Udgang/signal når RTB er i drift

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af svanggaard »

Hej Alle

Jeg har en kombiinstallation RTB pillefyr og ATMOS fastbrændsel. P.T. kører jeg gennem RTB når fastbrændsel er i drift (akkutank er varm). RTB slukker da temperatur er opnået - det fungerer rigtig fint. Det giver dog det problem, at der tabes en del varme i RTB - pillefyret kommer til at fungere som radiator.

Jeg har fra start installeret et par motorventiler som skulle give mulighed for at koble pillefyret helt ud af kredsen. Der er dog først nu jeg skal til at rode med at tilkoble ventilerne elektrisk.

Det absolut enkleste ville være hvis der fandtes en udgang på RTB (v13) som simpelthen skifter tilstand efter om fyret kører eller ej. Dvs."ON" hvis der bruges piller, ellers OFF. Det er en rigtig fin løsning i mit tilfælde.

Hvis det skulle være helt perfekt kunne jeg også bruge en udgang som viser status for ugeplanen -ON hvis fyret må starte, OFF hvis fyret ikke må starte ihht. ugeplanen.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen måde jeg kan opnå nævnte signaler. Overser jeg noget eller har i gode idéer?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af pille bruger »

svanggaard skrev: 03 maj 2020 19:14 Hej Alle

Jeg har en kombiinstallation RTB pillefyr og ATMOS fastbrændsel. P.T. kører jeg gennem RTB når fastbrændsel er i drift (akkutank er varm). RTB slukker da temperatur er opnået - det fungerer rigtig fint. Det giver dog det problem, at der tabes en del varme i RTB - pillefyret kommer til at fungere som radiator.

Jeg har fra start installeret et par motorventiler som skulle give mulighed for at koble pillefyret helt ud af kredsen. Der er dog først nu jeg skal til at rode med at tilkoble ventilerne elektrisk.

Det absolut enkleste ville være hvis der fandtes en udgang på RTB (v13) som simpelthen skifter tilstand efter om fyret kører eller ej. Dvs."ON" hvis der bruges piller, ellers OFF. Det er en rigtig fin løsning i mit tilfælde.

Hvis det skulle være helt perfekt kunne jeg også bruge en udgang som viser status for ugeplanen -ON hvis fyret må starte, OFF hvis fyret ikke må starte ihht. ugeplanen.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen måde jeg kan opnå nævnte signaler. Overser jeg noget eller har i gode idéer?
Kunne du bruge udgangen til cirkulations pumpen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af svanggaard »

Desværre kan jeg ikke bruge udgang til cirkulationspumpen. Når jeg sender varmt vand (fra fastbrændsel) til returen i RTB blver RTB aldrig kold nok til at slukke for pumpen.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af 383CI »

Jeg havde samme behov for tid siden. Der valgte jeg at bruge en ledig udgang fra fyret, sætte den op til røgsuger og lade denne "røgsuger" køre 100% drift på alle 3 niveauer.
Så alt efter om der er røgsuger i din eller ej, var det en ide?

Da jeg havde 2 varmekilder på næsten samme måde kunne jeg kun koble den ene ind af gangen. Hvis du køre på RTB er det en overvejelse værd om fastbrændsel skal kobles ud, så ledes fyrene står parrelet i stedet for serie. Uden at vide det læser jeg det som de står i serie nu så returen ryger gennem fastkedlen uanset. Hvis fastkedlen så er varm nok kobler du RTBèn ud.
EN differance termostat ville kunne vælge den af kedlerne der er varmest, og evt. stoppe RTBèrne via "Ekstern kontakt" og koble denne ud, når du fyre med pinde.

Vær i øvrigt opmærksom på ikke at få koblet rundt således fyret ikke har adgang til trykudligning og sikkerhedsventil, men når det er fastbrændsel er anlægget nok åbent?


Hvis der skal forlænges nogle følere er almindelig lampeledning umiddelbart et ulovligt valg
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af T-mek »

383CI skrev: 04 maj 2020 08:07 Jeg havde samme behov for tid siden. Der valgte jeg at bruge en ledig udgang fra fyret, sætte den op til røgsuger og lade denne "røgsuger" køre 100% drift på alle 3 niveauer.
Så alt efter om der er røgsuger i din eller ej, var det en ide?

Da jeg havde 2 varmekilder på næsten samme måde kunne jeg kun koble den ene ind af gangen. Hvis du køre på RTB er det en overvejelse værd om fastbrændsel skal kobles ud, så ledes fyrene står parrelet i stedet for serie. Uden at vide det læser jeg det som de står i serie nu så returen ryger gennem fastkedlen uanset. Hvis fastkedlen så er varm nok kobler du RTBèn ud.
EN differance termostat ville kunne vælge den af kedlerne der er varmest, og evt. stoppe RTBèrne via "Ekstern kontakt" og koble denne ud, når du fyre med pinde.

Vær i øvrigt opmærksom på ikke at få koblet rundt således fyret ikke har adgang til trykudligning og sikkerhedsventil, men når det er fastbrændsel er anlægget nok åbent?


Hvis der skal forlænges nogle følere er almindelig lampeledning umiddelbart et ulovligt valg
Forlænges der følere lokalt ved fyret er lampeledning vel ok ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af svanggaard »

Det er ikke en helt tosset idé at bruge udgangen til røgsuger. I mit tilfælde er udgangen dog allerede i i brug da RTB er født med røgsuger.

I mit tilfælde sidder de 2 fyr i hvert sit kredsløb.
fyr-kredsløb.png
. Fastbrænselsfyret er ikke tegnet ind, men er koblet på akkutanken.

