Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan beregner man timeforbrug

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af Hanefar76 » 05 jan 2015 09:13

triumph skrev:
Når dit fyr skriver at det yder 1,8 kw. så er det en beregnet værdi, udfra hvor langt tid snegmotoren køre, og den værdi der tastes i autobegningen. Der er absolut ikke nogen garenti for at kedlen yder 1,8 kw. den kunne ligesågodt yde 1,6, eller 2, 0 KW.
Værdien er altså kun beregnet, ikke reel.

Hvis du vil have en reel måling skal du montere en kaloriemåler,(måler temp. på fremløb / retur, samt vandmængde) og og så vil det korrekte tal blive vist i din styring
Det lyder til at det er en større omgang, for at vide om hvor mange kw fyret yder reelt.
Men mit spørgsmål angående brændeværdien i pillerne, kunne det snyde eller skal man tro på at det passer.??


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af pille bruger » 05 jan 2015 09:49

triumph skrev:Styringen laver en simpel beregning. det ved ikke hvor mange piller der kommer ind, eller hvor mange kw der kommer ud. Styringen kunne ligesågodt beregne på negerboller.
Det er matematikken jeg ikke forstår
Kig en gang på hvilke tal du regner på.
Der står pilleforbrug pr. time, og det er ikke målt ved laveste effekt, men ved varierende effekt.
Ved laveste effekt vil forbruget være langt mindre.
Der står en Kw som min. drift effekt, og ikke den effekt fyret har kørt ved.
Du kan derfor ikke bruge denne beregning du har lavet til noget.

Vil du lave en beregning skal du kende drift effekten, og denne skal være konstant,
du skal kende forbruget af piller, og du skal kende temperaturene - både i kedel - skorsten, og det rum der måles i.
+ mange flere ting.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af pille bruger » 05 jan 2015 09:51

Hanefar76 skrev: Det lyder til at det er en større omgang, for at vide om hvor mange kw fyret yder reelt.
Men mit spørgsmål angående brændeværdien i pillerne, kunne det snyde eller skal man tro på at det passer.??
Som alm. forbruger må man stole på de tal der opgives på posen.
Du har ingen som helst mulighed for hjemme i køkkenet at afprøve om de er rigtige.
Man kan lave forsøg, som at varme vand op, men der er stadig en stor usikkerhed på målingen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

rennug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2014 21:03

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af rennug » 05 jan 2015 22:29

Hanefar76 skrev:
Kan man i styringen ændre kWh/kg.??
Ja det kan godt være jeg spurgte dumt der. :oops:
Men foruden der så stort tak til alle der gider at bruge tid på mit spørgsmål i dette forum. Syntes det er dejligt der er så mange der gider og prøve at forklare os nye tingene som vi ikke helt forstår. :great: :great:
--------------------------------------------------
Hej Hanefar

Følger med interesse dine overvejelser omkring pilleforbrug/ kwh - ydelser.
Jeg har I 9 år fyret med træpiller og det har altid været mig ukendt hvad megen energy jeg reelt har fået ud af træpillerne.
Jeg opvarmer 170 m2 og har ført regnskab over forbruget/ måned og sat det I forhold til antal graddage pr. måned, - en udmærket indicator til bestemmelse af om jeg afviger fra normalforbruget.
Har til denne varmesæson monteret en kalibreret energimåler på anlægget så jeg måler hvad kedlen leverer ind I boligen, og jeg måler stadig hvor mange kg træpiller jeg fyrer igennem kedlen.
Barske realiteter.
Kommer ikke I nærhenden af de brændværdier som træpilleleverandøren opgiver
Til trods for optimering af forbrændingsprocessen, - fintuning af styringen, - anvendelse af buffer - beholder etc. når jeg ikke over 3,7 kwh/kg.
træpiller.
Nuvel så er skorstentab, udstråling fra kedelanlæg etc. så også medtaget og kwh - timerne er stadig noget billigere end gas/ olieløsningen.
Men hvad kan andre præstere på anlæg uden røggaskøler?
Er der andre I dette forum som kunne have interesse I at afrapportere og sammenligne værdier baseret på månedlige opgørelser.
/rennug

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 05 jan 2015 22:49

Jeg har bare alm. billig flowmåler, så den viser vist kun cirka output.

Men jeg havde før Oliefyr, som ved den årlige obligatoriske test havde en virkningsgrad på ca. 87%.

