Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Yannick

Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 03 aug 2017 11:33

Hej folkens.

Jeg har lige købt nyt fyr og radiatorer med henblik på at få renoveret fra Baxi multiheat 2.5, 1-strengs anlæg til RTB 30, 2-strengs anlæg.

Jeg har dimensioneret radiatorerne efter deres virkningsgrad ved 70/40/20 (står der i skemaet). Jeg har indkøbt RA-DV ventiler fra Danfoss, men har nu spørgsmål i forhold til flowindstillingen på disse ventiler.

Jeg har fundet følgende guide: http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Flow_ ... GWG102.pdf

Nu er spørgsmålet så hvilket tal (K) jeg skal udregne efter, i forhold til forhåndsjusteringen. (se tabel 2).

Min logik siger mig at det må være 30 på baggrund af at radiatorernes virkningsgrad er baseret på den temperaturforskel, selvom jeg ikke kan finde pillefyr i tabellerne?

Eller er jeg helt gal på den?

På forhånd tak
Yannick


Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af MHES » 03 aug 2017 17:43

Det er helt korrekt :D
...dejligt at se at der er nogen der tager dimensionering alvorligt :wink:

Hilsen
Michael
Yannick skrev:Hej folkens.

Jeg har lige købt nyt fyr og radiatorer med henblik på at få renoveret fra Baxi multiheat 2.5, 1-strengs anlæg til RTB 30, 2-strengs anlæg.

Jeg har dimensioneret radiatorerne efter deres virkningsgrad ved 70/40/20 (står der i skemaet). Jeg har indkøbt RA-DV ventiler fra Danfoss, men har nu spørgsmål i forhold til flowindstillingen på disse ventiler.

Jeg har fundet følgende guide: http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Flow_ ... GWG102.pdf

Nu er spørgsmålet så hvilket tal (K) jeg skal udregne efter, i forhold til forhåndsjusteringen. (se tabel 2).

Min logik siger mig at det må være 30 på baggrund af at radiatorernes virkningsgrad er baseret på den temperaturforskel, selvom jeg ikke kan finde pillefyr i tabellerne?

Eller er jeg helt gal på den?

På forhånd tak
Yannick

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 03 aug 2017 17:48

Tak for bekræftelsen :)

Jeg har efter dialog med flere forskellige regnet med 82.5 watt /m2.

Men det lader til at man som udgangspunkt skal regne med 150 når huset er så gammelt... Eller er den watt kategori en anden end når man regner behov ud?

Flere forskellige har uafhængigt af hinanden sagt 75 watt /m2, og så har jeg lagt 10% oveni.

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af MHES » 05 aug 2017 18:11

Hej,
w/m2 er udelukkende afhængig af varmetabet i rummet, eller sagt med andre ord, isoleringsgraden.
Det har altså reelt ikke direkte noget med husets alder at gøre, men selvfølgelig vil nye huse typisk være bedre isoleret emd ældre huse.

Hvis dit hus er rimeligt isoleret (efterisoleret) vil 50-75 W/m2 være passende.

Hilsen
Michael
Yannick skrev:Tak for bekræftelsen :)

Jeg har efter dialog med flere forskellige regnet med 82.5 watt /m2.

Men det lader til at man som udgangspunkt skal regne med 150 når huset er så gammelt... Eller er den watt kategori en anden end når man regner behov ud?

Flere forskellige har uafhængigt af hinanden sagt 75 watt /m2, og så har jeg lagt 10% oveni.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Flyball » 06 aug 2017 07:52

Yannick skrev:Hej folkens.

Jeg har lige købt nyt fyr og radiatorer med henblik på at få renoveret fra Baxi multiheat 2.5, 1-strengs anlæg til RTB 30, 2-strengs anlæg.

Jeg har dimensioneret radiatorerne efter deres virkningsgrad ved 70/40/20 (står der i skemaet). Jeg har indkøbt RA-DV ventiler fra Danfoss, men har nu spørgsmål i forhold til flowindstillingen på disse ventiler.

