Hvilke piller til RTB 80

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
carlsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

Hvilke piller til RTB 80

Indlæg af carlsen »

Hej jeg roder lidt med en RTB 80 der laver varme på arbejde.
Jeg har problemer med at det går ud og at der ikke er lys på lysføleren.
Nu skal jeg snart have nye piller og vil høre jer om hvilke I vil anbefale.
De bliver blæst ind i stor silo (container) og med snegl ført til dagssilo og derfra til fyr med endnu en snegl.
Jeg har masser af støv/smuld og det er fyret ikke glad for. Herden pakker til i aske og ender med at gå ud :evil:

Mvh
Carlsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Hvilke piller til RTB 80

Indlæg af Bigfoot »

med de mange omgange de piller skal snegles og blæses, så kan du på ingen måde undgå smuldet.
Har du kompressorrens på den RTB? for det kunne jo være man skulle sætte den til at køre oftere for at undgå de problemer med herden.

Men mine forældre har et 95kw scotte anlæg, eller deromkring ihvertfald, og de har stor succes med 6mm piller i den, selvom den er så stor.
Men de har en silo til næsten 1500kg lige ved fyret, som de fylder via poser. Så de har ikke de mange sneglegange til at smadre pillerne.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bmosen
Stoker II
Stoker II
6
Indlæg: 38
Tilmeldt: 07 sep 2017 08:52
Mit fyr: Blackstar+ 25 kW
Areal: 300
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 3 kilo
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Hvilke piller til RTB 80

Indlæg af Bmosen »

Hvis du vil undgå smuld, så tror jeg også du skal over i poser. Hvis du spørger til mærke på piller, så kan jeg kun sige at mit BS+ kører fantastisk på Olimp. Jeg har tidligere kørt med piller fra Ewers energi og de var sådan set også fine, men jeg oplevede at der skulle ændres en del på blæsertal alt efter årstid. Med Olimp har jeg haft 100% stabilitet på min forbrænding, som indtil videre har givet mig en fantastisk stabil fyringssæson.
Morten Hansen
BS+ 25 kW + Ilt styring + Solfanger
https://stokercloud.dk/v3/#/vaadeng/main-page
carlsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvilke piller til RTB 80

Indlæg af carlsen »

Hej igen
Undskyld det sene livstegn.
Jeg har ændret kompressorrens og det har hjulpet lidt. I mandags var siloen ved at være tom og vi kørte de sidste piller ud i sække og rensede siloen for smuld.
I går fik vi 10 tons friske piller fra Guldager (premiun) piller. Smeden har udskiftet bagplade på brænder, ny blæser, ny fotocelle og lavet om på den renselem under herden. NBE har dog ændret bagpladen så fotocellen sidder længere nede og eltænderen sidder ud for hullet.
Fik samlet fyret og startede op, 4 timer senere så jeg en alarm på varm brænder, p.. . Ned og tjekke, intet at se , startede op igen og så i morges en tilsvarende alarm P.. .
Ned og tjekke igen intet at se. Startede fyret igen og det har nu kørt siden, hmmm. Ændrede dog kompressorrens fra 60 kg til 30 kg, om det er det ved jeg ikke.
Jeg tror ikke at chefen har lyst til at aflønne mig for at bruge piller i sække, så det må kunne køre som vi får dem nu.
Hvis nogen har lyst til at tjekke er den på cloud: 30332

Mvh Carlsen
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Hvilke piller til RTB 80

Indlæg af pille bruger »

carlsen skrev: 13 feb 2019 22:13 Hej igen
Undskyld det sene livstegn.
Jeg har ændret kompressorrens og det har hjulpet lidt. I mandags var siloen ved at være tom og vi kørte de sidste piller ud i sække og rensede siloen for smuld.
I går fik vi 10 tons friske piller fra Guldager (premiun) piller. Smeden har udskiftet bagplade på brænder, ny blæser, ny fotocelle og lavet om på den renselem under herden. NBE har dog ændret bagpladen så fotocellen sidder længere nede og eltænderen sidder ud for hullet.
Fik samlet fyret og startede op, 4 timer senere så jeg en alarm på varm brænder, p.. . Ned og tjekke, intet at se , startede op igen og så i morges en tilsvarende alarm P.. .
Ned og tjekke igen intet at se. Startede fyret igen og det har nu kørt siden, hmmm. Ændrede dog kompressorrens fra 60 kg til 30 kg, om det er det ved jeg ikke.
Jeg tror ikke at chefen har lyst til at aflønne mig for at bruge piller i sække, så det må kunne køre som vi får dem nu.
Hvis nogen har lyst til at tjekke er den på cloud: 30332

Mvh Carlsen
Røgsuger skal holde konstant undertryk i kedlen.
Er der målt og indstillet ud fra måling ?

Når der ikke er ild måles 22.2% ilt.
Lambdasonde kan kalibreres, så der måles 20.9%

Målt ilt% er altid højere end ønsket ilt%
Måske fordi røgsuger står for højt.

Du har mange stop på ext. temperatur på 70 gr,
Hvad styrer funktionen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

carlsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvilke piller til RTB 80

Indlæg af carlsen »

Hej igen
Nu har det kørt uden problemer siden igår.
Vedr. de mange stop og optændninger er der nogle cirkulationspumper og termostater i kontordelen der åbenbart styre fyret, lidt træls.
Det kan godt være at røgsuger skal justeres, høre lige ad.
Tak for svar.
Mvh
Carlsen

Besvar