yannick

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Yannick » 19 nov 2023 12:10

Hjemme teori skrev:
19 nov 2023 10:56
Som jeg skrev, en ændret afvejning betyder ikke rigtig noget når man har iltstyring, andet end at fyret starter et andet sted. Hvorpå du skriver at det ikke ændre noget. Så ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det yderliger. Men du ser det jeg forklarer og undrer dig. Det eneste du ser ændret er tallene i iltreguleringen og det beskriver du i første indlæg som en fejl - det er det ikke.
Jeg mente det ikke som en fejl, men en undren over hvad i alverden der er ændret for at en tidligere fungerende regulering ikke fungerer længere
Hjemme teori skrev:
19 nov 2023 10:56
Det er ikke et problem at iltreguleringen skal justere meget, men det fortæller dig at grundindstillingen er langt fra optimal (hvilket så påvirker driften i 5-10 minutter efter opstart). Men det kan jo også tyde på en fejl i feks. lamdasonden, kan være den trænger til kalibrering eller at blæser eller dens kondensator er ved at stå af.
Fair nok.

Hjemme teori skrev:
19 nov 2023 10:56
Ved en given ydelse skal der være en given ilt for korrekt forbrænding
Er det til at slå op i en tabel? Jeg har aldrig selv ændret på de hhv. 17, 12 og 8 den står til, men bare antaget at det har været korrekt.

Hjemme teori skrev:
19 nov 2023 10:56
Du skriver om en masse tal mm. men har du prøvet at rense luxføler, hvis det er lux der er problemet?
Det er da til at se at den faktiske iltmåling følger med og at der ikke er ild i fyret


Mine spørgsmål kan vel koges ned til fremgangen i reguleringen.
1. Kalibrer lambdasonde
2. Fastsæt iltprocenter - Efter tabel? Efter erfaring? Efter faktiske forhold? Fyret står i kælderen og skorsten er over 1. sal. Skorsten er i øvrigt foret
3. Fastsæt afvejning
4. Fastsæt blæsertal ved de lav, middel og høj - Er der en anbefalet forskel mellem blæser og røgsugertal? - Og hvor længe fastholder man fyret i en konfiguration for at få en idé om hvilke tal der passer?
Lad iltstyringen tage resten?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Service på fyret = Fyret kører ustabilt?

Indlæg af Hjemme teori » 19 nov 2023 12:54

Jeg tænker NBEs erfaring må være det som det er leveret med.

Problemet er jo så hvis noget er i stykker eller ikke kører som det skal, er der ændrede grund parametre, som gør at standard ikke virker.
I de ældre fyr kunne man jo kigge ned i fyret for at konstaterer om det kørte som det skulle. Det kan man ikke i en RTB og i yderste konsekvens skal der en røggastester til for at lave den justering du selv peget på. Så måler man både ilt og co2 for at opnå korrekt forbrænding, Så det tænker jeg en RTB service tekniker burde have med hvis de skal fejlsøge, men det er måske bare mig.
Mvh. Sophus


Besvar