Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af lamborg » 31 jul 2014 13:29

En bandit som de andre VVS folk ..
3000 for isolering og 3000 for rør og stumper.. Er det guldrør og diamant besatte rørskåle..
Arbejdsløn er jo beregnet ved siden af .. Der skal bruges to italienere fra metrobyggeriet . Det er de eneste der er langesomme nok :-)
Tag en VVS hvor du selv kan få lov at hjælpe til og lave nogen ting
Slæbe fyret ind og montere magasin osv.
Husk lige at RTB også bliver slået op med plug an play.
Der skal selvfølgelig en montør til at starter fyret pga regulering men alt det andet er sgu ikke raket videnskab .. VVS er og bliver VVS og der er kun en måde at skære gevind og samle rør osv
Tag evt en snak med Allan hos hedestoker.dk og se hvad han kan finde ud af. Han plejer at være super til den slags.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af triumph » 01 aug 2014 13:19

Hvis fyrrummet er rydet, burde de max tage 2 dage at sætte fyr op (min far fik monteret scotte, vvb, rumtermostat/termostat vvb + rørarbejde, justering/indregulewring. på 1 dag. Men motøren viste alt om hvad han lavde, og gik til den. (RTB burde være nemmere at indregulere/montere)) 15 t x 450 kr/t =6750 kr

seeb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 04 aug 2007 23:45
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 320
Brændsel: korn / piller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Sjælland
Modtaget likes: 1 gang

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af seeb » 24 sep 2014 07:33

Hej
Hvis ikke du allerede har valgt, ville jeg tage et kig på MGM. Jeg fik installeret et 25 kWh MGM comfort i august og jeg må erkende at den bare kører.
Det tog installatøren knap 3 timer at montere og opstarte fyret og siden har jeg kun lige skullet ændre lidt på PID pga. den ikke reagerede hurtigt nok og derfor slukkede for ofte.

Husk at du kan få en del energitilskud (CO2) hos f.eks. Energinord

mvh Steen

dsleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af dsleren » 24 sep 2014 15:05

Tak for tippet!
Jeg havde egentlig besluttet mig for RTB 30 kW'en og den er også i ordre. De har dog udskudt leveringstiden så vi pt. siger uge 42 :-(

Nu kan jeg snart ikke huske forskellene mere, fra da jeg undersøgte det i sommers. Hvad går man på kompromis med ved MGM'en? eller hvad får man, som RTB'en ikke har?

seeb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 04 aug 2007 23:45
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 320
Brændsel: korn / piller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Sjælland
Modtaget likes: 1 gang

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af seeb » 24 sep 2014 18:02

Nu kender jeg ikke RTB, men MGM har vist ry for at være ganske simpel i operation, men kig evt på deres hjemmeside. Eneste ulempe er et lille pillemagasin, men jeg fik en 390 l med til fyret.
Den har delvis selvrens som foregår ved automatisk sluk hver 12. time. Her tømmer den brænderen og starter så igen (tænder med varm luft ligesom Benekov R15 f.eks. gør)
Det har jeg haft gode erfaringer med fra det fyr (har en R15 til korn i et andet hus).
Rens af veksler foregår ved at man trækker i en stang når man fyller piller på.
En fordel ved MGM er efter min mening dog, at den har røgsuger og ikke blæser - det sikrer et svagt undertryk i brændkammeret og derfor kan man ikke lugte den og der kommer ikke støv ud når den kører.
Men ring evt og snak med karsten fra MGM, jeg er kun bruger.
mvh Steen


dsleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af dsleren » 24 sep 2014 21:06

Tusind tak for input.
Jeg har talt med Karsten i eftermiddags, og det lyder som et fint alternativ til RTB'ens usikre leveringssituation - de havde i hvert fald modeller på lager, klar til levering.

Christian Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02 okt 2014 11:57
Mit fyr: NBE RTB 16KW
Areal: 272 + 100værksted
Brændsel: HOTTI træpiller
Dagligt forbrug: ca 20 kg v. 30%
Geografisk sted: Solrød
Kontakt:

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af Christian Andersen » 02 okt 2014 12:31

Jeg har en røgtemperatur på omkring de 60 på mit RTB 16KW. Om det er tilstrækkeligt til en pimpstensskorsten ved jeg ikke.
Jeg skulle alligevel have en ny skorsten da der ikke var en i fyrrummet, så der kom en op med keramisk inderrør. 10 klik for 6,5 meter skorsten og så monterede jeg selv. Fik en bliktud til at lave inddækningen til sidst så jeg var helt sikker på at den var tæt oppe ved taget.
Super nemt og kostede i alt ca 12.000,- for en helt ny skorsten.
Fik sat 16KW op med 320KG silo. Fik lavet alt rørarbejdet ude i fyrrummet (der var ikke noget) samt sat en 2 kreds gulvvarmestyring op og en 5 kreds gulvvarmestyring med elektronisk styring. Lige knap 100.000 i alt.
Det er skorsten, fyr, timeløn, rørføringer, silo, 2x gulvvarmestyring osv. Syntes jeg er ok og jeg er super glad for fyret.


Besvar