Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af lamborg » 26 mar 2020 17:08

Undskyld men tablet og styringen kan ikke forbinde med hinanden udenom en router . Der skal være en lan ip for at skabe forbindelsen . Hvis man har routeren stående ved fyret den behøver ikke have wan adr så er det fint at stå ved fyret men hvis han kører over sin trådløse router som han har på sin wan forbindelse så er det lige meget hvis den står et helt andet sted i huset . Og har man en lille lokal router som kun søger for forbindelsen mellem tablet og fyr så skal den stadigvæk genstartes for at begge del trækker en ny ip adr så de kan snakke sammen. Du kan også risikere at styringen har en ip adr på hovedrouteren og tablet har trukket en på den anden router så har begge wifi men kan ikke snakke sammen da tablet ikke kan finde styringen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af pille bruger » 26 mar 2020 17:18

lamborg skrev:
26 mar 2020 17:08
Undskyld men tablet og styringen kan ikke forbinde med hinanden udenom en router . Der skal være en lan ip for at skabe forbindelsen . Hvis man har routeren stående ved fyret den behøver ikke have wan adr så er det fint at stå ved fyret men hvis han kører over sin trådløse router som han har på sin wan forbindelse så er det lige meget hvis den står et helt andet sted i huset . Og har man en lille lokal router som kun søger for forbindelsen mellem tablet og fyr så skal den stadigvæk genstartes for at begge del trækker en ny ip adr så de kan snakke sammen. Du kan også risikere at styringen har en ip adr på hovedrouteren og tablet har trukket en på den anden router så har begge wifi men kan ikke snakke sammen da tablet ikke kan finde styringen .
Jo, styring og tablet skal og kan forbinde, også uden internet. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af lamborg » 26 mar 2020 17:31

Ja ja fyn det har jeg forstået :-) Men der må jo være en ip forbindelse mellem dem og der er vil ikke bygget ind i styringen . En router selvom den er lille fylder da en del :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af C@sper » 26 mar 2020 20:51

Nå, jeg ringede til dem jeg troede vidste mest om dette issue, og jeg blev sendt til NBE´s support afdeling. Hurtig respons, og vi fik klaret skærene.
På printkortet på fyret, står serienummeret og password. Man skal lige være OBS på det password IKKE er til at forbinde wifi fra fyret, til tablet´en.
Først sikrer man sig at den nye tablet ikke har adgang til andre wifi netværk - kun RTBxxxxx. Ydermere SKAL placerings tjenesten også slåes til.
Så taster man universalkoden ind for at forbinde til fyret.
Slutteligt skal man starte app´en op, og her skal man så taste brugernavn og password ind, som står på fyrets typeplade, eller på printkortet.
Hvor om alting er, så fungerer lortet igen icon_cheesygrin.gif

Tak for input folks...

pendec

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af pendec » 27 mar 2020 06:57

lamborg skrev:
26 mar 2020 17:31
Ja ja fyn det har jeg forstået :-) Men der må jo være en ip forbindelse mellem dem og der er vil ikke bygget ind i styringen . En router selvom den er lille fylder da en del :-)
Og det er der :) RTB kører på sin egen AP, og deraf har den også en AP som tildeler eget ip segment, og derfor kan tablet og RTB tale sammen, og udover det, så skal man have en internet forbindelse for at tale med RTB over internet men lokalt er det en AP, ikke en router.

En router, er i navnets forstand en enhed som flytter noget til forskellige veje (router det) , og ikke nødvendig for at RTB fungerer, bare den har sin DHCP server kørende så er alt ok.
Her er der bare behov for et lokalt netværk, som RTB via wifi giver tablet adgang til så de 2 altid kan tale sammen på et LAN .


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af lamborg » 27 mar 2020 17:16

Ja det var fordi jeg tænkte på min egen som køre via mit lan på min hovedrouter . Men det er jo en v10 som er opgarderet til v13 så jeg var ikke klar over at der var et ap i den nye v13 . Men så giver det jo mening at stå tæt på som fyn fortalte .
Tak fordi du fortalte mig hvad en router er . Nu har jeg godt nok arbejdet på TDC datadøgncenter (NOC) først i århus siden på borups alle i kjøbenhavn fra 1997 til 2014 men jeg kunne jo have glemt det :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Manden44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 okt 2022 15:27
Modtaget likes: 1 gang

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af Manden44 » 08 nov 2022 19:36

Hejsa,
Har nøjagtigt samme problem. Har en tablet placeret lige ved siden af fyret men kan ikke logge på styringen med de koder der står på kortet. Kan man forlænge selve ledningen som fungerer som en antenne så signalet bliver stærkere? Jeg har ikke ret meget forstand på accespoints osv men er midt i en indkøring af fyret så ikke sjovt at miste forbindelsen helt. Har haft en extender på som har sat styringen på nettet men den er også hoppet af af en eller anden årsag.
Gamle Henrik (ikke edb nørd)

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: BS+ 16kw kaput tablet (styring)

Indlæg af C@sper » 08 nov 2022 21:27

Manden44 skrev:
08 nov 2022 19:36
Hejsa,
Har nøjagtigt samme problem. Har en tablet placeret lige ved siden af fyret men kan ikke logge på styringen med de koder der står på kortet. Kan man forlænge selve ledningen som fungerer som en antenne så signalet bliver stærkere? Jeg har ikke ret meget forstand på accespoints osv men er midt i en indkøring af fyret så ikke sjovt at miste forbindelsen helt. Har haft en extender på som har sat styringen på nettet men den er også hoppet af af en eller anden årsag.
Gamle Henrik (ikke edb nørd)
Jeg fandt ud af at login koden som skal tastes ind når man kobler en ny enhed til styringen på fyret, den var forkert. Det var en universal kode som jeg blev opmærksom på ved et tilfælde i en youtube video fra hedestoker. Det var noget i retning af 0123456, men det må du ikke hænge mig op på.
Fyret er til dato aldrig kommet online, og det har jeg det egentlig fint med. Det kører bare derud af hvis man lader "pilfingeren" blive væk fra fyret.


Besvar