Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB, MGM eller twinheat

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af Claus_S » 11 feb 2016 21:03

Hej Stokerpro

Jeg skal jo nok snart til at udskifte min gamle salamander fra 60'rne og hvad der ligner en hjemmelavet stoker. Stoker er ret tynd i godset og kan snart ikke svejses på længere. Utæthed = falsk luft = tilbagebrænding = våde piller i lukket snegl. Jeg er sikker på mange har været der før.

185 m2 hus fra slut 1800 tallet. Typisk forbrug en kold vinterdag 35-40 kg pr dag med salamander kedlen.
Piller blæses ind og sluses ned i silo i fyrrum. Piller fra lokal leverandør med egen fabrik.

Jeg er ud efter noget så automatisk som muligt med vægt på at der skal justeres minimalt på indstillingerne. Kan bedre leve med lidt nem manuel rensning, det er jeg vant til. Stokeren og pillebrønder skal skilles fra salamanderen med 4 skruer og der skal hamres koks ud ved enden af sneglen :evil: . Det eneste jeg vil savne tror jeg er det varme fyrrum, hvor værkstedet også er icon_cheesygrin.gif

Bliver lidt overrasket over indlæggene herinde der ofte handler om at folk stiller på blæser og alt muligt. Det burde iltstyring og måling af røggastemperatur da kunne automatisere.

Anyway jeg tænker RTB10 eller MGM junior?
Men må indrømme jeg har en forkærlighed for twinheat, der så kun laver stokerfyr. CPI12 ligner dog et pillefyr i størrelse. Kender én der har twinheat stoker (ikke CPI12) som aldrig justerer på andet end låget når dyret fodres. Men CPI 12 er måske overkill når jeg kun vil fyre med piller? Den er jo noget dyrere end RTB og MGM. Og skal måske justeres som de øvrige i modsætning til hvad jeg tror?

Nogle gode råd til valg eller andre input?


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af HR LUCCA » 11 feb 2016 21:49

Hvis du kun skal fyre med piller skal du vælge RTB eller MGM , køber du et nyt fyr skal du kun tømme askeskuffen og fylde piller en gang imellem , mange af dem der stiller og justere på deres fyr er fordi det er en hobby for dem , lidt lige som når drenge får deres første bil icon_cheesygrin.gif
Last edited by 1 on HR LUCCA; edited 11 times in total

calle

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af calle » 11 feb 2016 21:52

Er det legetøj eller noget fornuftigt du skal have 8)

Venlig hilsen

Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af Claus_S » 11 feb 2016 22:20

Noget fornuftigt håber jeg da på det bliver til. Om ikke andet så mere fornuftigt end det jeg har. Jeg er med på at pillefyr ikke altid er plug and play og kan også godt læse manualer og har jo 10 års erfaring i at brænde piller i en salamander.
Jeg tænker iltstyring er en stor hjælp til optimering, dog forventer jeg ikke også at fyr uden kører udmærket, også uden at de skal skrues på hele tiden.
Levetid og simpel service som jeg evt. selv kan klare vil være en fordel. Teknikerbesøg er dyre.

calle

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af calle » 12 feb 2016 10:31

Altså hvis jeg havde et sted, der kunne aftage varmen fra sådan en svend her, så stod den højt på ønskesedlen. Federe legetøj skal man lede længe efter 8)

http://www.twinheat.dk/dk/produkter/combi-anlaeg

Venlig hilsen


Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af Claus_S » 12 feb 2016 12:46

Sådan een er alt for stor. Det var den mindre model cpi12 jeg havde kig på. Men det er jo en multibrænder og ikke kun piller som jeg anvender. Så jeg er i tvivl om den er pengene værd så. Eller om rtb eller MGM ikke vil være ligeså godt.

1peterhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11 okt 2015 17:49
Mit fyr: RTB 16 Kw
Areal: 195 M2
Brændsel: Fabich piller
Fremviser gerne i postnummer: 5884
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: 6-7 ton
Modtaget likes: 2 gange

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af 1peterhansen » 16 feb 2016 07:57

Vi har sat en RTB op. Den fungerer rigtig godt synes jeg. Jeg har brugt lidt tid på at forstå hvordan iltstyringen fungerer, for at kunne justere den bedst muligt ind. Efter den periode har jeg ikke arbejdet med den. Nu har den efterhånden tygget sig igennem 4 paller, uden nogen driftstop. Jeg har fyret med piller i en Multiheat 6 år før vi fik dette fyr, og selvom det også var et rigtig godt fyr, synes jeg det er dejligt ikke at skulle rense kedel og fyre manuelt op mere :D

xkfc

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af xkfc » 16 feb 2016 09:58

Min bekymring går på sammenblandingen af NBE pillefyr og hjemmelavede piller, noget af de væsentligste syntes jeg ar at have ensartet (fugtighed og længde) piller uden smuld og støv.
Jeg gik selv fra TwinHeat til NBE brænderen. Vi havde en tank på 9-10 ton vi fik blæst piller ind i, TwinHeaten var hamrende ligeglad hvad vi fodrede den med, men det fik hurtigt ende efter at Scotten kom i hus, tanken blev tømt, det sidste ton blev foræret væk da jeg simpelthen ikke orkede at bøvle skidtet igennem forbrændingen, det var bare alarm på alarm.
Piller leveres nu i sække, men trods det er vi meget gladere for NBE fyret end for TwinHeaten.
Hvis du vil bibeholde indblæsningen ville jeg ikke vælge en NBE fyr, men er det ikke MGM der reklamerer med at de spiser hvad som helst, ingen pilleafvejning og luftjustering.. hvis det er virkeligheden så er det måske den retning man skal kigge.
Der findes også stokere der selvtænder og har alle de smarte funktioner, Hargassner er et af dem.

Claus_S
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 feb 2016 20:37
Modtaget likes: 2 gange

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af Claus_S » 18 feb 2016 09:24

Jeg vil nødigt skulle ofre min silo og så til at have flere paller med sække til at stå. Det er derfor væsentligt at fyret skal kunne afbrænde indblæste piller. Jeg bruger ikke dårlige piller og billige piller men nogle vil jo knække ved indblæsning og danne lidt smuld. Nogle andre det har erfaring med MGM og rtb ved afbrænding af indblæste træpiller?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: RTB, MGM eller twinheat

Indlæg af triumph » 18 feb 2016 09:51

Flexsnegl til ekstern hjemmebygget magasin

Her er en fin beskrivelse der viser problemet


Besvar