Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB - 5m imellem hus og RTB fyrum

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

VVB - 5m imellem hus og RTB fyrum

Indlæg af MortenF » 11 nov 2014 21:49

Hej

Jeg har lige fået opsat et RTB30 fyr i stalden. I huset har jeg en varmtvandsbeholder.
Nu vil jeg gerne have mulighed for at montere en VVB prioritets løsning. Jeg har kigget på nette efter en trådløs relæløsningen men har intet fundet. (Det skulle være en master--> slave løsning til 220V)

I weekenden vil jeg trække et 5 leder kabel imellem stuehuset og stalden. Kablet skal overføre signal til VVB ventil , signal til pumpe (Har pumpe på fyret og i huset (2 ialt)), samt signal fra temperatur sensoren.

Er 5 leder nok (standard 220V kabel 5 X 1,5)?
Er det standard NTC k10 sensoren at RTB(V10) styringen bruger til temperatur måling ?
Må man forlænge en NTC 10K sensor ca. 10m ?


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

VVB - 5m imellem hus og RTB fyrum

Indlæg af Oldgaard » 11 nov 2014 22:08

MortenF skrev:Hej

Jeg har lige fået opsat et RTB30 fyr i stalden. I huset har jeg en varmtvandsbeholder.
Nu vil jeg gerne have mulighed for at montere en VVB prioritets løsning. Jeg har kigget på nette efter en trådløs relæløsningen men har intet fundet. (Det skulle være en master--> slave løsning til 220V)

I weekenden vil jeg trække et 5 leder kabel imellem stuehuset og stalden. Kablet skal overføre signal til VVB ventil , signal til pumpe (Har pumpe på fyret og i huset (2 ialt)), samt signal fra temperatur sensoren.

Er 5 leder nok (standard 220V kabel 5 X 1,5)?
Er det standard NTC k10 sensoren at RTB(V10) styringen bruger til temperatur måling ?
Må man forlænge en NTC 10K sensor ca. 10m ?
Kort sagt nej :/

VVB ventil : 3 leder : fase,nul og signal fra udgang
Pumpe : 3 leder : nul, signal fra udgang, jord
tempføler : 2 leder
Dog kan du bruge samme nul til henholdsvis vvb og pumpe, men stadig ikke nok med en 5 leder
træk 2 stk 5 leder,( du kan nøjes med mindre kvadrat og lederantal til den ene, i den ene samler du vvb og pumpe i den anden har du tempføleren
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

VVB - 5m imellem hus og RTB fyrum

Indlæg af Flammen » 11 nov 2014 22:25

at blande et stærkstrøm forbrug og et svagstrøms indgangssignal i samme kabel, lyder som noget der kan give problemer. derudover er det mig bekendt heller ikke en lovligt installation

MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

VVB - 5m imellem hus og RTB fyrum

Indlæg af MortenF » 11 nov 2014 22:29

Flammen skrev:at blande et stærkstrøm forbrug og et svagstrøms indgangssignal i samme kabel, lyder som noget der kan give problemer. derudover er det mig bekendt heller ikke en lovligt installation
Enig, jeg vil lige overveje at lave en relæ styring i huset, så behøves jeg vel kun 3x1.5 til pumpe og VVB ventil , samt et særskildt kabel til temperatur måling. Jeg har lige fået lavet el-tjek, så der skal ikke laves noget ulovligt.

JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

VVB - 5m imellem hus og RTB fyrum

Indlæg af JAVOLA » 20 nov 2014 22:46

Ved godt at den weekend det skulle laves i er gået, men med hensyn til temp føler så har jeg forlænget med 40 meter 0,75 kabel uden problemer. icon_cheesygrin.gif


Besvar