Jeg har fundet følgende guide: http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Flow_ ... GWG102.pdf

Nu er spørgsmålet så hvilket tal (K) jeg skal udregne efter, i forhold til forhåndsjusteringen. (se tabel 2).

Min logik siger mig at det må være 30 på baggrund af at radiatorernes virkningsgrad er baseret på den temperaturforskel, selvom jeg ikke kan finde pillefyr i tabellerne?

Eller er jeg helt gal på den?

På forhånd tak
Yannick
Hej, bare lige en indskudt kommentar uden at kende noget som helst til dit hus, forbrug eller opsætning, men du skriver 330 kvm hus i din avatar. Lyder som et voldsomt stort fyr til det areal, hvis der ikke er andet der spiller ind på forbruget, som meget stort værksted eller lignende ?


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 09:13

Flyball skrev:Hej, bare lige en indskudt kommentar uden at kende noget som helst til dit hus, forbrug eller opsætning, men du skriver 330 kvm hus i din avatar. Lyder som et voldsomt stort fyr til det areal, hvis der ikke er andet der spiller ind på forbruget, som meget stort værksted eller lignende ?


:great:
Hej Flyball. Tak for indskydelsen.

Beslutningen om størrelse er taget på baggrund af at der pt står et baxi multiheat 2.5 med en nominel effekt på 25 kW - og det har haft svært nok ved at varme det op.

Det kan naturligvis have noget at gøre med et streng anlæg og at radiatorerne har været placeret i midten af huset at gøre.

Men regner du med 82.5 watt/m2 giver det altså et behov for 27 kW. Der synes jeg der er langt ned til rtb16

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 09:17

Og så skal det siges at vores pilleforbrug med den løsning har været 12 ton om året. Det skulle naturligvis gerne sænkes, men jeg ved ikke til hvad

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Flyball » 06 aug 2017 09:24

Yannick skrev:Og så skal det siges at vores pilleforbrug med den løsning har været 12 ton om året. Det skulle naturligvis gerne sænkes, men jeg ved ikke til hvad
Jeg tænker, at jeg ville undersøge dimensionering af fyr endnu en gang, hvis der stadigvæk er en mulighed for at ændre til mindre fyrstørrelse. 12t om året med ønske om endnu mindre forbrug, virker som forkert fyrvalg i mine ører.


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Yannick

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af Yannick » 06 aug 2017 09:41

Flyball skrev:Jeg tænker, at jeg ville undersøge dimensionering af fyr endnu en gang, hvis der stadigvæk er en mulighed for at ændre til mindre fyrstørrelse. 12t om året med ønske om endnu mindre forbrug, virker som forkert fyrvalg i mine ører.


:great:
Kedlen står pt. i vores lade.

Hvad er der at vinde på at dimensionere nedad?

Og hvad er der at tabe på ikke at gøre det...

Det skal siges at jeg også lige har købt en VVB - 160L som det også skal varme op.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Helt ny installation RTB 30 - 2 strengs.

Indlæg af triumph » 06 aug 2017 09:53

Jeg faldt lige over denne her:
http://pellets.force.dk/wp-content/uplo ... rrelse.pdf
På s 5 står at 6000 l olie ( = 12 tons træpiller) svare til at man skal have et fyr på 25 KW

Du kan kigge på dit hidtidige forbrug i sommerperioden samt overgangsperioder, da det vil falde væsentligt. Specielt hvis du installere rumtermostat/termostat i vvb.
Hvis du f.eks har brugt 2 tons om sommeren, så er det kun 10 tons træpiller (5000 l olie = 20 KW) du skal dimentionere efter.
Genereelt falder virkningsgraden væsentligt ved meget lave kedel ydelser, og samtidigt bliver rørtab ofte ligeså stort som den nyttiggjorte varme. Derfor er det en god ide at stoppe fyret, og så kun varme i korte perioder, for at minimere rørtab


Besvar