Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal jeg droppe min træk stabilisator?

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
rehan09

Skal jeg droppe min træk stabilisator?

Indlæg af rehan09 » 28 apr 2018 09:43

Jeg har haft problemer med sorte piller og generelt dårlig forbrænding fra omkring oktober til januar. Efterfølgende har jeg eksperimenteret med at sætte en pose for min trækstabilisator og posen har opsamlet kondensen som forventet.

Min aske er dertil blevet meget pænere og den bedste forbrænding jeg nogensinde har prøvet. Det skal dog også siges at grundet stigning i træpiller priser, så har jeg måtte købe nogle premium heatlets 6mm. Dyrere pille med mindre aske.

Det kan selvfølgelig være det der har gjort det, men jeg tænker at en trækstabilisator giver problemer, når jeg læser at den skal bruges ved høj vind ved skorstenen. Det har jeg ikke problemer med. Mindre sug = dårligere forbrænding?

Hvad er jeres erfaring? Bør jeg droppe min træk stabilisator?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skal jeg droppe min træk stabilisator?

Indlæg af MichaelK » 28 apr 2018 10:44

Hejsa

Jeg har ikke erfaring for, at en trækstabilisator skulle bidrage til en ringere forbrænding, tværtimod.
Det er jo svært at afgøre om dit eksperiment virker, når Du samtidig har skiftet til et andet mærke i
træpiller? Jeg hælder mest til den konklusion, at de første træpiller Du har fyret med, har været af
en så ringe kvalitet, at de ikke har fungeret optimalt i dit fyr?

Evt. kunne man jo justere kontravægte på trækstabilisatoren, så den ikke åbner så let.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Skal jeg droppe min træk stabilisator?

Indlæg af Lintz » 28 apr 2018 13:31

NEJ - Du skal da ikke droppe din TS - Er den justeret korrekt "bruger" du jo ikke den hvis der ikke blæser.
En TS skal jo netop forhindre at der bliver for stort sug i din kedel ved kraftig vind.

En anden ting er at du selvfølgelig også skal sørge for at der er nok friskluft til førelse til dit fyrrum for at du har den optimale forbrændning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Skal jeg droppe min træk stabilisator?

Indlæg af pendec » 28 apr 2018 13:50

Som @Lintz skriver, så har du jo en lille vægt foran på TS, og den kan du jo altid prøve at sætte på MAX (50g?) hvor normalen vist er 10g for mange. Så finder du ud af, om den har nogen effekt når den holdes lukket i længere tid, og når det virkelig blæser godt, så vil den stadig tage noget af trækket.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Skal jeg droppe min træk stabilisator?

Indlæg af HR LUCCA » 28 apr 2018 15:53

Er sikker på at de første piller har været af dårlig kvalitet , mens premium heatlets er nogle af de bedste jeg nogle siden har prøvet , og bruger ikke andre end dem nu .


Besvar