RTB plus / minus.

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

RTB plus / minus.

Indlæg af madsen12345 »

Hej , jeg overvejer om jeg skal købe et rtb pillefyr jeg vil lige høre om fyret
er så godt som det lyder til,jeg tænker på om det er rigtig at fyret kun
skal renses ca en gang om året,og askeskuffen kun skal tømmes for hver 2- 2,5 palle træpiller, og om der ellers er problemer med fyret
og har i service på fyret ?.

mvh Madsen.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af John Skov Jensen »

Emne flyttet til rette forum

/John
Redaktør
TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af TOTAL »

Jeg satte selv mit op, uden nogensinde at have fyret, eller for den sags skyld rørt et vandrør :).
Og det har nu kørt i snart 2 mdr. Det er simpelthen fantastisk.

Jeg skal have sat indsats i skorstenen da jeg har lidt problemet med undertrykket, så jeg giver det lidt skylden for den smider sorte piller i aske skuffen. Men de dage hvor vejret/blæsten ikke genere, så er det ikke meget aske der smides i skuffen. Om den kan nå helt op på 2-2.5 palle tvivler jeg på. Men da jeg tømte med en del sorte pille, var den vel under halv fuld, og det var efter 650kg.

Jeg har lige haft Henrik fra Q-pro ude idag, og lave opstarts service på det. Men for en der aldrig har rørt det, har det været nogenlunde at finde ud af, dog syntes jeg deres manualer mangler lidt. Men køb det hos en service minded forhandler, så er det ingen problem
Vaillant varmepumpe
pendec

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af pendec »

Med RTB og GDS (Gør Det Selv), så har man kun 6 måneders garanti, og man kan ikke forlænge den selv om man tegner service aftale. Det er mere så trådstarter ikke tror andet om service og garanti hvis man selv stiller det op.

Og ja, reklamationsretten er 2 år men når vi taler noget man piller ved og selv stiller op, og når sliddele ikke er dækket, så er det vel kun få ting den kan dække og stadig være usikkert efter 6 måneder og når formodningsreglen er ens eget ansvar at bevise den var der når man selv stillede det op :)
Men klart, man behøver da ikke service når man kan selv. Jeg synes lidt, når man så begynder med opstarts service, så har man jo stadig lidt at lære og man får ikke altid nået meget i de 1. sæsoner af brugen (hvis man slukker i sommeren), så når det skal læres, så kan det blive dyre lære penge, hvis man selv roder og ingen service har.

Så når vi vender "har i service på dyret", så har ejeren taget nogle valg, når man har/ikke har service på RTB'n.

Lød måske lidt som en salgstale for aut. service opsætning og garanti men det er måske kun godt nok her :)
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af madsen12345 »

Hej Total, det jeg søger efter er simpelt hen et fyr der ikke skal renses
hele tiden og så igen, og der ser rtben ud til at være god,tanken
er bare,kan det virkelig køre med en økonomisk
forbrænding i ca 1 år uden rensning .

dannidines

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af dannidines »

Fyret renser sig selv, både kedel flader og brænder herd, via lufttryk og trækker asken ud med en snegl.

Jeg anbefaler, at købe fyret med årligt servicebesøg (eftersyn + kontrol af indregulering), så får du hvertfald ikke beskidte fingre selv ;)
pendec

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af pendec »

madsen12345 skrev:tanken er bare,kan det virkelig køre med en økonomisk forbrænding i ca 1 år uden rensning .
Det var allerede sådan lang tid før RTB, at BioWin kørte en sæson med 1 enkelt tømning pr. 4 ton. Så hvis asken også presses, så er det vel korrekt at du kan køre helt uden at rode ved dette i en sæson.

BioWin ville så koste mig ca. 120 lange, hvor RTB idag kan findes til 35-40. Prisen var så tilbage i 2006/2007, der var RTB ikke opfundet. men allerede dengang kunne man køre 4 tons uden rens (som var vurderet til 1 sæson for mig). Så nyt er det ikke.

Økonomisk forbrænding er hvad for dig?
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af madsen12345 »

Hej dannidines .
det er nu heller ikke for ikke at få beskidte fingre,jeg har bare den erfaring efter alle de gange mit fyr skal renses, ( har haft stoker/pillefyr i ca 20 år),så giver det en hel del støv i fyrrummet,det er lidt træls når man har andre ting stående der,og endelig så er støv fra fyret vel heller ikke det sundeste man kan gå og indånde .
Ved du hvad det årlige service det ca koster ?.
dannidines

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af dannidines »

Jeg mener det ligger på omkring 16-1700 kr

Jeg har ikke selv gjort brug af det, men overvejer det fra næste år.. Jeg rejser en hel del med arbejdet, så tænker det er en god investering i det lange løb :)
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: RTB plus / minus.

Indlæg af madsen12345 »

pendec skrev:Det var allerede sådan lang tid før RTB, at BioWin kørte en sæson med 1 enkelt tømning pr. 4 ton. Så hvis asken også presses, så er det vel korrekt at du kan køre helt uden at rode ved dette i en sæson.

BioWin ville så koste mig ca. 120 lange, hvor RTB idag kan findes til 35-40. Prisen var så tilbage i 2006/2007, der var RTB ikke opfundet. men allerede dengang kunne man køre 4 tons uden rens (som var vurderet til 1 sæson for mig). Så nyt er det ikke.

Økonomisk forbrænding er hvad for dig?
Hej,det jeg mener med økonomisk forbrænding er at hvis fyret kører i ca et år uden at skal renses, om det så virkelig er nok til det brænder økonomisk hele perioden .

Besvar