Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Tom_AT » 20 jan 2017 16:52

Er der ingen af jer der har gjort NBE direkte opmærksom på problemet?

Det kan sgu da ikke være rigtigt at et pillefyr til 35000,- skal døje med en dårlige snegl så man som bruger skal være obs på hvilke piller man får bestilt hjem. Det er da en ommer.


dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines » 20 jan 2017 17:00

Hej Tom,

Jeg har ingen problemer med min snegl (7-9-13), men er luren ved en snegl som "er buet".... Det er dog af ren uvidenhed om metal og dets evner :)

Jeg er netop nysgerrig på den som har oplevet problemer med den..

Mht piller, så ingen smuld og ensartede har været fokus efter mit første år som pillefyrbøder hvor jeg fik noget skrammel hjem :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af John Skov Jensen » 20 jan 2017 17:54

Nu har trådstarters smed/vvs jo set pillerne og ikke haft noget at udsætte, jævnfør indlægget tidligere i tråden

Er der smul i pillerne, fair nok det giver en uens dosering med dertilhørende ujævn ydelse

Men at skulle gå ned til en 6mm pille som en bruger har gjort for at omgås en ringe og mekanisk svag konstruktion, det er ikke i orden.
Er pillerne for hårde og/eller for træge til at de kan håndteres i systemet, så må der være en form for mekanisk eller elektrisk sikring der slår fra. Mekanikken skal s.. ikke falde fra hinanden.

At hælde olie i, skal også kun være for at hindre uens dosering/ydelse pga smul i pillerne, det skal heller ikke være nødvendigt for at få pillerne gennem sneglen.

Jeg finder det også besynderligt at nbe ikke gøre noget ved det. En af deres folk er jo en flittig bruger herinde. Han henviser til den vvs der har solgt og installeret anlægget, men denne har ikke noget at udsætte.

Jeg syntes det er utroligt at mekanikken er så skrøbelig.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Tom_AT » 20 jan 2017 18:41

Jeg må se mig enig med John.
Jeg kunne forstå hvis et rigtigt billigt pillefyr til 15-18000,- havde den slags problemer. Men da ikke flagskibsmodellen fra NBE.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ikke er kæmpe fan af NBE. Men har som tidligere nævnt seriøst overvejet en Scotte som backupmodel til når jeg er på søen, ganske enkelt fordi fruen så altid ville kunne finde hjælp hvis uheldet skulle være ude.

Men der er mig bekendt ved at tegne sig et billede af en producent der åbenbart springer over hvor gærdet er lavest. Var der ikke også noget med tvivlsom kvalitet af deres rensemekanisme i røgkøleren på BS1016 kedlen?

Det bliver da spændende at se hvordan den nye Blackstar+ kedel kommer til at opføre sig.

mtolsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Givet likes: 2 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen » 20 jan 2017 20:15

jeg har kun billeder fra den første fejl som har adskilt sig fra de to sidste havarier, ved at det var spiralen som knækkede ved første svejsning spiralen ude til højre på billedet nedenunder. De to andre gange var knækket på samme sted som hos Nicolai.

Ang NBE feedback så kan det ligge hos min smed, som ikke har haft talt med dem indtil sneglen knækkede for tredje gang, forrige torsdag. Men min påstand er, at selvfølgelig er NBE klar over kvaliteten i deres produkt.
Knækket spiral.jpg


Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering » 22 jan 2017 08:22

Jeg vil mene at NBE er klar over at der er problemer, for hvis forhandlerne for til opgave at skifte enten motor eller snegl, skal de jo også have deres udgifter for stumper dækket. Og det får de jo kun fra NBE.

dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines » 22 jan 2017 09:08

Min oplevelse er samme, NBE håndtere reklamationer og udbedre evt. fejl/defekt såfremt opstået i led af produktionen/konstruktionen af produktet..

Min nysgerrighed gik alene på, at se hvad og hvor der er opstået fejl på RTB sneglen hos jer to, dette grundet, som jeg skrev, at jeg selv har luret på "en bukket snegl" konstruktion.

Da jeg købte mit, da var det snegl model 2 (af hvad jeg fik afvide), hvor min har motor i bunden uden et leje i toppen, og model 1, havde motor i toppen, uden leje i bunden... Forskel?! Tja, den ene skubber og den anden trækker... :) tiltaget med leje, må være aht. mindste belastning på komponenter i sneglens konstruktion.

Anyways, husk at give en melding hvis der foretages ændringer til jeres snegl ;)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af John Skov Jensen » 22 jan 2017 10:27

Det der er interessant er om denne udskiftning "free of charge" fortsætter ud over garanti/reklamations periodens udløb.
De fleste køber jo systemerne med en forventning om lang levetid

dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines » 22 jan 2017 10:31

Altså, generelt ift. købeloven, så skal en leverandør udbedre fejl på deres produkt og 3. gang kan en forbruger kræve købet retur... Dette såfremt der er tale om en konstruktion/producent ansvarlig fejl og ikke en bruger påført fejl :)

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Steffeno » 23 jan 2017 21:01

Jeg har lige hørt (og set billeder af) en historie om en RTB16 hvor askesneglen var knækket og fyret udbrændte totalt ! Der var så flere andre afgørende faktorer, bla. manglende tilsyn, men det er svært at opdage en knækket askesnegl selvom man kigger til fyret hver dag.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Besvar