Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
mtolsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Givet likes: 2 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen » 10 jan 2017 14:13

Hjoernegaaarden skrev:Hej Michael

Jeg fik installeret et nyt RTB 16 med 220 l magasin i sept. 2014 siden da har sneglen været knækket 3 gange. Min smed kommer og sætter en ny i på garantien, men der går jo lige et par dage med leveringstid. det var ikke så rart at vente på en ny snegl i torsdags da det frøs -12 grader. Smeden havde dog stor forståelse for problemet og fik lavet en midlertidig snegl/magasin løsning med en Woody snegl i en affaldsspand.

Sidste år brugte jeg nogle svenske træpiller (tror jeg) lyse med høj brændværdi, her knækkede sneglen 2 gange 1. gang blev sneglen skiftet til samme type uden videre 2. gang blev der monteret en ny type forstærket snegl. den har vel holdt i 4 mdr. og nu er den så knækket natten til torsdag. Siden november har jeg kørt med piller fra stampemøllen. Jeg er gennem tiden kommet til at køre magasinet tør et par gange. og den tømmer magasinet totalt for smuld, så jeg mener det tyder på at sneglen trækker smuldet med op løbende.

Jeg har desuden haft problemer med at en del af røgen bliver trykket tilbage gennem pilemagasinet og ud i fyrrummet. Jeg kan forstå på smeden at NBE har antydet at kondenserende røg i pillerne, kan få pillerne til at smuldre og pakke omkring sneglen.
Er der andre som oplever at røgen slår tilbage gennem pille magasinet. Min teori er at kedlen bliver fyldt med aske i bunden som askerensen ikke når at få "sneglet" ud, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg ændre i intervallet mellem askerens. Den teori bygger jeg på at der bliver sendt meget aske ud i røgrøret og i skorstenen. Det skyldes sandsynligvis kompressorrens, men det må jo være fordi det ikke er nået at blive "sneglet"ud inden det bliver blæst ud.

PS. skorstenen er 7 m muret skorsten med 130 mm stålforing og en gammel betonhætte over skorstenspiben, jeg har tilsluttet skorstenen til lukket afløb da der kommer en del kondens i den.

Mvh Søren
Hej Søren,

tak for indlægget - Nu knækkede sneglen så igen igår, 3. gang :( . Denne gang som forrige gang var det gear-akslen som knækkede. Første gang var det selve spiralen. Smeden har lige været forbi og nu kører det igen :) .

Et eller andet sted godt at høre det ikke er pilleafhængig og jeg har også haft fokus på at få magasinet tømt helt for at kontrollere smuld ( og der ligger aldrig noget nævneværdigt).

Ang røg bliver trykket tilbage så må du hellere starte dette i en ny tråd. Jeg er ny til pillefyr og vidste ikke hvad retarder er (troede RTB var selvrensende :oops: ) og de stoppede til og gav kondens - bigtime og røg i pillemagasinet. Så er du på toppen mht rensning af røgvenderen ?

mvh
M


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af John Skov Jensen » 11 jan 2017 19:09

mtolsen skrev:Hej Søren,

tak for indlægget - Nu knækkede sneglen så igen igår, 3. gang :( . Denne gang som forrige gang var det gear-akslen som knækkede. Første gang var det selve spiralen. Smeden har lige været forbi og nu kører det igen :) .

Et eller andet sted godt at høre det ikke er pilleafhængig og jeg har også haft fokus på at få magasinet tømt helt for at kontrollere smuld ( og der ligger aldrig noget nævneværdigt).

Ang røg bliver trykket tilbage så må du hellere starte dette i en ny tråd. Jeg er ny til pillefyr og vidste ikke hvad retarder er (troede RTB var selvrensende :oops: ) og de stoppede til og gav kondens - bigtime og røg i pillemagasinet. Så er du på toppen mht rensning af røgvenderen ?

mvh
M
Måske den skal hedde en MRTB eller måske SRTB
Maybe Ready to burn eller Sometimes ready to burn

Et pillefyr der går i stykker af at transportere piller, det er ikke i orden

Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering » 13 jan 2017 19:19

jeg har også været udsat for at akslen på gearet til ekstern motor knækkede, dog blev den skiftet til et andet fabrikat plus at pille størrelsen kom ned på 6mm i stedet for, og at lige inden siloen bliver helt tom kommer der lige 1 dl. olie i for at smuldret kommer helt med ud. og har ingen problemer haft siden.

mtolsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20 jan 2015 22:20
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 160
Brændsel: Davidsen.dk 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8870
Givet likes: 2 gange

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af mtolsen » 13 jan 2017 23:22

Nicolai Toendering skrev:jeg har også været udsat for at akslen på gearet til ekstern motor knækkede, dog blev den skiftet til et andet fabrikat plus at pille størrelsen kom ned på 6mm i stedet for, og at lige inden siloen bliver helt tom kommer der lige 1 dl. olie i for at smuldret kommer helt med ud. og har ingen problemer haft siden.
Det bliver efterhånden en pæn samling af knækkede aksler - interessant at der blev skiftet til et andet fabrikat. Var det på smedens eller NBE's initiativ ?

dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines » 14 jan 2017 10:45

Hejsa,

Følger lige med i tråden :)

Dem som har oplevet disse brud på snegle og gear, er der billeder af det?!


Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering » 19 jan 2017 19:01

DSC_0014.JPG
sådan ser gearet ud efter det har haft en hård dag.

dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines » 19 jan 2017 19:05

Hold da op, hvordan med selve sneglen, kan den genbruges?! Eller står den af samtidig?!

Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering » 19 jan 2017 19:10

Jeg fik bare sat en ny motor på, også kørte den videre uden problemer, dog gik jeg over til 6mm træpiller i stedet for 8.

dannidines

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af dannidines » 19 jan 2017 19:12

Nysgerrig, din snegl, er det med leje i toppen, eller med fritliggende snegl?!

Jeg spørger for at lure om der er en tendens.. Min snegl har motor i bunden og ikke leje i toppen

Nicolai Toendering
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18 sep 2014 13:44
Mit fyr: Rtb 16 Kw
Areal: 210
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: RTB 16 ekstern snegl knækket 2 gange inden for et år

Indlæg af Nicolai Toendering » 19 jan 2017 19:16

der er leje i toppen, men motoren sidder også i bunden på min. ved ikke om det skete fordi der ikke kom olie i tanken lige inden den var tom? så den kunne få smulderet med op.


Besvar