Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til nyt pillefyr

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
rehan09

Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af rehan09 » 07 jul 2015 23:12

Hej alle,

Jeg er så heldig at have erhvervet mig et hus på 133m2, som skal have erstattet et gammelt oliefyr.

Forbruget var på ca. 2.700 liter olie årligt, og ca. 30.000,- i ren opvarmning. Jeg har derfor set mig om efter et pillefyr, som jeg vil putte udenfor i et udhus. Der skal transporteres brugsvand og vand til radiatorer (enkeltstrengs) ca. 15-20 meter. Fyrrummet i udhuset, skal indeholde et pillefyr og en silo (så stor som mulig) og der er 2 rum med 8/12 m2 plads sådan ca.

Varmtvands beholderen skal være indenfor i huset, så jeg ikke skal vente på varmt brugsvand.

Jeg skal dog lige sige, at jeg er 100 % grøn indenfor dette område, men lærer rigtig meget omkring forskellen på stokerfyr, pillefyr, RTB mm. Så vær gerne meget forklarende :)

Jeg har indtil videre set på:
- RTB http://www.hedestoker.dk/pillefyr-rtb_pillefyr.html i en 16kw version (da jeg regner med at skulle have opvarming i et rum på ca. 15-20m2 ved siden af fyrrummet via radiator)
- Udvendig skorsten http://www.hedestoker.dk/skorstene.html

Jeg har fået 2 professionelle ude, hvor den ene anbefalede et Hapero og den anden et Scotte RTB. Priserne ligger på 80-100.000,- med alt inklusiv i mit budget. Jeg leder efter et fyr som er så fuldautomatisk som muligt og indtil videre kan begge løse dette, blot synes jeg at RTB er langt mere attraktiv end Hapero'en.

Bonus'en ved RTB, ser jeg at den stort set er fuldautomatisk, hvor man kun skal tømme askeskuffe (er det 1 gang pr. måned?) og selv suger piller. Dertil er der stokercloud, som jeg næsten ser som et must for mine teknik fingre.

Men, jeg er jo stadig helt ny i dette, så jeg søger jeres råd. Er jeg ude i noget af det rigtige eller skal jeg se på andre løsninger?

På forhånd tak.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af MichaelK » 07 jul 2015 23:36

Hej og velkommen til :great:

Jeg vil ikke kloge mig på mærke af fyr, dog blot konstatere at "så fuldautomatisk som muligt", leder
søgningen i retning af især østrigske mærker. Herunder mærker som BioWin, Hoval BioLyt, eller det
nyere Hargassner anlæg. Hapero har jeg kun hørt godt om, så den bør altså ikke lige sorteres fra.
MGM er bestemt også et mærker du lige børe kigge forbi.

"Så fuldautomatisk som muligt..." giver også mindre overvågning, og dermed stor set intet behov for
at justere anlægget i tide og utide. Stokercloud funktioner vil derfor, i mine øjne, kun være bling bling,
og ikke have nogen anden reel værdi end overvågning. Skrue og justere og totalt unødvendigt, når først
fyret er justeret ind.

RTB fra NBE er attraktiv i value for Money kategorien, og foreløbig har der ikke været meldinger om
de store kvalitetsproblemer. RTB er derfor en seriøs konkurrent til de dyrere anlæg, og jeg forstår
godt at Du kigger meget på den.

Til sidst vil jeg lige spørge om det virkelig kan passe, at Du skal bruge et 16 kW anlæg? Et 10 kW anlæg
burde kunne gøre det, ellers skal huset være meget dårligt isoleret?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

rehan09

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af rehan09 » 08 jul 2015 00:09

Hej Michael,

Tak for dit svar. Jeg har set på en masse forskellige anlæg, og kan slet ikke finde rundt i denne jungle. Nogle skriver at et pillefyr og RTB ikke er det samme, og mange nævner både positivt og negativt omkring pillefyr generelt.

Det jeg har set på, er et fuldautomatisk anlæg, som kan klare mine 133m2. Jeg ved at anbefalingen er 10kw under 200m2 vist nok, men af de 2 som har været ude og se på løsningen, sagde at man godt kunne hoppe op på en 16kw.

Hvis jeg vælger en RTB, så mangler jeg dog også nogle funktioner som jeg har set på fx Hapero'en. Udvendig temperaturstyring lyder jo meget smart, men igen, jeg er ret grøn på dette område :-/

