Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg alarm i fyrrum

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af Aerobatic » 26 aug 2016 13:07

xkfc skrev:Er det overhovedet smart at lukke rigtigt ned ved overkog?

Hvad nu hvis grunden til overkog er at de to snegle's udgange hænger, så fødes der piller til konstant, overkogssikringen aktiveres og så får den ellers luft!!!
I de gamle styringer afbrydes spændingen så styringen er død--- jeg gik faktisk og troede at næsten det samme skete i de nye styringer, altså at alle udgange eller endda fælles spændingen til udgangssiden forsvandt, så den eneste forskel på de gamle styringer og de nye er at man på de nye får indikering på at overkogssikringen er gået.
Synes det er meget fornuftigt at det lukker rigtig ned. Min største bekymring er tilbagebrænd når strømmen bare bliver cuttet feks.ved et strømsvigt eller overkog. Vil gerne have en UPS på styringen, men det kræver jo at man kan få styringen til at slukke fyret rigtigt med et ekstern signal, ellers giver det ikke rigtig mening med en UPS ved længere strømsvigt.

Havde ikke tænkt på det med overkogssikringen på de nye styring, troede egentligt at den bare cuttede strømmen og funktionen var for at få en alarm I displayet


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af Hjemme teori » 26 aug 2016 13:29

xkfc skrev:Er det overhovedet smart at lukke rigtigt ned ved overkog?

Hvad nu hvis grunden til overkog er at de to snegle's udgange hænger, så fødes der piller til konstant, overkogssikringen aktiveres og så får den ellers luft!!!
I de gamle styringer afbrydes spændingen så styringen er død--- jeg gik faktisk og troede at næsten det samme skete i de nye styringer, altså at alle udgange eller endda fælles spændingen til udgangssiden forsvandt, så den eneste forskel på de gamle styringer og de nye er at man på de nye får indikering på at overkogssikringen er gået.
Min får kun mere luft under nedlukning, hvis driften er under 45%. Er den derimod over vil luften blive reduceret.

Hvis der er risiko for det du skriver med at udgangene hænger må det også kunne løses med software i styringen. Den kan jo måle på aftaget fra udgangene. Så skulle det vise sig at være en risiko, kommer der nok en løsning på det. Jeg tror det er mere sandsynligt at overkogen eller NTC føleren bliver syg og så vil jeg da gerne sikres mod tilbagebrand i de tilfælde, ved at fyret lukker pænt ned.
Mvh. Sophus

cch
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 12 jan 2016 08:27

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af cch » 08 sep 2016 12:04

hvordan lukker kedlen rigtig ned ?? tænker hvis røgen står ud, ja så skal det jo helst stoppe relativt hurtigt...

Overkog er det en temp. transmitteren vi kan se på displayet der har et max setpunkt ?? som så får kedlen til at lukke ned..

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af pille bruger » 08 sep 2016 12:21

cch skrev:hvordan lukker kedlen rigtig ned ?? tænker hvis røgen står ud, ja så skal det jo helst stoppe relativt hurtigt...

Overkog er det en temp. transmitteren vi kan se på displayet der har et max setpunkt ?? som så får kedlen til at lukke ned..
Lukke rigtigt ned er ved at trykke på stop knappen på styringen,
ikke bare at trække strøm stikket ud af stikkontakten.
Overkog er en sikring der udløses ved for høj kedeltemperatur.
Når den afbryder, så lukker de nye styringer ned som om at du havde trykket på stop knappen.
Gamle styringer, der tog den bare strømmen.
Kedeltemperaturen vises på grafen, eller i display.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

cch
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 12 jan 2016 08:27

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af cch » 08 sep 2016 14:04

pille bruger skrev:Lukke rigtigt ned er ved at trykke på stop knappen på styringen,
ikke bare at trække strøm stikket ud af stikkontakten.
Overkog er en sikring der udløses ved for høj kedeltemperatur.
Når den afbryder, så lukker de nye styringer ned som om at du havde trykket på stop knappen.
Gamle styringer, der tog den bare strømmen.
Kedeltemperaturen vises på grafen, eller i display.

Ok, dvs. at overkogsikringen er en on/off der forbindes i serie med kontaktfunktionen på røgalarmen. og overkogen er ikke et signal/setpunkt over en transmitteren??

Er overkogen ekstra udstyr eller er den standard på alle og ved hvilken temp slår den fra??

Nye styring - min RTB blev monteret i dec - Hvordan ser jeg forskel på nye og gammel ??


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af pille bruger » 08 sep 2016 14:46

cch skrev:Ok, dvs. at overkogsikringen er en on/off der forbindes i serie med kontaktfunktionen på røgalarmen. og overkogen er ikke et signal/setpunkt over en transmitteren??

Er overkogen ekstra udstyr eller er den standard på alle og ved hvilken temp slår den fra??

Nye styring - min RTB blev monteret i dec - Hvordan ser jeg forskel på nye og gammel ??
Ja, overkog sikringen er en afbryder der udløses ved for høj temperatur.
Overkog sikringen er indbygget i din RTB, og det er sikkert sidste ny styringsprint du har.
Du kan se at det er sidste ny, ved at overkogsikring har en særskilt klemme i klemrækken.
Overkog bør ikke serieforbindes med noget ekstra udstyr da det er en sikkerhedsordning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

xkfc

Re: Røg alarm i fyrrum

Indlæg af xkfc » 08 sep 2016 16:31

Jeg ser ingen problemer med at putte noget i serie med overkogssikringen. Når du har 2 ting i serie kan man sige at det er "Fail Safe" der er bare flere ting der kan stoppe fyret. Det er lige netop sådan man laver styringer, stopkredsen består oftest af flere funktioner.

Eneste ulempe er at der er flere muligheder for at man får uønskede ekstra stop. Skal det være helt avanceret kunne man indbygge lidt forsinket frafald ind, så kunne man få en alarm hvis der kommer røg, hvis man så ikke reagerer inden 2min kunne fyret stoppe. Det er jo ikke sikkert at man er interesseret i at fyret stopper bare fordi man lige tilser det.


Besvar