Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Modtryk hopper op og ned

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Manden44 » 04 dec 2022 09:20

Hejsa, Kæmper en kamp med at få mit fyr til at køre på en fornuftig måde. Lige i øjeblikket er det modtrykket der konstant svinger op og ned. Har sat kompressor rens ned til ved hver 15 kg og det har hjulpet lidt men ikke nok. Aner ikke rigtigt hvad jeg kan gøre om det er min dyre fine høje skorsten ( 6,5 m) med isokern med keramik røgrør, isoleret og det hele. Når jeg tager den renselemmen nærmest fyret af så er der et sug i skorstenen ( har testes med lidt røg men ikke målt det) Modtrykket stiger afhængigt af fyret belastning jo højere kW jo højere modtryk. Bor i Dianalund så hvis der er en der har instrument til at måle suget jeg kunne låne ville jeg blive glad. Må indrømme jeg er ved at være lidt frustreret.
Er også lidt undrende over at modtryk sensoren slet ikke blive auto kalibreret mere?
Henrik fra Niløse/Dianalund

Link til fyret https://stokercloud.dk/v3/#/53951/main-page
Vedhæftede filer
14E2AD3E-DAA0-4482-A7CB-E1C37B2CB38D.jpeg


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af pille bruger » 04 dec 2022 12:09

Manden44 skrev:
04 dec 2022 09:20
Hejsa, Kæmper en kamp med at få mit fyr til at køre på en fornuftig måde. Lige i øjeblikket er det modtrykket der konstant svinger op og ned. Har sat kompressor rens ned til ved hver 15 kg og det har hjulpet lidt men ikke nok. Aner ikke rigtigt hvad jeg kan gøre om det er min dyre fine høje skorsten ( 6,5 m) med isokern med keramik røgrør, isoleret og det hele. Når jeg tager den renselemmen nærmest fyret af så er der et sug i skorstenen ( har testes med lidt røg men ikke målt det) Modtrykket stiger afhængigt af fyret belastning jo højere kW jo højere modtryk. Bor i Dianalund så hvis der er en der har instrument til at måle suget jeg kunne låne ville jeg blive glad. Må indrømme jeg er ved at være lidt frustreret.
Er også lidt undrende over at modtryk sensoren slet ikke blive auto kalibreret mere?
Henrik fra Niløse/Dianalund

Link til fyret https://stokercloud.dk/v3/#/53951/main-page
Det er tid til en kedel rens helt ned til askesneglen + rens af brænder.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Manden44 » 04 dec 2022 12:59

pille bruger skrev:
04 dec 2022 12:09
Det er tid til en kedel rens helt ned til askesneglen + rens af brænder.
Brænder er lige renset samt pillefyr kun været i drift små 2 måneder. Men vil stoppe fyret og rense fyret helt i bund incl helt ned til sneglen.

Henrik

Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Manden44 » 04 dec 2022 16:35

Manden44 skrev:
04 dec 2022 12:59
Brænder er lige renset samt pillefyr kun været i drift små 2 måneder. Men vil stoppe fyret og rense fyret helt i bund incl helt ned til sneglen.

Henrik
Nu er fyret renset helt i bund. Men der er stadig et modtryk som jeg syntes er for højt. Det er desværre min”svigersøn” som har passet fyret indtil nu så det var ret så belagt med glassod tror jeg det hedder. Han er en der bare “ved det hele” uden at vide noget som helst. Men fyret er renset så godt som muligt, røgrøret renset og brænderen renset så det undre mig der stadig er det modtryk når fyret kører op i kW ? Har vedhæftet kurven.
Fyret ryger stadig ved 100% drift og jeg kan ikke få det væk selvom jeg prøver at kalibrerer det igen og igen. Er sgu lidt træt efterhånden..
Henrik
Vedhæftede filer
904755C4-94EF-43D5-A373-E07D3876C6A0.png
5B336328-E15A-40BE-9029-5E5B0B4AF02D.png

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Pawgs » 04 dec 2022 16:42

Har du prøvet at sænke blæser tallene lidt så der er en større difference imellem blæs og sug?


Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Manden44 » 06 dec 2022 10:55

Keddel idag.jpg
Pawgs skrev:
04 dec 2022 16:42
Har du prøvet at sænke blæser tallene lidt så der er en større difference imellem blæs og sug?
Har nu sænket blæsertallene og samtidig sat kompressorrens til rens ved hver 15 kg piller. Fyrrum og herd/brænder er fulstændigt renset så har kun skorstenen tilbage som er helt ny og først taget i brug ved opstart af fyret efterår. Modtrykket er faldet meget men det ligger stadig og kører op og ned hele tiden selvom fyret kører meget stabilt med ca. 50 % belastning. (Det svinger ikke ret meget).

Mvh
Henrik

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af triumph » 06 dec 2022 14:02

Jeg kender ikke dit fyr. Men hvorfor er der glanssod.
Virker din shunt?

Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Manden44 » 14 dec 2022 19:35

Så ser det endeligt ud til jeg har fået lidt styr på fyret..😉 modtrykket kører stadig lidt op og ned men med kompressorens ved hver 15 kg ryger modtrykket slet ikke op på de værdier (400) som før. Og det er tydeligt at det var kompressorrenset der lavede forskellen. Måske mine piller ikke er af den bedste kvalitet. Men i år må man jo fyre med det man kunne få fat i.☹️😒 Har efterhånden og fået både reguleringen og O2 reguleringen kørt på plads så fyret i lange perioder kører med den samme belastning mens temperaturen holder sig stabil. Selvfølgelig når der pludselig kommer en varmt vands beholde og kalder på varme så dykker temperaturen men ikke mere en Max 5 grader og fyret får ret hurtigt temperaturen ind på plads igen. Nu skriver jeg hurtigt men en ting jeg har lært på den hårde måde her er at “hurtigt” i pillefyr Forum er noget helt andet end hvad man normalt forbinder med hurtigt. 😄😂 Døjer med lidt meget smuld i de piller jeg har gang i nu men mener jeg har set et sted herinde der beskriver hvor man skal bore nogle 4 mm huller i starten af sneglen så smuldet bliver sorteret fra.. så det er næste projekt. Tusinde tak til Pille support bruger alle hans gode råd de har hjulpet mig til at forstå et pillefyr brænder bedre…
Mvh
Henrik

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Lintz » 14 dec 2022 19:52

Manden44 skrev:
14 dec 2022 19:35
Døjer med lidt meget smuld i de piller jeg har gang i nu men mener jeg har set et sted herinde der beskriver hvor man skal bore nogle 4 mm huller i starten af sneglen så smuldet bliver sorteret fra.. så det er næste projekt.
Mvh
Henrik

Der er meget delte meninger omkring det at bore huller i røret til snegl.
Nogle mener det er bedre at hælde lidt madolie i siloen så smuld tages med hele vejen, andre sværger til hullerne.

Jeg har selv boret huller i mit rør til ekstern snegl på Scotten og det har altid fungeret godt for mig.
En del af smuldet forsætter forbi men noget af det drysser ned i en bakke - Dette er åbenbart nok til at sneglen ikke sætter sig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Re: Modtryk hopper op og ned

Indlæg af Manden44 » 15 dec 2022 09:01

Lintz skrev:
14 dec 2022 19:52
Der er meget delte meninger omkring det at bore huller i røret til snegl.
Nogle mener det er bedre at hælde lidt madolie i siloen så smuld tages med hele vejen, andre sværger til hullerne.

Jeg har selv boret huller i mit rør til ekstern snegl på Scotten og det har altid fungeret godt for mig.
En del af smuldet forsætter forbi men noget af det drysser ned i en bakke - Dette er åbenbart nok til at sneglen ikke sætter sig.
Tak for svaret... Går ud fra det er i starten af røret på sneglen huller skal bores? Men også den med olien er værd at teste gætter på at gammel motorolie og kan bruges da det jo bare er smuldet der skal bindes sammen med pillerne...


Besvar