Jeg har så energiregnskab 5 år tilbage, med indfyret effekt, i form af El og Olie. Jeg har/havde sat Olie til 10kWh og træpiller til 4,87kWh. Selvom jeg har højere inde temperatur i dag, bruger marginalt mindre brænde, samt ikke benytter min Luft/luft VP mere bruger jeg mindre energi i dag en for 3 år siden.

Jeg syntes det var interessant, fordi jeg også tvivlede på de opgivne virkningsrader på pillefyr og om budgettet derfor ville holde eller om jeg købte katten i sækken.
Men mon ikke det samme gør sig gældende på Oliefyret. Det blev altid testet lige efter en hovedrengøring, hvor realistisk er det? Det burde også testes inden, så kunne man få at vide om det kunne betale sig at rense flere gange årligt!

Så jeg kender ikke min virkningsgrad eller om kWh indholdet passer med det der står på poserne, men jeg har mere varme, bedre komfort og bruger færre kWh til en billigere pris en før. Så jeg er godt tilfreds.
Mvh. Sophus


Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af Hanefar76 » 06 jan 2015 05:30

Godmorgen
Jeg må også tilslutte mig det med komforten fra oliefyr til pillefyr.
Vi har aldrig haft så god varme i huset, som efter vi har fået pillefyr. Det er virkelig lækkert. Når jeg omregnede mit pilleforbrug fra december måned til olie, så havde vi et forbrug i december måned der svarede til 105 liter olie. Det havde aldrig kune lade sig gøre med oliefyret. Den overgang der var fra oliefyret til pillefyr sidste år, sugede jeg de sidste 300 liter olie op, og fyldte i 20 liters dunke. Jeg satte en dunk i fyrrummet, og lod fyret suge direkte fra dunk. Vi tændte kun for fyret for st lave varmt vand, og det brugte 22-25 liter olie om ugen, kun til det varme vand. Så ingen tvivl om virkningsgraden på det nye fyr, er meget bedre end det gamle hs Tarm fyr fra 1978. Så alt i alt, er der mange penge at spare. I går aftes blev jeg ringet op af isoleringsfirma, og de kommer i dag og efterisolere med 200 mm på vores loft, så vi ender på 300 mm. Der bliver også lavet vindstop hele vejen rundt. Så må vi se om det giver noget på forbruget. Om ikke andet, så en bedre indekomfort. Det kunne godt være man skulle investere i sådan en energimåler, bare for at se hvad den egentlig giver kontra de piller man fodrer den med.
Jeg skiftede igår over til barlinek piller, for at se om de kører bedre end mine hp piller. Siden jeg skiftede i går, har min luxmåler ikke afviget en gang. Den har lagt på 100 procent. Den eneste forskel,som jeg har kunnet se ved syn, er at barlinek pillerne er meget lysere end hp pillerne.
Rigtig god dag til alle.

Mvh
Thomas.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af JClausen » 06 jan 2015 07:26

Her på matriklen fik vi i sommers installeret en Kamstrup Multical energimåler lige efter fyret. Ud fra aflæsningerne kan jeg kun tilslutte mig rennugs kommentar. Vi lander på et energiindhold leveret til systemet på omkring de 3,6 kWh/kg for German Pellets 6 mm.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2015 07:38

Jeg betvivler ikke jeres målinger, men siger at kWh til kWh er olie sikkert heller ikke så godt som det lyder. Vores oliefyr var fra 2006 og var opgivet til 91%, årligt målt til ca. 87%, men jeg bruger altså mindre energi nu end før, med mere varme på huset.

Så måske årsvirkningsgraden på oliefyret heller ikke var noget at skrive hjem om.
JClausen skrev:Her på matriklen fik vi i sommers installeret en Kamstrup Multical energimåler lige efter fyret. Ud fra aflæsningerne kan jeg kun tilslutte mig rennugs kommentar. Vi lander på et energiindhold leveret til systemet på omkring de 3,6 kWh/kg for German Pellets 6 mm.
Mvh. Sophus

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvordan beregner man timeforbrug

Indlæg af Landlyst » 06 jan 2015 08:59

efterisolere med 200 mm på vores loft, så vi ender på 300 mm
Så har du forhåbentligt en helt ny og tæt dampspærre? :shock:


Besvar