Udskiftning af gammel fyr

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Udskiftning af gammel fyr

Indlæg af Troldmand. »

Bliver det rigtigt koldt, skal sådan et spøgelse af et 30kwh fyr, vel have minimum 6 sække 16kg piller losset i tanken i døgnet.
Med sådan et forbrug, burde der vel samtidig tænkes i tankanlæg til langtidsdrift.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Udskiftning af gammel fyr

Indlæg af lamborg »

Når det er rigtigt koldt og der er fuld gang i hele huset i weekenderne så bruger jeg op til 120 kg i døgnet . Min silo er 320 kg altså kan jeg kører to dage inden jeg skal fylde på igen men det er nu ikke så slemt som nogen gerne vil have det til at lyde . Det tager 5 min og er nu ikke noget særligt slæb . Men er man sofa dyr med spagittiarme ja så kan det jo lyde voldsomt . Jeg har et pelvac anlæg men det er ude af drift i øjeblikket fordi det venter på at ejeren tager sig sammen og bygger nogen siloer op så den kan trække af sig selv. Grunden til at han ikke har så travlt er nu nok at det i hverdagen er ligegyldigt men det er rart når man evt er på skiferie :-).
Jeg har lige været nede og rense i bund i fyret det tog 20 min selvom der var aske efter 4 tons piller i den . Gider ikke rense så meget mere som jeg gjorde i starten . Herden er mit pejlemærke . Når det når op til den så må jeg hellere tage mig sammen . Og ja jeg ved at det ikke er så økonomisk men det vil jeg skide på . Livet er sgu for kort til at gå og være en fedterøv :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Udskiftning af gammel fyr

Indlæg af Lintz »

lamborg skrev: 13 mar 2019 16:00 Når det er rigtigt koldt og der er fuld gang i hele huset i weekenderne så bruger jeg op til 120 kg i døgnet . Min silo er 320 kg altså kan jeg kører to dage inden jeg skal fylde på igen men det er nu ikke så slemt som nogen gerne vil have det til at lyde . Det tager 5 min og er nu ikke noget særligt slæb . Men er man sofa dyr med spagittiarme ja så kan det jo lyde voldsomt . Jeg har et pelvac anlæg men det er ude af drift i øjeblikket fordi det venter på at ejeren tager sig sammen og bygger nogen siloer op så den kan trække af sig selv. Grunden til at han ikke har så travlt er nu nok at det i hverdagen er ligegyldigt men det er rart når man evt er på skiferie :-).
Jeg har lige været nede og rense i bund i fyret det tog 20 min selvom der var aske efter 4 tons piller i den . Gider ikke rense så meget mere som jeg gjorde i starten . Herden er mit pejlemærke . Når det når op til den så må jeg hellere tage mig sammen . Og ja jeg ved at det ikke er så økonomisk men det vil jeg skide på . Livet er sgu for kort til at gå og være en fedterøv :-)
Alt andet lige vil jeg mene at det er rarest hvis man har silo til minium en uges forbrug. Det kniber herhjemme når det er aller-koldest så kan det række fra Søndag til Torsdag når jeg kommer hjem igen. Men som du selv skriver behøver det ikke at være så slemt. Går man alligevel forbi fyret i løbet af dagen så kan der jo snildt smides en sæk i.
Jeg ligger vel i snit på 7 til 8 tos årligt men hvis trådstarter skal op omkring det dobbelte vil jeg nok tænke på et siloanlæg hvor der ikke skal slæbes det samme. Måske bigbags der bliver hældt i eller piller der bliver blæst ind. Skal det blæses ind skal man nok også være opmærksom på at fyret kan klare lidt mere smuld.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Udskiftning af gammel fyr

Indlæg af lamborg »

Det er dog utroligt at folk er så bange for lidt bevægelse selvom de fiser rundt i motionscenter og spæner rundt . Jeg er 62 år gammel og har fyret med piller siden 2012 og jeg er sgu ikke slidt ned af den grund :-)..
Må bare konstatere at man er omgivet af "SVAGPISSERE" :-) :-) :-) ( Det er for sjovt men jeg må hellere skrive det for at undgå en gyllestorm :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Andre1234
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 6
Tilmeldt: 09 mar 2019 02:28
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 8000
Årligt forbrug: 8

Re: Udskiftning af gammel fyr

Indlæg af Andre1234 »

Tak for jeres tilbagemeldinger jeg må ud på marked og se hvad de forskellige pusher kan tilbyde piller bliver det

Besvar