Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af Madster » 11 jan 2019 12:11

Hej,

Mit RTB 16 opfører sig ekstra underligt i øjeblikket, bare se denne graf:
Screen Shot 2019-01-11 at 11.59.43.png
Slutningen hvor røgtemperaturen stiger er fordi jeg manuelt slukker fyret, hvilket starter noget ekstra ventilation m.m.
Hvis jeg ikke gør det, så fortsætter røgtemperaturen med at falde langsomt, mens skakttemperaturen stiger indtil fyret så rapporterer om varm skakt og hele min kælder er fyldt med røg. Så for at undgå det, så slukker jeg det, venter 15-30 minutter, tænder det igen og så kører det cirka samme periode igen.

Jeg lavede en komplet service på fyret for 2 dage siden og konstaterede der, at en del sod i kedlen var fugtigt og mistænker derfor at det kan være pillerne, som er en smule fugtige - kan det be- eller afkræftes udfra grafen?

Derudover, som man kan se på grafen, så sænker fyret effekten hver gang pumpen slår til ved 60 grader - er det fordi det tror det er nødt til at sænke effekten for ikke at nå over max (som jeg har sat til 70) eller er der en anden årsag?

I hvert fald er det medvirkende til en del start og stop i pumpen fordi fyret sænker effekten præcis samtidig med at det begynder at tage koldt vandt ind. (Og ja, jeg har et stort, gammel hus med store rør og radiatorer, så når huset er koldt og pumpen slår til, så kan man se det med det samme)

Som en tredje ting, så er lux aldrig rigtig stabil, men ved ikke helt om det måske er fordi at "fugtig" røg kan gøre at den ikke får målt det, eller noget andet? Er i en tråd for nogle måneder siden blevet nemt at man kunne skifte gearmotoren på brænderen, men blev aldrig helt klart for mig præcis hvordan det måske skulle hjælpe på det.

Pft,
Mads


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af pille bruger » 11 jan 2019 12:42

Madster skrev:
11 jan 2019 12:11
Hej,

Mit RTB 16 opfører sig ekstra underligt i øjeblikket, bare se denne graf:
Screen Shot 2019-01-11 at 11.59.43.png

Slutningen hvor røgtemperaturen stiger er fordi jeg manuelt slukker fyret, hvilket starter noget ekstra ventilation m.m.
Hvis jeg ikke gør det, så fortsætter røgtemperaturen med at falde langsomt, mens skakttemperaturen stiger indtil fyret så rapporterer om varm skakt og hele min kælder er fyldt med røg. Så for at undgå det, så slukker jeg det, venter 15-30 minutter, tænder det igen og så kører det cirka samme periode igen.

Jeg lavede en komplet service på fyret for 2 dage siden og konstaterede der, at en del sod i kedlen var fugtigt og mistænker derfor at det kan være pillerne, som er en smule fugtige - kan det be- eller afkræftes udfra grafen?

Derudover, som man kan se på grafen, så sænker fyret effekten hver gang pumpen slår til ved 60 grader - er det fordi det tror det er nødt til at sænke effekten for ikke at nå over max (som jeg har sat til 70) eller er der en anden årsag?

I hvert fald er det medvirkende til en del start og stop i pumpen fordi fyret sænker effekten præcis samtidig med at det begynder at tage koldt vandt ind. (Og ja, jeg har et stort, gammel hus med store rør og radiatorer, så når huset er koldt og pumpen slår til, så kan man se det med det samme)

Som en tredje ting, så er lux aldrig rigtig stabil, men ved ikke helt om det måske er fordi at "fugtig" røg kan gøre at den ikke får målt det, eller noget andet? Er i en tråd for nogle måneder siden blevet nemt at man kunne skifte gearmotoren på brænderen, men blev aldrig helt klart for mig præcis hvordan det måske skulle hjælpe på det.

Pft,
Mads
Er styringen på StokerCloud ?
Sæt gerne linket ind i din signatur :great:
Er der renset helt i bund i kedlen ?
Din beskrivelse tyder på at der er en blokering af røgvejen.
Er der det, så vil din forbrænding påvirkes.
Fugt i kedlen burde ikke forekomme, hvis din shunt er indstillet på 55 grader, og din kedeltemperatur er på mindst 70 gr.
Se manual.
Det er helt naturligt at temperaturen dykker når pumpen startes.
Det er også helt korrekt at ydelsen påvirkes når temperaturen nærmer sig ønsket drifttemperatur.
Så start pumpen ved en lavere temperatur icon_cheesygrin.gif

Når din temperatur kurve bobler som vist på din graf, kunne det tyde på at din interne snegl ikke føre piller frem til forbrænding.
Er det tilfældet, ja kan en ny gearmotor sikkert løse det problem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af Madster » 11 jan 2019 13:41

Yes, det er den, her:
https://stokercloud.dk/v3/#/madster2/main-page

Altså, jeg har haft brænderen ude og renset alt hvad jeg kunne komme til i kedlen derfra.
Jeg har haft "låget" af og haft ristene i siden oppe og renset renset de rum, som de sidder i, så godt som jeg kunne.