RTB sidder i kreds ind mod huset. Fastbrændsel sidder med egen lukket ekspansion / akkutank. Når der fyres i fastbrændsel afleveres varmen til retur fra hus-kredsløbet via en varmeveksler.

På billedet styrer motorventil MV1 om afgang fra varmeveksler skal gå direkte til huset eller via pillefyret. På den måde kan jeg udnytte alle temperaturer i akkutanken.

Akkutank > 60Grader: Ren Fastbrændselsdrift
Akkutank < retur fra huset: Ren pilledrift
Akkutank > retur fra huset < 60 grader: Forvarmning af vand til pillefyr.
(I praksis kører pumpe P3 når akkutanken er mindst 5 grader varmere end retur fra huset).

Det ender nok med at jeg bruger ekstern kontakt i pillefyret som du foreslår. Det løser udfordringen med at stoppe pillefyr og skifte motorventiler.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af 383CI »

svanggaard skrev: 04 maj 2020 08:54 Det er ikke en helt tosset idé at bruge udgangen til røgsuger. I mit tilfælde er udgangen dog allerede i i brug da RTB er født med røgsuger.

I mit tilfælde sidder de 2 fyr i hvert sit kredsløb. fyr-kredsløb.png. Fastbrænselsfyret er ikke tegnet ind, men er koblet på akkutanken.

RTB sidder i kreds ind mod huset. Fastbrændsel sidder med egen lukket ekspansion / akkutank. Når der fyres i fastbrændsel afleveres varmen til retur fra hus-kredsløbet via en varmeveksler.

På billedet styrer motorventil MV1 om afgang fra varmeveksler skal gå direkte til huset eller via pillefyret. På den måde kan jeg udnytte alle temperaturer i akkutanken.

Akkutank > 60Grader: Ren Fastbrændselsdrift
Akkutank < retur fra huset: Ren pilledrift
Akkutank > retur fra huset < 60 grader: Forvarmning af vand til pillefyr.
(I praksis kører pumpe P3 når akkutanken er mindst 5 grader varmere end retur fra huset).

Det ender nok med at jeg bruger ekstern kontakt i pillefyret som du foreslår. Det løser udfordringen med at stoppe pillefyr og skifte motorventiler.
Det er, meget tæt på, et setup jeg lavede for en makker. Han har dog 3 varmekilder, fastfyr, varmepumpe og solvarme. Alt sammen kun på centralvarmesystemet.
Det køre helt skarpt med 2 https://www.aliexpress.com/item/32839809133.html der styre zoneventiler.

Mit eget setup køre med sol og fyr, dog koblet noget mere komplext op men grundlæggende samme funktion. At få pillefyret til at æde mindst mulige piller.

Jeg kan ikke helt lure hvordan du har lavet setuppet med "faste temperatur indstillinger" men den termostat der indikerer akkutank > 60 vil jo også kunne slukke fyret på "ekstern kontakt" og/eller du kan bruge funktionen "ekstern temperatur" til at stoppe fyret. På mit setup bruger jeg begge funktioner, huset kan stoppe fyret hvis ikke det skal bruge varme, (dog kun for/efterår) og ekstern temperatur stopper det hvis solvarmen kan leverer over 60 grader.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af svanggaard »

Temperaturerne styres efter disse principper:

V3 er kedelshunt. Sørger for at retur til RTB er ca. 60Grader. RTB har setpunkt 70 grader. Jeg kører lidt højere setpunkt i RTB for at få røggas temperatur lidt op. Skorstenen har stor lysning - så en kold dag skal temperaturen lidt op for at få ordentligt træk.

V2 sørger for at fremløb til hus er 60Grader (selvom fyret leverer 70 grader). Når der køres pilledrift blandes der lidt koldt returvand i fremløbet til huset via MV2.

Når der køres ren AKKU-drift lukkes MV2 og MV1 skifter så "vandet løber nedad". V1 sørger for at fremløb mod hus er begrænset til 60 Grader - selvom akkutanken er op til 90 Grader varm.

Pumpen P3 kører så længe at akkutanken er varmere end retur fra huset.

I går eftermiddag kom jeg hjem til flg. scenarie:

Hus retur 29.4 grader
Akkutank 44.2 grader
Afgang fra varmeveksler 38 Grader
Pillefyr i drift.

Dvs at selvom akkutanken er halvkold formår systemet stadig at forvarme vandet til pillefyret. Temperaturen hæves ca 8.5 Grader inden det når RTB pillefyr. Det forventer jeg at kunne spare mange piller på. icon_cheesygrin.gif
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Udgang/signal når RTB er i drift

Indlæg af svanggaard »

Hermed en opdatering på den endelige løsning - hvis nogen skulle få brug for noget lignende.

Jeg fandt aldrig en udgang på RTB som kan bruges direkte. Det endte derfor med at jeg koblede en trappeautomat/trapperelæ parallelt med pillesneglen. Trapperelæ bruges normalt i trappeopgange til at tænde lyset - og holde det tændt i nogle minutter.

Når pillesneglen starter aktiveres trapperelæet. Hver gang pillesneglen aktiveres nulstilles timeren i trapperelæet. Dvs. at relæet trækker når pillesneglen starter og forbliver trukket indtil sneglen har stået stille i ca. 10 min (RTB-fyret stoppet). Tiden kan justeres, men passer meget godt på den tid RTB bruger på nedlukning.
diagram-trapperelae.png
Det er let/billigt at skaffe erstatning for anvendte komponenter hvis noget brænder af. Relæerne er placeret i boks og tilsluttet forsyning med CEE-stik (serviceafbryder).
IMG_20200510_182954.jpg
Systemet har kørt i et par dage og ser ud til at fungere efter hensigten.

Besvar