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af J-B » 08 jul 2015 00:24

Hej og velkommen til.
Du burde kunne nøjes med en 10kw fyr og hvis du vælger en RTB, så kan du altid opgradere til en 16kw ved at skifte selve brænderen.
Hapero kender jeg desværre ikke til, men det skulle være et ok pillefyr.
Vedr. RTB, så bliver fyret overvåget af producenten via stokercloud og du får besked hvis der er noget der skal finjusteres.
Selve styringen overvåger alle motorer og eltændere i fyret og giver dig en advarsel om at der kan være noget der går galt i den nærmeste fremtid, plus fyret er meget simpelt i opbygningen, så alt service kan du klare selv, (der er såmænd ingen service, ud over at tømme askeskuffe) og du kan slippe for et dyrt årligt service abonnement.
Selve askeskuffen skal du tømme for hver 2 til 3 tons du har fyret af, ca 3 gange om året og hvis jeg husker rigtig :oops: fortæller styringen når det er ved tiden?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 08 jul 2015 08:07

jeg kender heller ikke hapero. Du vil dog nok finde ud af at forskellen mellem de dyre østriske fyr, og de billige mærker, bliver mindre, og mindre. F.eks koster en scotte 17.000 kr. den har den samme styring som RTB til 35.000. Men kræver måske 5-10 timers ekstra arbejde om året. Om det er 18.000 hver. Det må jo være en individuel bedømmelse. Du kunne udover de ovennævnte mærker også kigge på http://bioeksperten.dk/category/metro-182/
Derudover skal du sørge for at finde ud af hvad du vil have med i din installation. så som rumtermostat, VV prioritering, styring af fremløbstemp, ifh til ude temp. Og mange af de andre mulighedder der findes. Da de ofte kræver at rørsystem bliver forberedt til det.

Jeg er sikker på at du vil blive glader for en 10 kw, end en 16 kw

Du får også link til mgm: http://www.mgm-pillefyr.dk/?gclid=CjwKE ... oCz5Pw_wcB

Vedr. silo, så skal du lige huske at der er nogen brandregler der skal overholdes. Vist nok noget med at der kun må opevares 3-4 tons i samme rum som fyret. Det er altid god ide at snakke med skorstensfejer, da der også er krav til beklædning af loft mm


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 08 jul 2015 08:24

har sendt en PB

rehan09

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af rehan09 » 08 jul 2015 08:34

Tak skal I have for gode råd. Jeg har set på MGM, men jeg synes at jeg får mere får pengene, med er RTB, ud fra hvad jeg kan se.

Jeg tror at jeg holder mig til et 10kw. Jeg frygter lidt at et 16kw anlæg, ikke er nær så effektivt med den energimængde jeg skal bruge.

Jeg er i gang med at klargøre rummet, så det er brandsikret. Hvor lang tids levering plejer der at være på et RTB, og kan det betale sig at tage et med VAC?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 08 jul 2015 09:45

Husk at få med i tilbud hvordan rørinstallation skal laves, her er link til mulighedder
http://www.nbe.dk/download/diagrammer.html
Jeg vil anbefale vv prioriterng, og rumtermostater, da det giver store besparelser i overgangsperioder, og øget komfort.
Der er noget med at styring af fremløbstemp, ifh til ude temp. er blevet et lovkrav ??? (Tror jeg)

Nu ved jeg ikke hvor meget der er med i dit tilbud, men umiddelbart lyder det lidt dyrt. Måske et andet tilbud var godt ?

Jeg tror du vil blive glad for en RTB, men alle fyr har plusser og minusser.
At du kan få en sms når din eltænder er gået, er måske smart, men det var da bedre at den ikke gik i stykker (det gør den nemlig ikke på metro eller mgm) Man kan også diskutere hvilken snegl der giver den mest ensartede fødning af piller. En flexsnegl, som i RTBén. Eller en fast snegl, som i MGMén. Man kan også diskutere hvilket forbrændingsprincip der er det bedste. det der sidder i en MGM, eller en åben hærd som i RTB. Man kan også diskutere hvor smart det er og have rengøring ved hjælp af trykluft. Kontra rensesystemet i en metro/MGM. Man kan også diskutere hvor smart det er og have en kedel man ikke kan komme ind i og kigge i. Kontra MGM/Metro
Jeg skriver ikke det her for at nedgøre RTBén, fordi jeg tror det er et rigtigt godt fyr. Men der er mange andre paremetre man skal kigge på, end bare en lækker brugerflade
(Jeg skal lige sige at jeg har en 8 år gammel scotte, jeg er rigtig glad for. Det er samme brænder som i rtbén. så det er bestemt ikke fordi at den ikke duer)

Det er ikke altid en fordel at få sine piller blæst ind (det går jeg ud fra du ønsker, med den store silo)
For det første så kan man kun handle der hvor de har en blæsebil = ikke i tyskland hvor pillerne er billige, men heller ikke andre steder er det altid der man får det bedste tilbud.
Dernæst sker det af og til at pillerne bliver knust / der bliver en del smuld.
Det er ikke alle fyr der er lige gode til at håndtere smuld (MGM skulle være et af de bedste) Flex snegle og smuld er genereelt ikke gode sammen. Men NBE hævder at den der sidder på RTB skulle være bedre end andre flexsnegle. Hvad der er op og ned i det ved jeg ikke

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af pille bruger » 08 jul 2015 11:20

Den snegl der er på RTB kan tømme magasinet helt, også for smuld.
Generelt bør man vælge piller uden for meget smuld.
Gode piller uden smuld er ikke dyrere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Re: Hjælp til nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 08 jul 2015 11:39

Hvis der er nem adgang til fyrrum, så ville jeg nok springe VAC over - da du næppe kommer til at håndtere mere end 6t om året. Men det er self. en individuel vurdering, nogen vil synes 6t er for meget at håndtere henover et år.


Besvar