Derudover har jeg også renset selve røret fra fyret og hen til skorstenen og kigget at der ikke er noget der blokerer (og kan i øvrigt mærke fint træk med hånden).

Er der andre dele, som du tænker på, når du siger røgvejen?

Den store tidligere til at have max kedeltemperatur på 60 og at pumpen skulle starte ved 40 grader, men nu her hvor huset og var systemet var helt gennemkoldt, så var det som om at "chokket" kom så tidligt i processen, så røgtemperaturen dalede så meget, så fyret aldrig kom i fuld drift, derfor stille jeg det op til max temperatur på 70 grader og pumpestart ved 60 grader.

Kan godt være at jeg må bide i det sure æble og skifte gearmotoren, synes bare godt nok der er meget, som løbende skal skiftes ud på sådan et fyr. (Har fået skiftet styring 2 gange, skærm 2-3 gange, røgtemperaturmåler 1 gang, blæser 1 gang på de cirka 4,5 år vi har haft det - og det er slukket cirka 4 måneder om sommeren).

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af pille bruger » 11 jan 2019 17:47

Madster skrev:
11 jan 2019 13:41
Yes, det er den, her:
https://stokercloud.dk/v3/#/madster2/main-page

Altså, jeg har haft brænderen ude og renset alt hvad jeg kunne komme til i kedlen derfra.
Jeg har haft "låget" af og haft ristene i siden oppe og renset renset de rum, som de sidder i, så godt som jeg kunne.

Derudover har jeg også renset selve røret fra fyret og hen til skorstenen og kigget at der ikke er noget der blokerer (og kan i øvrigt mærke fint træk med hånden).

Er der andre dele, som du tænker på, når du siger røgvejen?

Den store tidligere til at have max kedeltemperatur på 60 og at pumpen skulle starte ved 40 grader, men nu her hvor huset og var systemet var helt gennemkoldt, så var det som om at "chokket" kom så tidligt i processen, så røgtemperaturen dalede så meget, så fyret aldrig kom i fuld drift, derfor stille jeg det op til max temperatur på 70 grader og pumpestart ved 60 grader.

Kan godt være at jeg må bide i det sure æble og skifte gearmotoren, synes bare godt nok der er meget, som løbende skal skiftes ud på sådan et fyr. (Har fået skiftet styring 2 gange, skærm 2-3 gange, røgtemperaturmåler 1 gang, blæser 1 gang på de cirka 4,5 år vi har haft det - og det er slukket cirka 4 måneder om sommeren).
Pumpestart 40 grader - og stop 55 grader er fint.
Hvis fyret ikke kommer op i effekt, så er det PI indstillingerne der skal justeres.
Røgtemperaturen må sådan set være det den vil 8)
Hvis røgtemperaturen bliver alt for lav ved alm drift, så er der løsninger i manualen.
Fyret bør altid være varmt nok, og der er 70 grader passende til at holde kedel og røgrør tørt,
når shunten er på 55 grader.
Som dit fyr kører lige nu, så ser jeg ikke grafer der bølger, så gearmotoren er sikker helt ok.
Men du har en urolig driftkurve.
Se om du kan finde årsagen icon_cheesygrin.gif
Foto føler kunne også lige kigges efter og tørres ren for smuds :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af Hjemme teori » 11 jan 2019 18:22

Skift af styringer har vel været på garantien?, da den du har ser ud til at have kørt i 3½ år.
Men med de fejl med skærme og styringer er du så sikkert på din jord er ordentligt tilsluttet og at din jord i huset er god?

Hvornår opstod problemerne?
hvornår i forløbet ændrede du temperaturer, pumpestart, udførte rens mm.

Det lyder lidt som om du har introduceret nogle problemer i din iver for at løse nogle andre.

Når det er sagt kører du med for lille I faktor eller for stor P faktor (med din beskrivelse at huset, ville jeg hæve I faktoren) vil tro den skal op på 0,2-0-3. Men vent med det til dit problem er løst så du kun roder med en ting ad gangen. og når du gør det, så gør det i små slag feks 0,02 og så se grafer dagen efter.
Mvh. Sophus


Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af Madster » 12 jan 2019 13:56

pille bruger skrev:
11 jan 2019 17:47
Pumpestart 40 grader - og stop 55 grader er fint.
Hvis fyret ikke kommer op i effekt, så er det PI indstillingerne der skal justeres.
Røgtemperaturen må sådan set være det den vil 8)
Hvis røgtemperaturen bliver alt for lav ved alm drift, så er der løsninger i manualen.
Fyret bør altid være varmt nok, og der er 70 grader passende til at holde kedel og røgrør tørt,
når shunten er på 55 grader.
Som dit fyr kører lige nu, så ser jeg ikke grafer der bølger, så gearmotoren er sikker helt ok.
Men du har en urolig driftkurve.
Se om du kan finde årsagen icon_cheesygrin.gif
Foto føler kunne også lige kigges efter og tørres ren for smuds :great:
Hvad står PI for? :lol:

Tænkte også på et tidspunkt at det var fotoføleren, men ved de lave røgtemperaturer, så synes jeg at have spottet en klar sammenhæng mellem 0 lux og fald i røgtemperatur, så derfor er jeg ikke så tilbøjelig til at tro at den fejler det store.

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af Madster » 12 jan 2019 14:02

Hjemme teori skrev:
11 jan 2019 18:22
Skift af styringer har vel været på garantien?, da den du har ser ud til at have kørt i 3½ år.
Men med de fejl med skærme og styringer er du så sikkert på din jord er ordentligt tilsluttet og at din jord i huset er god?

Hvornår opstod problemerne?
hvornår i forløbet ændrede du temperaturer, pumpestart, udførte rens mm.

Det lyder lidt som om du har introduceret nogle problemer i din iver for at løse nogle andre.

Når det er sagt kører du med for lille I faktor eller for stor P faktor (med din beskrivelse at huset, ville jeg hæve I faktoren) vil tro den skal op på 0,2-0-3. Men vent med det til dit problem er løst så du kun roder med en ting ad gangen. og når du gør det, så gør det i små slag feks 0,02 og så se grafer dagen efter.
Nej, skift af styringen har ikke været på garantien. NBE har hver gang ment at det er min strøm, som er skyld i det, og det på trods af at den er lavet helt fra ny da vi flyttede ind for knapt 5 år siden og vi ikke har andre apparater, som er gået i stykker.

Hmm... synes ikke der er nogen klar skillelinje for hvornår problemerne opstod. Måske mere en fornemmelse af, at de er blevet gradvist værre over et års tid. Eksempelvis har fyret de seneste 2-3 måneder gået ud på random tidspunkter. Nogen gange har det kørt en uge, andre gange en halv dag, alle gangene har den meldt op manglende brændsel, selvom der var rigeligt i tanken.

Det er først i denne uge, at jeg har været inde og stille på andre parametre end pillevægt, og det alene fordi fyret begyndte at lukke røg ud i kælderen, selvom der var fint træk i skorstenen. Brugte måske 1,5 dag på at nå frem til nogle indstillingerne hvor den kørte bare lidt stabilt. Og ja, i store træk har jeg gættet mig lidt frem, så der er givetvis noget, som kan gøres bedre.

Hvad betyder I og P faktor? :lol:

Og ja, vil gerne nå til et stadie, hvor jeg kan lave en ændring, have det kørende i en dag, og så pille lidt igen, men i øjeblikket har det som sagt en tendens til at gå død hver 2-3. time og så er det lidt svært med det.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af pille bruger » 12 jan 2019 14:15

Madster skrev:
12 jan 2019 13:56
Hvad står PI for? :lol:

Tænkte også på et tidspunkt at det var fotoføleren, men ved de lave røgtemperaturer, så synes jeg at have spottet en klar sammenhæng mellem 0 lux og fald i røgtemperatur, så derfor er jeg ikke så tilbøjelig til at tro at den fejler det store.
Hvis man kigger i styringen, så er der en forklarende tekst til hvert menupunkt icon_cheesygrin.gif
I StokerCloud er der en boble med et spørgsmålstegn i.
Hvis man holder musen over boblen popper en forklarende tekst op :great:

Ingen lys ved lav drift, kunne tyde på at min effekten er sat for lavt.

Du finder ikke årsagen til problemet ved at ændre indstillinger flere gange dagligt.
Rens kedlen, og det helt i bund.
Lav en indstilling som vist i manualen, og tag den derfra :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af john m » 12 jan 2019 17:13

Hvis røgtemp. falder og skakttemp. stiger og der kommer røg ud så tror jeg da at du skal have renset fyret, jeg ved du skriver du har renset
men jeg tror du mangler noget.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Er nød til at "genstarte" fyret hver 2-3. time

Indlæg af Hjemme teori » 13 jan 2019 10:39

Kan sagtens tænke du har andre og flere fejl, men med dine problemer har Michael ret i at noget er stoppet i fyret, når skakttemp stiger.
Hvis de nye piller har forværret problemet er det nærliggende at søge problemet i brænderen.

Hvis den opbygger meget aske på herden kan det kvæle forbrændingen og give varm skat, hvilket passer med dine observationer med lys og stigende temperatur i skakten.
Så her ville jeg starte, rens brænderen og herden og tjek samtidigt at kompressorens af herden virker. Altså at de to stålrør der puster ind på herden ikke er tilstoppede og at slanger efterfølgende er korrekt monteret. Test det evt. også under manuelle udgange at den vitterlig blæser herden.

Så ville jeg ændre et par parametre i kompressorens
RENS EFTER KG ændres fra 30kg til 18kg (når problemet er løst kan du hæve den igen, hvis den kan klare det. Hvis ikke det er nok, så endnu længere ned og så køb nogle andre piller næste gang)
BLÆSER EFFEKT % ændres fra 100% til 25%. (dette er blæser effekten mens stop for træpiller foregår, derfor ingen grund til at blæse så kraftigt)

Du skulle så gerne kunne se efter en kompressorens, at lux bliver mere stabilt igen og at skakt temperaturen falder. Hvis ikke det sker starter vi derfra.
Mvh. Sophus


Besvar